Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tres protragonistas para lograr que todos lo aprendan todo de la lengua escrita: los alumnos, los profesores y los asesores
Avui dia esperem que els alumnes aconsegueixin l'objectiu de comprendre els textos i aprendre d'ells, no sols al final de l'escolarització, sinó a cada etapa i cicle educatiu. No obstant això, en constatar que molts alumnes encara no són capaços d'entendre el que llegeixen, sorgeix una decepció permanent, la qual es projecta sobre el sistema educatiu, les famílies o els formadors, que són posats en el punt de mira com a responsables principals del suposat fracàs. Hi ha motius per considerar críticament el paper dels uns i dels altres, però abans convé sospesar si realment entenem el repte que suposa ser un lector competent, ensenyar a ser un lector competent o ajudar els qui ensenyen als altres a ser lectors competents. Aquest capítol pretén mostrar, precisament, el repte al qual s'enfronten alumnes, professors i formadors respecte de l'alfabetització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Que significa comprender
Què passa a la nostra ment quan s'interpreta un text escrit? Els processos que participen en l'activitat mental tenen una doble naturalesa: alguns són específics de la lectura i la comprensió del llenguatge, mentre que uns altres són de caràcter motivacional i emocional i intervenen sempre que emprenem una tasca complexa i exigent. Aquest capítol pretén integrar en un model únic tant els processos específics de la lectura (també anomenats processos freds, lligats a la resolució de la tasca en si) com els emocionals i motivacionals (els anomenats processos càlids, perquè tenen a veure amb els components afectius i personals que ens mouen a afrontar la lectura).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo nos convertimos en buenos lectores: las competencias necesarias para la comprensión y su desarrollo
La comprensió lectora exigeix la posada en marxa d'un bon nombre de processos (la descodificació de les paraules, l'elaboració de proposicions, etc.). Aquesta multitud de processos només es poden dur a terme si, al seu torn, el lector posseeix un desenvolupament adequat de certes competències o si, per compensar-ne la manca (o potenciar-les), s'implica estratègicament i a consciència en la lectura. Aquest capítol se centra a recollir el conjunt d'habilitats i competències necessàries per ser un bon lector. Així mateix, es revisen els cinc nivells de puntuacions de l'informe PISA, que s'ordenen de menys a més complexitat en els assoliments, i que encaixen en el marc sobre la comprensió treballada al capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El fomento de la comprensión lectora: «Ayudar a comprender» y «Enseñar a comprender»
Per arribar a ser competents, els alumnes han de llegir quotidianament textos que usualment estan allunyats dels seus coneixements, sense que puguin disposar plenament de les competències que requereixen per comprendre'ls i aprendre d'ells. Per aquesta raó necessiten ser assistits i llegir sota la supervisió del professor, una cosa comuna a les aules. Aquest capítol està dedicat a analitzar el tipus d'intervenció que sembla necessari proporcionar. Concretament, es presenten dos tipus d'intervenció: la primera consisteix a ajudar a comprendre, és a dir, acompanyar els alumnes durant la lectura d'aquests textos, i la segona consisteix a ensenyar (explícitament) a comprendre, proporcionant una formació deliberada i sistemàtica en les competències que semblen decisives (estratègies, descodificació i competència retòrica).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo estudiar el reto de los profesores?
