Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Neurociencia evolutiva aplicada a la comprensión del movimiento
L’estudi de les bases neurofisiològiques i evolutives del moviment humà exigeix considerar les diferències entre motricitat, control motor i aprenentatge motor, les quals es recullen en aquest capítol. La motricitat, entesa per la contracció muscular, es genera per l’acció simultània de la contracció voluntària i el to muscular. Els circuits de control per a una coordinació correcta se situen a diferents nivells del sistema nerviós central, els quals són coordinats pel cerebel. L’escorça cerebral motora i premotora són les responsables de generar i gestionar les habilitats motores.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lenguaje emocional
Des de la perspectiva neurofuncional, l’emoció del plaer o de desplaer es desencadena després de la vivència sensoperceptiva. L’emoció s’ha d’expressar cap a l’exterior a través de les respostes motores, que dependran de l’etapa psicomotriu en què estigui el nen o la nena. Així mateix, s’establiran relacions multireversibles entre les diferents xarxes neuronals, i es donarà lloc a la generació d’emocions de plaer i de desplaer. Aquest capítol se centra en el desenvolupament del llenguatge emocional en el període 0-3.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los músculos ejecutan el movimiento y el movimiento moldea los músculos
El sistema nerviós central decideix, planifica i inicia els senyals nerviosos motors que controlen l’activitat dels músculs per executar un moviment o mantenir una postura. Aquest capítol pretén explicar com funciona un múscul i com se’n controla l’activitat des de les seves unitats estructurals i funcionals més bàsiques fins al seu conjunt. També explica quins mecanismes permeten als músculs adaptar la seva forma al seu nivell d’activitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Con el cuerpo expresamos, dialogamos... experimentamos aprendemos
En aquest capítol es pretén fer una reflexió sobre la importància i l’atenció que s’hauria de posar a conèixer, interpretar i potenciar el llenguatge corporal com a forma de comunicació, un llenguatge facilitador i impulsor de l’aprenentatge de cadascú amb si mateix, amb els altres i amb el món. Aquesta reflexió parteix de la importància del cos en la vida quotidiana i relacional de les persones en el seu procés de desenvolupament individual. Per consolidar aquest posicionament se citen autors que aporten la seva visió científica sobre de quina manera la comunicació i l’experimentació condueixen a l’aprenentatge, i també instruments curriculars que fan possible la presència del cos a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuando juega la emoción
El recorregut d’acompanyament educatiu i terapèutic durant vint anys de l’autora d’aquest capítol li ha donat la possibilitat de vivenciar i observar situacions, gairebé diàriament, de plaer sensoriomotriu i d’obertura emocional i comunicativa. Un regal de connexió cap al plaer de viure, la constatació de la capacitat que pot estar letàrgica i a l’espera de trobar «l’altre» que li permeti ressonar en els plans de l’instint, corporals i emocionals. Aquesta pràctica, fonamentada en el treball d’Aucouturier (ASEFOP) i de Marc Costa (Escola de Teràpia d’Integració Psico-corporal), és una proposta d’obertura cap a l’impuls de vida, sustentada pels afectes relacionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Danza en el aula: nuevos estudiantes, nuevos estudiantes, nuevas estrategias, nuevos lenguajes
Els centres educatius del segle xxi, atents a les necessitats dels estudiants actuals, expliciten, cada vegada més, estratègies i llenguatges transformadors. Es basen en la potenciació de les connectivitats entre els integrants de la comunitat educativa i en el disseny d’estratègies adreçades a la potenciació de la creativitat i la innovació. Com a estratègia cal insistir en una educació integral mitjançant la inclusió de les arts en el currículum. Especialment, aquest capítol parla del disseny d’activitats basades en la dansa, la qual implica una potenciació de les capacitats cinestèsiques, corporals i espacials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Movimiento y lenguaje desde la corporeidad y la motricidad
L’educació física com a disciplina educativa i pedagògica té com a finalitat crear condicions per al desenvolupament de la corporeïtat i la motricitat, a fi de donar resposta a les necessitats de la persona que aprèn. Reuneix les característiques necessàries per ser un bon espai educatiu en què el moviment i el llenguatge esdevenen instruments imprescindibles per a un bon desenvolupament de capacitats, com afirma aquest capítol. L’expressió corporal i la dansa permetran a l’alumnat viure experiències que milloraran el seu creixement, desenvolupament i maduració personal des d’una educació integral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Euterpe y Terpsícore en diálogo: música y movimiento como lenguajes complementarios
