Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Colaborando desde el asesoramiento psicopedagógico al desarrollo de una educación escolar más inclusiva
En aquest capítol s’analitza el sentit i els diferents significats del concepte d’inclusió educativa com a marc de referència per mirar d’avançar cap a un ensenyament de qualitat per a tots i amb tot l’alumnat. El camí cap a aquesta aspiració passa, necessàriament, per la tasca de dur a terme als centres amplis i profunds processos d’innovació educativa, vinculats, en bona mesura, a la tasca de suprimir les barreres a l’aprenentatge i la participació, que interactuen negativament amb les condicions personals d’alguns alumnes particularment vulnerables als processos d’exclusió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La colaboración entre profesionales y el trabajo en red
En aquest capítol s’analitzen les relacions de col·laboració que s’han de produir entre els professionals que treballen amb l’alumnat amb dificultats especials en els centres ordinaris, tant a dins com a fora de l’escola: mestres tutors, mestres especialistes en educació especial, logopedes, fisioterapeutes, orientadors, psicopedagogs, psicoterapeutes, especialistes en dèficits específics. S’analitza la importància que els diferents professionals donen a la col·laboració i les seves cultures implícites, les estratègies i actituds que faciliten la col·laboració, les estructures a fora i a dins del centre que promouen la col·laboració, i els moments clau per col·laborar al llarg de l’escolaritat dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación y formación para la mejora de la práctica asesora
En aquest capítol es tracta la millora dels serveis d’assessorament i la professionalització dels seus membres com a dos aspectes relacionats íntimament. Analitzarem els processos d’aprenentatge en les organitzacions, i revisarem el fenomen del canvi en educació i la seva relació amb la millora dels serveis d’assessorament. A partir de la caracterització de la pràctica assessora com una professió complexa, canviant i socialment construïda, s’analitzen, finalment, les estratègies d’avaluació institucional i de formació dels professionals que poden ser més adequades per promoure la millora rellevant i sostenible de la pràctica assessora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El centro como escenario educativo
La intervenció de l’assessor sempre es duu a terme en el context d’una institució. L’anàlisi de les seves propietats organitzatives i de la seva influència sobre el comportament dels diferents membres permet descobrir el conjunt de factors facilitadors o obstaculitzadors del canvi pretès i comprendre els aspectes estructurals i dinàmics de la institució, tant en la seva dimensió interna com en la seva projecció i relacions externes. Aquest capítol parla sobre la naturalesa i sentit de les organitzacions, la identificació de la tipologia dels canvis desitjables i la selecció d’estratègies adequades d’intervenció. També proporciona pistes sobre la possible intervenció dels assessors com a gestors del canvi i com a promotors de la gestió de processos i del coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo del profesorado
L’assessorament psicopedagògic pot tenir un paper considerable en el desenvolupament del treball en equip del professorat. Millorar l’educació requereix la sistematització del treball en equip als centres educatius. Aquest treball haurà de possibilitar un autèntic projecte educatiu compartit, base de les tasques que se’n derivin. Per aquest motiu, els equips hauran de disposar d’una organització que els faciliti la feina, que hauran de fer amb una dinàmica adequada. Aquest capítol es desenvolupa seguint els tres apartats següents: projecte institucional i tasques col·lectives derivades, organització conseqüent, i funcionament de l’equip. La capacitat de treball en equip del professorat depèn de l’articulació eficaç d’aquests tres apartats, entesos com a subsistemes interdependents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El centro y su evaluación
En els últims anys hi ha hagut molts estudiosos i experts que han dedicat la seva atenció al terme avaluació. Els professionals que ens dediquem a la docència estem acostumats a exercir aquesta funció i l’entenem com una pràctica inherent a la tasca docent. Malgrat això, ara les coses estan canviant i hem passat d’exercir aquesta funció a ser-ne subjectes com a part de l’avaluació de la institució on treballem. És lògic, per tant, que hi hagi un interès pel tema; per això el capítol que es presenta fa un recorregut per les pràctiques més habituals que avui en dia s’acompleixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Familia y escuela: estrategias para una relación constructiva