Cal descriure i entendre el que es fa a les aules per valorar el repte que suposa als professors universalitzar l'aprenentatge de la lectura. Conseqüentment, es requereix disposar d'algun sistema que ens permeti analitzar el que passa quan un grup d’alumnes s’enfronta a la lectura i comprensió d'un text amb l'ajuda d'un professor o professora. Aquest capítol està dedicat a explicar com es pot estudiar un procés tan complex, destacant la importància d'establir unitats d'anàlisis precises que donin ordre al procés d’anàlisi i assegurin que qualsevol altre estudiós pugui arribar als mateixos resultats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una visión general de todo el corpus
Cal conèixer el que passa a les aules, què es fa, per poder concebre uns canvis que siguin alhora viables i rellevants. A aquest efecte, el capítol reuneix un corpus de 30 lectures col·lectives (activitats típiques d'aula on tot l'alumnat participa en la lectura de textos utilitzats amb finalitats educatives) que van ser gravades (en vídeo o en àudio) i després van ser transcrites i analitzades. Es recull, a més, l'estudi de set unitats didàctiques en esquals es registra la presència que tenen les lectures col·lectives respecte de la resta de les activitats que tenen lloc en el seu transcurs, i el paper que acompleixen respecte de les finalitats globals de cada unitat. L'anàlisi d'aquestes set unitats ajudarà a valorar en quin grau el corpus de 30 lectures col·lectives reflecteix realment l'ús que es dona als textos ales aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo se organiza la participación de alumnos y profesores durante el desarrollo de una lectura en el aula
El capítol mira d'aclarir com s'organitza la participació d'alumnes i professors durant la lectura col·lectiva dels textos, una activitat que sembla obeir un cert nombre de patrons de diversa índole i amplitud. Cadascun d'aquests patrons condiciona tant el paper que tindran alumnes i professors en el transcurs de la lectura com la seva naturalesa. Es diferencien, per tant, tres tipus de patrons que es disposen com a capes successives de diferent amplitud: la més global afecta la manera com s'organitzen les unitats didàctiques i com es van encaixant les lectures col·lectives; la segona afecta la manera com s’organitza globalment la lectura col·lectiva, i la tercera té a veure amb la manera com es va desplegant localment (pas a pas) la interacció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué se hace? Qué contenidos se generan y qué procesos intervienen
L'activitat de llegir un text a l'aula es pot organitzar de maneres diverses segons la mena d’episodis que es posin en joc. Però què passa en cadascun d'aquests episodis?, de què es parla quan es planifica la lectura en l'episodi que té aquest mateix nom?, quines idees sorgeixen quan els professors sol·liciten als seus alumnes que responguin a les seves preguntes en un determinat cicle de l'episodi d'avaluació-interpretació?, quins tipus de processos s'hi mobilitzen? Aquestes són les preguntes a què intentarem respondre al llarg d’aquest capítol, en el qual es consideren els continguts dels episodis més freqüents: planificació, activació de coneixements previs, avaluació-interpretació, anàlisi d’experiències i mapa conceptual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Quién lo hace? Qué ayudas se presta a los alumnos en el desarrollo de las tareas
Considerant conjuntament l'organització (el com) i els continguts (el quin) de les lectures col·lectives, podem tenir una idea bastant precisa del tractament que reben els textos a l’aula. Tot i això, encara ens falta per detallar quina responsabilitat assumeixen els alumnes en la gestació d'aquests plans, resums o comprensions que van emergint o, des del punt de vista del professor, quines ajudes donen, o han de donar, els professors perquè els alumnes contribueixin a elaborar aquestes idees o resums. En aquest capítol es mostra la doble naturalesa de les ajudes (cognitiva i sociocultural), així com algunes evidències sobre la seva importància, analitzant tres lectures col·lectives especialment significatives resumint un estudi experimental
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué hace difícil el cambio?
Aquest capítol pretén identificar els obstacles que podrien entorpir els canvis que podrien reduir les distàncies que separen el que es fa i el que seria oportú fer, per part dels professors, amb relació a l'ensenyament de la competència lectora. Així, s'analitzen tres processos de formació, en els quals s'identifiquen cinc tipus d'obstacles, la descripció dels quals constitueix el nucli del capítol. Es recorda, a més, quines distàncies (per recórrer) i quins obstacles (que s'interposen en aquest recorregut) defineixen el repte que tanca un procés de canvi determinat, com és el que experimenten els professors quan miren de ser conseqüents amb les necessitats d'aprenentatge dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo ayudar a los profesores a que ayuden a sus alumnos?
Un cop identificades les necessitats dels professors (per respondre a les dels alumnes), és l’hora de veure com un assessor hi pot donar resposta. A la primera part d'aquest capítol s’intenta aclarir què és el que un assessor o un formador hauria de fer, i com es poden dura terme tres tasques en les quals han d'ajudar, proposant dos esquemes d'intervenció: el primer proporciona criteris per ajudar a detectar i concebre canvis; el segon determina quina formació és necessària, anticipant les experiències formatives que serien apropiades per escometre els canvis suscitats d'acord amb el primer esquema. D'altra banda, la segona part del capítol està dedicada a mostrar què pot fer difícil seguir aquest camí, i contrasta les dues propostes presentades a la primera part.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.