Vinculat a la idea de ciutadania, el llibre proposa reflexions, estratègies, bones pràctiques i guies educatives per desenvolupar un programa de participació al centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vinculat a la idea de ciutadania, el llibre proposa reflexions, estratègies, bones pràctiques i guies educatives per desenvolupar un programa de participació al centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación. La participación como desafío educativo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Participación educativa y cultura democrática
En aquest capítol s'aborden les qüestions teòriques centrals de la participació educativa, vinculades al desenvolupament d'una cultura democràtica i a una praxi ciutadana en els centres educatius de secundària. Així mateix, s'exposa quines haurien de ser les condicions de la participació, mitjançant alguns autors rellevants. El capítol tanca amb unes consideracions finals sobre les àrees que els programes de participació educativa haurien d'incorporar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación educativa: una praxis de ciudadanía
En aquest capítol s'aborden les qüestions teòriques centrals de la participació educativa, vinculades al desenvolupament d'una cultura democràtica i a una praxi ciutadana en els centres educatius de secundària. En aquest sentit, s'exposen els següents temes: la participació com a dret i com a relació horitzontal, la participació com a aprenentatge de ciutadania i la participació com a ètica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A participar se aprende participando. Perfiles, espacios y estrategias para la participación juvenil
Aquest capítol acosta el lector a una altra de les temàtiques fonamentals que donen forma al marc teòric del llibre: l'aprenentatge de la participació desenvolupat a través de l'experiència diària en els centres; aprendre a participar implica exercir la participació i es materialitza en una manera específica de dur a terme les activitats quotidianes en la institució. El capítol presenta diferents espais i estratègies per a la participació d'adolescents i joves, abordant-los des d'una perspectiva diversa i inclusiva. Per acabar, s'ofereixen algunes reflexions per impulsar la participació juvenil en els centres educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formas de comunicación y visibilidad de los jóvenes hoy. Redes Sociales
En aquest capítol es desenvolupa una de les temàtiques fonamentals sobre la participació dels joves en la societat actual: l'ús de les xarxes socials i les tecnologies de la comunicació com a eina educativa. Malgrat les connotacions negatives que sovint s'associen amb aquestes xarxes, el capítol també ressalta les seves possibilitats com a recursos pedagògics que, en totes les dimensions del treball de professors i estudiants, poden esdevenir oportunitats per involucrar els adolescents en els projectes del centre i la comunitat. Per tancar el capítol, s'ofereixen algunes recomanacions per a educadores i educadors quant a l'aprenentatge de l'ús de xarxes socials d'una manera molt visual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuela, familia y comunidad
En aquest capítol s'aborda la participació en la comunitat educativa d'una escola secundària. Es destaca especialment la noció de participació com la inclusió de tots els grups que conformen aquesta comunitat, especialment les famílies. Així mateix, s'emfatitza en la importància del centre educatiu en el seu entorn comunitari pròxim i s'analitza la rellevància de diferents figures professionals, a més dels docents, en el desenvolupament dels processos participatius a l'escola com l'orientador. Cal destacar que al llarg del capítol s'ofereixen diverses taules informatives a manera de suport de l'explicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Participación en los centros educativos: Un reto democrático
Aquest capítol té com a objectiu aprofundir en el concepte de participació com a part de l'educació per a la ciutadania democràtica, una meta que tot centre educatiu hauria de perseguir. Per aconseguir-ho, en primer lloc, es realitza una anàlisi teòrica sobre la participació educativa com una manera de fomentar la relació entre els diferents actors de la comunitat: famílies, professors, estudiants, personal no docent i entitats de l'entorn, dins del context institucionalitzat de l'àmbit educatiu. A continuació, es proporciona una visió general de les oportunitats per a la participació en els centres educatius, basant-se en la legislació educativa vigent i en algunes contribucions valuoses d'investigadors que han abordat el tema. Finalment, s'emfatitza en la pràctica participativa mitjançant l'ús d'òrgans i documents que recolzin aquestes iniciatives dins del marc legal del sistema educatiu actual. A més, es presenten recursos i estratègies per implementar una proposta participativa menys formal en els centres educatius, tenint en compte les particularitats de cada context i comptant amb la col·laboració de tota la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación en el aula. Una propuesta más allá del currículo
El capítol se centra en contribuir al procés participatiu, conegut com a tècnic i curricular i que ha estat recolzat tradicionalment per experiències de treball en grups petits i per la presa de decisions per part dels estudiants. S'inicia amb una breu revisió històrico-pedagògica de l'origen de la participació com a principi educatiu en els enfocaments educatius del segle xx. A continuació, justifica la necessitat d'una participació més democràtica en els processos educatius durant l'etapa de secundària, tant des d'una perspectiva teòrica com aplicada, tenint en compte noves consideracions que sorgeixen de les narratives corpòries i dels coneixements extracurriculars. A més, s'examinen altres formes de participació basades en l'enfocament de l'aprenentatge situat i les pedagogies crítiques, amb l'objectiu d'organitzar pràctiques participatives més democràtiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El éxito académico desde la participación en educación secundaria: una mirada desde el contexto europeo
En aquest capítol, es realitza una revisió àmplia de la participació educativa i els temes prèviament abordats, centrant-se en dues perspectives diferents: la participació com a factor que influeix en l'èxit acadèmic dels estudiants i la seva contextualització i desenvolupament dins del marc europeu. S'inclouen exemples de bones pràctiques com a referència, així com una llista de guies i materials de consulta per ampliar els temes discutits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guía 1: Pensando la participación con el alumnado
El present capítol és una guia didàctica per al professorat i els estudiants. Es tracta d'un material orientatiu per començar a desenvolupar un projecte participatiu en un centre de secundària de manera global. Aquesta guia se centra en la participació amb l'alumnat i aborda els següents aspectes: què és la participació, on participar i amb qui participar. Per acabar, ofereix alguns enllaços a xarxes com a suport material.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guía 2: Modelos de participación
El present capítol és una guia didàctica per al professorat i els estudiants. Es tracta d'un material orientatiu per començar a desenvolupar un projecte participatiu en un centre de secundària de manera global. Aquesta guia se centra en els models de participació i analitza els següents aspectes: models de participació, espais de participació, grups de participació i contextos de participació. Així mateix, tracta la participació com un projecte transversal i comunitari dels grups i col·lectius participants. Per acabar, ofereix alguns enllaços a xarxes com a suport material.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guía 3: Investigación-acción
El present capítol és una guia didàctica per al professorat i els estudiants. Es tracta d'un material orientatiu per començar a desenvolupar un projecte participatiu en un centre de secundària de manera global. Aquesta guia se centra en dos aspectes; d'una banda, tracta el tema de contextos de participació, per conèixer-los, investigar-los i planificar el procés d'anàlisi mitjançant la construcció d'un mapa d'aquest context. D'altra banda, analitza els processos col·lectius per compartir el coneixement de recerca-acció participativa (IAP). Per acabar, ofereix alguns enllaços a xarxes com a suport material.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guía 4: Desarrollo del proceso participativo
El present capítol és una guia didàctica per al professorat i els estudiants. Es tracta d'un material orientatiu per començar a desenvolupar un projecte participatiu en un centre de secundària de manera global. Aquesta guia se centra en el desenvolupament del procés participatiu i aborda: les fases de la planificació i organització del procés de participació i el treball en equip, i la dinamització de grups. Per acabar, ofereix alguns enllaços a xarxes com a suport material.