A través de la mirada de les muses gregues Euterpe (música) i Terpsícore (dansa) aquest capítol convida a la reflexió sobre la relació entre la música i el moviment, especialment en l’educació bàsica. En el seu diàleg, es posa de manifest el camí divergent que han recorregut aquests llenguatges. A més, s’analitza la presència de la música i el moviment en el programa formatiu del currículum escolar, en el qual es passa de la globalització dels llenguatges (plàstic, musical, corporal i verbal) en les primeres etapes (infantil) a l’especialització disciplinària els últims anys d’escolarització obligatòria, centrats majoritàriament en el llenguatge verbal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Espacio, juego y experiencia estética
La relació existent entre el joc, el moviment i l’aprenentatge té un aliat de gran potencial en l’experiència estètica. En aquest capítol es repassen algunes de les idees clau en relació amb la dimensió estètica dels espais educatius i les seves possibilitats com a generadors de joc, moviment i aprenentatge. Així mateix, se segueixen algunes línies argumentals que travessen algunes de les experiències educatives més destacades del segle xx i són objecte de renovada atenció en els nostres dies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El espacio del tiempo. Movimiento y lenguajes visoespaciales
Aquest capítol proposa una perspectiva múltiple sobre les relacions imprescindibles entre les anomenades arts visuals i espacials (o llenguatges visoespacials) i el moviment. Es pretén fer notar com des de l’estudi de les arts en si mateixes, en l’àmbit multicultural, fins a l’estudi del desenvolupament gràfic dels éssers humans, trobem múltiples facetes del moviment que tot ho inunda i que ens porta, així, al principi del tot: el moviment ho és tot, és l’univers, i és la vida i, per tant, també és l’art. Se suggereixen, doncs, diverses maneres d’enfocar aquest aspecte fonamental en tots els nivells educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las acciones del cuerpo generadoras de lenguaje
El cos i el seu moviment ens expressen la nostra manera de ser i estar en el món des d’allò més arcaic de nosaltres i en connexió amb la porta de l’inconscient. Utilitzem l’activitat lúdica, la sensorial i la motricitat per evocar i viure experiències des d’una dinàmica de joc amb un grup. És un procés que ens permet comprendre els llenguatges preponderants dels nens i nenes. La proposta del taller que presenta aquest capítol és experimentar i viure des del propi cos i el dels altres en un camí de ressonàncies que ens obri a la relació i la comunicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Math through Move. Taller de investigación y uso de herramientas educativas mediante el movimiento
Aquest capítol descriu les bases d’un taller pràctic que sorgeix del procés d’investigació sobre les competències matemàtiques i artístiques, dut a terme per la companyia de dansa Moviment Lantana, formada per científics, coreògrafs i especialistes en educació (psicopedagogia i didàctiques específiques) de la Universitat de Girona. El taller d’iniciació «Math through Move» (MTM) proposa una anàlisi de la proposta didàctica en forma de taller vivencial que defineix estratègies i activitats contextualitzades en el marc teòric de les intel·ligències múltiples implementades a través del moviment i la dansa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La danza, la experiencia mágica de estar presente
El taller que es presenta en aquest capítol pretén submergir els mestres dins el món de la dansa i la coreografia, focalitzant l’atenció de la dansa com a pràctica espiritual, en el sentit que és un mètode artístic eficaç per connectar-nos amb nosaltres mateixos, prenent consciència del moment present. La proposta parteix de reconèixer el «ser present» com una de les competències clau que cal tenir en compte per desenvolupar en el currículum escolar. Prendre consciència del present és prendre responsabilitat de les nostres accions; millora l’autoconeixement i l’acceptació d’un mateix, així com facilita i augmenta la concentració i l’escolta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lenguaje de las palabras, un juego de complicidades