L’escola i la família tenen com a objectiu comú l’educació de les persones en les primeres etapes de la vida. Entenem la col·laboració entre l’escola i les famílies dels alumnes com un procés de construcció compartida en què adquireix una importància fonamental la creació i el manteniment de la relació. En l’epistemologia sistèmica s’ha trobat un marc conceptual útil, tant per comprendre i potenciar els elements que enriqueixen la comunicació mútua entre l’escola i la família com per trobar camins que afavoreixin una relació constructuva, elements que es tracten amb profunditat en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajar en y con la comunidad
Aquest capítol està dedicat a abordar de manera sintètica diferents aspectes de l’educació i la seva relació amb els contextos en què es produeix, de la relació entre l’escola i la comunitat, dels processos de personalització, de maduració, socialització i aprenentatge i els seus entorns vitals. A la primera part se sintetitzen algunes idees al voltant de les relacions entre els dos conceptes, l’escola (l’educació) i la comunitat, així com dels marcs conceptuals de treballs que en deriven. En un segon apartat es descriuen els principals recursos de caràcter educatiu creats en els últims anys, que tenen la seva raó de ser en la construcció d’aquesta relació a cada territori. Finalment, s’analitzen les principals relacions professionals, les formes clau de treball compartit que s’hauran de construir, o aquelles a les quals s’haurà de sumar el professional de l’assessorament psicopedagògic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Procedimientos de evaluación y de planificación multinivel y personalizada del currículo en el aula inclusiva
En aquest capítol es descriuen formes de planificació —de disseny instruccional— de la inclusió escolar a l’aula ordinària d’alumnat, que pot presentar necessitats especials o dificultats per accedir al currículum general, progressar en els seus aprenentatges escolars i participar plenament a l’aula inclusiva. S’aborden, en aquest sentit, tres procediments de planificació basats en diferents enfocaments de disseny instruccional del currículum escolar i, específicament, en el disseny universal de l’aprenentatge, a més de proposar-se la coherència amb l’enfocament de planificació centrada en la persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento a la planificación y revisión de secuencias didácticas
El capítol sosté que la finalitat fonamental dels processos d’assessorament a la planificació, desenvolupament i revisió de seqüències didàctiques és la d’introduir millores en aquestes seqüències en una direcció adaptativa i inclusiva. Des d’aquest plantejament, presenta algunes característiques que defineixen les aules i seqüències didàctiques adaptatives i inclusives, i proposa una seqüència concreta de fases, procediments i tasques per dur a terme un assessorament, entès com un procés col·laboratiu complex i orientat al canvi de la pràctica a l’aula dels professors i professores, adreçat a aquesta finalitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La organización cooperativa de la actividad educativa
L’organització de l’activitat educativa de l’aula com a element estructurador de la metodologia és el punt de partida d’aquest capítol. Després d’analitzar els avantatges de l’organització cooperativa de l’activitat de l’aula, els autors presenten algunes estructures i algunes tècniques de treball cooperatiu i proposen tres nivells d’intervenció com a nivells progressius d’incorporació del treball cooperatiu a l’aula. També apunten un instrument per a l’anàlisi del grau de cooperativitat del conjunt de l’activitat educativa d’una aula. Prenent com a referent aquest marc per al treball cooperatiu, proposen algunes orientacions i criteris respecte als continguts, els procediments, les tasques i els recursos discursius dels processos d’assessorament, per ajudar a iniciar, desenvolupar o consolidar una estructura cooperativa de les activitats educatives a l’aula i el centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La organización y la dinámica del aula. Los grupos en la escuela
