Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideraciones previas
A fi d’introduir el lector en l’ensenyament de l’ortografia, aquest capítol comença amb la definició d’ortografia, que servirà com a base per analitzar-ne posteriorment les funcions més importants a partir de dos plans diferents: el pla lingüístic i comunicatiu i el pla sociològic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Breve historia de la ortografía de la lengua castellana
Cada llengua segueix un procés diferent en el seu desenvolupament i en la seva fixació escrita, i es va adaptant progressivament a les necessitats de la seva comunitat i a les característiques sociològiques i culturals del moment. Aquest capítol tracta, breument, de la història de la consolidació del sistema gràfic de la llengua castellana, és a dir, la seva ortografia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La ortografía y el sistema de la lengua
A través de la història, l’escriptura apareix en funció de la necessitat de fixar el món que l’home coneix i que organitza amb símbols que representen la realitat tangible, missatges, idees, pensaments, etc. Gràcies a l’escriptura, la llengua adquireix els valors de durada i extensió i supera les barreres del temps i de l’espai. Aquest capítol presenta la relació entre llengua oral i escrita, la complexitat dels sistemes alfabètics i el sistema de la llengua, oferint una visió general dels nivells d’anàlisi del sistema gràfic més productius per a l’adquisició de l’ortografia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza yel aprendizaje de la ortografía
En l’ensenyament no tan sols hem de considerar la matèria que s’ensenya, sinó també el subjecte d’aquest aprenentatge, el nen, i això implica conèixer els mecanismes pels quals interioritza els coneixements i, en aquest cas, de quina manera entra en contacte amb els signes gràfics necessaris per comunicar-se per escrit i com va ajustant a poc a poc la seva escriptura al sistema gràfic de la seva llengua. Aquest capítol recull el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’escriptura i, concretament, de l’ortografia, tenint en compte la manera com aprenen els nens i la funció del docent en la seva tasca d’ensenyar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividades prácticas
La classe de llengua ha de ser un lloc de treball i elaboració. L’aula-taller de llengua és l’espai en què els alumnes produeixen els seus textos orals i/o escrits, individualment o en grup. L’ensenyament de l’ortografia no consisteix només a fer que els nens elaborin exercicis d’ortografia i dictats, sinó que han d’escriure i enfrontar-se als problemes que això comporta. Aquest capítol presenta uns quants exemples de materials, activitats i exercicis, classificats d’acord amb la funció i el moment en què poden ser utilitzats, per a l’aprenentatge de l’escriptura i l’ortografia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación de la ortografía
A partir de la definició d’avaluació i d’analitzar els diferents tipus d’avaluació i les seves funcions, aquest capítol se centra en l’avaluació de l’ortografia, la qual es basarà en l’error com a font d’aprenentatge, és a dir, en l’avaluació qualitativa. A través de l’observació dels errors ortogràfics comesos pels nens en alguns textos, s’elaborarà una classificació d’aquests errors i, finalment, es mostraran alguns instruments d’avaluació de l’ortografia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.