El taller que es presenta en aquest capítol té com a objectiu prendre consciència que l’aprenentatge del llenguatge a l’escola és una tasca compartida, en què la complicitat amb la comunitat educativa i la interacció amb l’entorn són eines bàsiques perquè els alumnes s’adonin de la seva funcionalitat. Al taller s’exemplifiquen tres projectes lingüístics desenvolupats en diferents centres de Banyoles; en tots ells el llenguatge es converteix en un joc viu, que sent i que se sap adaptar a les situacions, els moments i la diversitat de gèneres que apareixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hablar por los codos. Aprender y aprehender poesía con todo el cuerpo
Tot sovint recorrem al llenguatge verbal per mirar de comprendre manifestacions artístiques plàstiques, gestuals o musicals. Aquest capítol descriu un taller en què es va proposar als participants fer l’operació contrària: aprofundir en la comprensió d’un poema a través del moviment. La corporeïtzació de la paraula poètica va permetre centrar-se en la seva musicalitat i va demostrar que la comprensió d’un text artístic es pot fer des de diferents estratègies: aprehendre’l amb el moviment n’és una. L’experiència va vincular altres estratègies didàctiques, com ara la lectura dialògica i la incorporació de nous gèneres orals com el lip dub per potenciar la desinhibició dels participants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El color de la emoción
Por, ira, tristesa i alegria són les emocions bàsiques que podem sentir i són una resposta a la satisfacció o insatisfacció de les necessitats instintives que tenim com a éssers humans. És important aprendre llenguatges diferents per trobar la manera d’expressar les emocions, tema principal d’aquest capítol. Amb aquesta finalitat, és essencial que no les neguem; que les puguem reconèixer, que tinguem l’espai i el temps per poder expressar-les i que aquesta expressió pugui arribar als altres. Per tant, és fonamental disposar dels diferents llenguatges per desenvolupar el gust i el plaer d’expressar, comunicar i crear.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Movimiento y música: el movimiento, una herramienta para la enseñanza
El treball que presenta aquest capítol pretén trobar el benestar personal dels professionals i conèixer exercicis i recursos per fer servir amb l’alumnat per tal de facilitar-ne el procés de desenvolupament personal, corporal, efectiu, social i musical, mitjançant el descobriment del ritme intern de la dansa i la relació amb un mateix. Es treballa el ritme i l’harmonia en l’aspecte musical i en el moviment com a eina de desenvolupament personal i per a l’ensenyament des de l’experimentació i creativitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Entre imágenes y música: el movimiento como lenguaje sensoperceptivo
Aquest capítol presenta aquesta experiència com a resposta a la manca d’improvisació i creativitat detectada entre joves adolescents, la qual pretén facilitar la transcripció musical d’unes impressions visuals mitjançant el moviment. A través de l’exercici de teatre «La màquina», en el qual els alumnes han improvisar amb moviments i sons corporals i instrumentals, es facilitarà la reproducció musical de la imatge. La finalitat és proporcionar als nois i noies una eina creativa que no impliqui la recepció lògica, sinó construir un discurs musical més fluid, espontani i lliure dels prejudicis socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Musicograma en movimiento
Entre els procediments habituals en la didàctica de l’educació musical hi ha el musicograma, un recurs musical que ha anat evolucionant al llarg dels anys, i al qual encara es pot incorporar l’ús d’un altre element didàctic: el moviment. La pràctica educativa que es presenta en aquest capítol té com a objectiu principal treballar el musicograma a través de l’audició musical i el moviment com a mitjans per a l’aprenentatge del llenguatge musical. El musicograma és una bona eina perquè els alumnes aconsegueixin establir un clar vincle entre l’audició musical, el grafisme i el moviment del propi cos.
Aquest llibre relaciona el moviment amb diferents llenguatges amb l’objecte de conèixer i interpretar el moviment i els llenguatges (corporal, matemàtic, oral, artístic, visual…), com a forma de comunicació que potencia capacitats per al desenvolupament sa i harmònic de qualsevol persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre relaciona el moviment amb diferents llenguatges amb l’objecte de conèixer i interpretar el moviment i els llenguatges (corporal, matemàtic, oral, artístic, visual…), com a forma de comunicació que potencia capacitats per al desenvolupament sa i harmònic de qualsevol persona.