Parlar de grups a l’escola és parlar d’alguna cosa més que d’una definició unívoca. El grup és un concepte multiaxial (organització, dinàmica, clima...) que necessita ser llegit des d’aquesta perspectiva complexa. En aquest capítol s’aporten dues visions a l’hora de plantejar una intervenció. D’una banda, un punt de vista més integrador, basat en el diagnòstic i la resposta; de l’altra, un enfocament més comprensiu, que passa per reflexionar sobre el centre en la seva totalitat, analitzant les seves polítiques, cultures i pràctiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento en momentos de cambio de ciclo y de etapas
Aquest capítol se centra en els moments de l’assessorament psicopedagògic en què cristal·litza un canvi per a l’alumnat i les seves famílies. Es fa referència a l’entrada i sortida del sistema educatiu obligatori, així com a aquells períodes en què, fins i tot dins del mateix sistema, té lloc un canvi significatiu. En aquest sentit, es refereix a les transicions de les diferents etapes. Algunes també impliquen un canvi de centre, de manera que la incidència de l’assessorament com a element catalitzador i de planificació dins del sistema es considera un factor de qualitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento a través de programas
La pràctica de l’assessorament psicopedagògic presenta múltiples facetes i permet establir diversos nivells i formes de col·laboració amb els centres educatius. En aquest capítol s’ofereix una aproximació a l’assessorament a través de programes com una manera específica —compatible amb d’altres— d’organitzar i exercir la funció assessora. S’intenta delimitar conceptualment, si és possible, aquest tipus de pràctica, les característiques que la configuren i les diferències amb altres modalitats d’intervenció. Es mostren diferents criteris i possibilitats per a la classificació de programes, i es comenten les diverses fases en què es desenvolupen per acabar analitzant els principals beneficis que aporta aquesta modalitat, així com els condicionants que la limiten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los centros de educación especial
Els centres d’educació especial han estat, i són, tema de debat. El capítol proporciona una nova perspectiva d’aquests centres en un context escolar inclusiu. En primer lloc, s’exposa el sentit dels centres d’educació especial i els principis que haurien de regir l’atenció a l’alumnat amb necessitats especials de suport. En segon lloc, es donen orientacions de com cal fer l’avaluació dels alumnes amb discapacitat i/o problemes de desenvolupament, amb una referència especial a la provisió dels suports necessaris. En tercer lloc, s’ofereixen algunes propostes per organitzar i planificar els suports, així com l’accés al currículum. En quart lloc, es consideren les situacions que poden representar un desafiament per als professionals d’aquests centres (alumnat amb pluridiscapacitat, greus problemes de comportament, etc.). Finalment, s’ofereixen algunes consideracions per renovar la funció d’aquests centres i per millorar l’atenció que proporcionen a l’alumnat amb discapacitat i/o problemes de desenvolupament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los otros escenarios educativos específicos
Tots els escenaris específics són necessaris per assegurar l’atenció que requereixen determinats alumnes, però aquests escenaris han d’estar integrats en un projecte global que, estructurat en diferents nivells d’intensitat, impliqui tant els especialistes com els que no ho són i comprometi el conjunt de decisions del centre. En el desenvolupament d’aquest capítol es proposen alguns criteris, models i pautes de treball respecte a la intervenció psicopedagògica en cinc àmbits: projecte general d’atenció a la diversitat, continguts bàsics del currículum que ha de seguir l’alumnat i especificitats necessàries per a determinats grups d’alumnes, actuacions relacionades amb l’orientació, criteris i procediments per a l’avaluació d’alumnes, i actuacions adreçades a les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado con un entorno social desfavorecido. El trabajo social
