Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo en los centros educativos y sus obstáculos
La capacitat de fer una bona feina en equip en els centres educatius està íntimament vinculada a tres grans àmbits: les tasques que s’emprenen, l’organització de l’equip per dur a terme els projectes i els treballs que ha decidit fer, i la dinàmica, és a dir, el funcionament que manté el grup organitzat per desenvolupar un projecte o unes tasques determinades en equip. En aquest capítol sintetitzarem alguns dels continguts que serviran com a marc de referència per orientar la pràctica del treball en equip en els centres, analitzant les dificultats que apareixen causa de l’organització, la dinàmica de funcionament i les característiques de les tasques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo para la priorización de las tareas
Per millorar l’eficàcia de la feina en un centre educatiu cal prioritzar adequadament les tasques. En aquest capítol ens proposem mostrar una metodologia per prioritzar de manera adient el treball que s’acompleix en les institucions educatives. Per abordar aquest tema els components de l’equip han de fer una reflexió i prendre decisions sobre les tasques a les quals, segons el seu criteri, haurien de dedicar més temps, les que s’haurien de mantenir tal com estan, les que caldria reduir i les que, per la seva insignificança o impertinència, la institució hauria d’eliminar en la mesura que li fos possible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo en procesos de mejora general de centros
En aquest capítol desenvolupem el treball en equip de diversos centres que pretenen analitzar els aspectes reeixits i els aspectes febles de la seva organització, funcionament, abordatge de tasques i treball en equip, com a base per prendre decisions sobre la priorització dels aspectes a millorar de la institució, planificar les millores, dur-les a terme i avaluar els resultats. Veiem detalladament un exemple d’un procés de millora en un centre d’educació secundària, un procés en un centre d’educació infantil i primària i un projecte de millora educativa entre els diferents agents implicats d’una comunitat, atès que l’educació avança cap a un treball en equip entre els diversos agents educatius on són presents, almenys, docents, alumnes, famílies, ajuntaments i entitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo centrado en el currículo
En aquest capítol abordarem el treball en equip quan la tasca és el currículum: la planificació, aplicació i avaluació dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Veurem tres processos de treball centrats en el currículum: en el primer desenvoluparem un exemple de treball d’equip en lectura i escriptura en l’etapa d’educació infantil. A continuació veurem una proposta de sistematitzar el treball en equip centrada en l’àrea de llengua en l’etapa de primària. En el tercer apartat desplegarem el treball en equip basat en unitats interdisciplinàries. Amb molts pocs canvis, el moviment que proposem en aquesta tercera part es pot aplicar al treball per projectes, implicant un cicle, una etapa o tot un claustre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo en otros temas habituales en los centros
En un centre educatiu apareixen molts altres temes, al marge dels processos de millora i del currículum, que requereixen un treball conjunt per ser abordats de manera òptima i necessiten una bona organització i una gestió adequades per afrontar-los amb eficàcia i amb una bona dinàmica. En aquest capítol exemplifiquem una manera de dur a terme aquests processos de treball sobre temes educatius que habitualment es presenten en els centres. Descriurem, com a exemple, la labor feta en un claustre de nou mestres, que es van proposar millorar les seves relacions amb les famílies, i analitzarem la pràctica del treball en equip per atendre alumnes amb necessitats educatives especials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en equipo entre un grupo de centros escolares
Despleguem, a continuació, una manera d’abordar la labor entre diversos centres que avancen en un projecte comú, mitjançant el desenvolupament d’una proposta de treball entre centres que pretenen millorar sobre la base d’un model inclusiu d’educació. En aquest capítol exposem amb detall la tasca que des del nostre equip d’assessorament psicopedagògic, l’EAP del Berguedà, hem estat acomplint a la comarca, amb l’objectiu que es pugui extrapolar, amb les adequacions pertinents, a altres contextos. Es tracta d’un model diferent de dur a terme l’assessorament psicopedagògic i pot aportar idees a aquells professionals interessats a revisar la seva pràctica assessora des d’una orientació inclusiva, entesa en sentit ampli, d’adequació a la diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideraciones finales
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas y bibliografía
Part pràctica i complementària de El trabajo en equipo
del profesorado. Selecció dels temes més necessaris que
es plantegen als centres; les diferents maneres de dur a
terme el treball en equip; d'entendre les dificultats i
les estratègies per resoldre-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Part pràctica i complementària de El trabajo en equipo
del profesorado. Selecció dels temes més necessaris que
es plantegen als centres; les diferents maneres de dur a
terme el treball en equip; d'entendre les dificultats i
les estratègies per resoldre-les.