Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunas reflexiones previas sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencas
Dissenyar una activitat o una unitat didàctica no és el resultat de la mera aplicació d’una tècnica pedagògica. Des de la nostra perspectiva, en planificar posem en joc creences, concepcions, coneixements i experiències. Fer visibles aquests elements no és fàcil, però resulta imprescindible —almenys, esbossar-los— perquè el lector conegui les coordenades en les quals l’autor situa la proposta, aspecte fonamental perquè realment la comprengui. Per això, aquest capítol planteja unes quantes reflexions de caràcter general que hem fet sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències en l’educació primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué debemos saber sobre la energía?
Aquest capítol se centra en un dels referents obvis en l’ensenyament d’uns continguts escolars: quines idees científiques hem de saber sobre el tema. El tema de l’energia presenta l’avantatge que forma part de la nostra vida quotidiana i, per descomptat, del mitjà en el qual viuen els i les nostres alumnes. Però, precisament per aquesta proximitat, també té inconvenients: és especialment complex —des del punt de vista científic— i excessivament ampli. Així, es pot parlar de l’energia des de la física, des dels fonaments tecnològics de la seva producció, des dels efectes socials, polítics i mediambientals que comporta el seu ús, des de la perspectiva del seu consum i estalvi, tant personal com col·lectiu, etc. Cal revisar els coneixements per triar els continguts i la manera de treballar-los.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo podemos planificar el estudio de la energía?
Aquest capítol tracta de la planificació de l’estudi de l’energia en l’educació primària; en concret, el nostre interrogant central és com podem planificar l’estudi de l’energia. Per donar una resposta fonamentada a una qüestió tan genèrica, hem recorregut a un model de planificació que es basa en la realització de sis tasques. Com apareix la temàtica en el context de l’alumnat? Quins continguts científics hi estan implicats? Quins assoliments i dificultats té l’alumnat per aprendre’ls? A la vista de les anàlisis anteriors, quins coneixements volem treballar en els cicles d’aquesta etapa educativa i com contribueixen al desenvolupament de les competències bàsiques previstes curricularment? Quina seqüència d’activitats podem fer servir a cada cicle perquè l’alumne aprengui els continguts seleccionats? Com avaluem la proposta?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo son las actividades de enseñanza planteadas para enseñar la energía?
En aquest capítol hem volgut exemplificar algunes de les activitats de la seqüència d’ensenyament assenyalat. Per les limitacions d’espai, no podem detallar-les totes. Per això, n’hem triat unes que tinguessin diferents finalitats educatives (per explicitar idees, per construir coneixements o per aplicar-los), adreçades a diversos nivells (primer o segon cicle i tercer) i en les quals s’utilitzin diferents recursos: activitats de paper i llapis (còmics, textos, etc.), de laboratori, de cerca d’informació a Internet, de visionament d’audiovisuals, etc. En tots els casos incorporem comentaris i suggeriments, ja que la majoria, amb petites variacions, han estat assajades a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els temes sobre l’energia formen part de la nostra vida. Aquest llibre aporta idees per a la planificació d’activitats sobre el seu ús, consum i estalvi en la vida quotidiana. Són propostes i materials que s’han posat en pràctica amb èxit en aules de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els temes sobre l’energia formen part de la nostra vida. Aquest llibre aporta idees per a la planificació d’activitats sobre el seu ús, consum i estalvi en la vida quotidiana. Són propostes i materials que s’han posat en pràctica amb èxit en aules de primària.