En aquest capítol es desenvolupa la intervenció assessora del treballador o la treballadora social de l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP) davant de les demandes que els centres docents fan al professional. Inicialment, s’ubica l’activitat i les funcions en el marc normatiu i institucional en què es treballa. S’utilitzaran tres exemples de diferents tipus de demandes per mostrar la forma d’actuació que es duu a terme, així com la seva planificació i disseny, on participen els diversos membres o agents socioeducatius que incideixen sobre l’alumnat i el seu entorn immediat, amb la finalitat de mobilitzar, en la mesura de les possibilitats, canvis o transformacions de les circumstàncies de l’alumne i del seu entorn (família, escola, altres espais de socialització).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado extranjero y de nueva incorporación
El descobriment del diàleg entre els alumnes i el centre posa de manifest la necessitat de tots d’entendre’s. L’equip assessor és observador acompanyant i aporta elements per al judici, la reflexió i la decisió conjunta, des de la convició que entenent més bé les situacions modificarem i millorarem les actuacions. La intervenció vol ser respectuosa, acurada i rigorosa amb el context, així com en la seva reflexió i els seus judicis. A partir de la reflexió sobre la temàtica del capítol, es proposa el procés d’elaboració de pla d’actuació assessor, en el qual l’avaluació és una part integrant de l’acció. La descripció de l’organització de la resposta al centre es dona en clau d’enriquiment del diàleg inicial, en què tots cooperen amb interessos comuns.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención educativa en modalidad oral al alumnado con pérdida auditiva: evaluación y asesoramiento
La pèrdua auditiva té un paper important en l’adquisició del llenguatge oral però els seus efectes poden ser contrarestats mitjançant una intervenció educativa que posi èmfasi, alhora, en la compensació precoç d’aquesta pèrdua auditiva i a ajudar pares i mestres a entendre la necessitat d’interactuar de manera diferent amb els nens sords. Aquest text mira de conèixer de quina manera utilitza el nen sord la seva competència per aprendre i de quina manera els professionals haurien d’ajudar les famílies i els mestres a entendre les seves necessitats per donar-li una atenció educativa ajustada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado con déficit visual
El capítol comença amb una breu perspectiva històrica de les tres fites essencials en l’educació de l’alumne amb discapacitat visual. Es classifica els discapacitats visuals com a alumnes cecs o de baixa visió. Es continua amb una introducció a les estuctures que intervenen en el sentit de la visió. Es defensa el model de la visió com un procés evolutiu i d’aprenentatge i la necessitat de l’assessorament en la primera infància al nen i el seu entorn familiar. Així mateix, es concreta l’avaluació psicopedagògica dels alumnes escolaritzats amb discapacitat visual, i es proposa un assessorament dels aspectes diferencials de la població cega o amb dèficit visual a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajar la capacidad motriz en la escuela
Els autors exposen en aquest capítol, a partir de la seva experiència, tant les bases teòriques com les concrecions educatives dels aspectes clau que cal considerar, en un enfocament inclusiu, per a l’atenció educativa dels alumnes que presenten dificultats de tipus motor. També es plantegen propostes i itineraris de suport a les famílies en el procés d’escolarització dels seus fills.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado con trastornos del espectro autista
Aquest capítol mira el trastorn de l’espectre autista (TEA) des de l’entorn escolar. És a dir, des del que representa per als centres educatius la gestió dels processos de desenvolupament personal d’un alumnat que presenta unes importants barreres a l’aprenentatge i a l’educació. El capítol intenta posar-se en la pell dels professionals de l’educació que es plantegen com a principal objectiu ajudar el creixement personal de tots els alumnes, en un escenari educatiu que superi les diferents barreres personals. En el desenvolupament del text es comença fent un breu repàs de les idees generals sobre l’autisme, amb la finalitat de compartir amb el lector una visió global sobre el tema i abordar les necessitats concretes que experimenta l’alumnat amb TEA.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnos con trastornos emocionales y de conducta
Aquest capítol revisa els trets bàsics dels trastorns de conducta disruptiva, els trastorns d’ansietat i els trastorns de l’humor en nens i adolescents, així com els principis bàsics per al diagnòstic i el tractament multisistèmic (MST). L’MST inclou la intervenció psicològica, escolar i social. El capítol examina el paper dels professors en el tractament dels problemes conductuals, d’ansietat i de l’humor en nens i adolescents. Presenta el procés d’assessorament psicològic, els estadis, les claus i les tècniques, i revisa els programes escolars per als trastorns conductuals i emocionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado y el trabajo de la lengua oral
El contingut d’aquest capítol es distribueix en dues parts. A la primera s’ofereix una visió de la llengua oral que exposa unes claus que ajuden a entendre el treball de la llengua oral no com una activitat més o una cosa afegida a les tasques escolars, sinó com un element integrat i integrador de la totalitat dels aprenentatges i que contribueix en gran manera a l’objectiu de la inclusió de l’alumnat a l’escenari educatiu. A la segona part se suggereixen activitats com la conversa, l’assemblea, el debat-col·loqui i l’exposició oral, que, sense el menor ànim de reduir a aquestes les possibilitats de desenvolupar la llengua oral a l’aula, constitueixen un bon punt de partida en l’adquisició de les competències comunicatives i lingüístiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado con dificultades en el aprendizaje de la lengua escrita
El capítol presenta algunes de les implicacions de la concepció constructivista sobre l’alfabetització inicial per a l’atenció d’alumnes la dificultat principal dels quals en l’aprenentatge de la lectura i escriptura no és secundària a altres condicions de discapacitat. Ser coherent en l’àmbit de les dificultats amb els descobriments de la tradició empírica constructivista de l’aprenentatge de l’escriptura és una tasca necessària en l’àmbit de la psicopedagogia. Es considera que aquesta perspectiva aporta nous elements per a l’assessorament en aquest camp. Així doncs, es presenta un resum de les aproximacions més conegudes en les dificultats en la llengua escrita, es confronten aquestes aproximacions amb resultats de la investigació constructivista i s’ofereixen propostes per a l’avaluació de les dificultats i la intervenció que siguin coherents amb aquesta perspectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnado con dificultades en el aprendizaje matemático
Tradicionalment, en l’aprenentatge de les matemàtiques s’han concentrat molts fracassos escolars, ja que requereix posar en joc la construcció del llenguatge simbòlic, les representacions i l’abstracció dels conceptes. En les últimes dècades són molts els esforços per part d’investigadors, professors de matemàtiques i especialistes bolcats a saber quines són les dificultats específiques que tenen determinats grups d’alumnes (sords, cecs, etc.); a aquestes dificultats es dedica la primera part del capítol. En segon lloc, es presenten metodologies apropiades que poden ser utilitzades tant pel professorat de l’aula com de manera més especialitzada pel professorat d’assessorament a fi de pal·liar algunes de les dificultats descrites.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado con discapacidad intelectual y del desarrollo
El capítol persegueix un triple objectiu. En primer lloc, proporcionar una visió actual de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID), a partir de la proposta de l’American Association on Mental Retardation (AAMR, 2002), que suposa, d’una banda, una concepció funcional i ecològica del desenvolupament i, de l’altra, atribuir als suports un paper decisiu per aconseguir una vida de qualitat. En segon lloc, facilitar un marc general i alguns instruments per a l’avaluació de l’alumnat amb DID, amb referència expressa a les possibilitats i límits de les escales d’intel·ligència i de conducta adaptativa. I, en tercer lloc, oferir algunes propostes per promoure el desenvolupament acadèmic i personal d’aquestes persones, fonamentalment a l’etapa escolar. Per acabar, s’ofereixen algunes consideracions per millorar l’atenció educativa i la qualitat de vida de les persones amb DID.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lista de siglas
Aquest manual mostra les àmplies possibilitats que ens ofereix l'assessorament, redefineix els límits que tradicionalment se li han atribuït i concreta les tasques que corresponen als seus professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest manual mostra les àmplies possibilitats que ens ofereix l'assessorament, redefineix els límits que tradicionalment se li han atribuït i concreta les tasques que corresponen als seus professionals.