Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prefacio
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción a la educación para el desarrollo, conceptos y evolución histórica
El concepte d’educació per al desenvolupament (ED) està en evolució permanent. La seva configuració conceptual i la seva pràctica estan directament relacionades amb el context i els condicionants històrics del desenvolupament, la cooperació internacional, etc. Amb la finalitat de familiaritzar-nos amb la diversitat de significats i interpretacions que acompanyen el concepte, aquest capítol mostra l’evolució històrica de l’educació per al desenvolupament, des de la dècada dels quaranta fins a l’actualitat, a més de destacar la seva trajectòria a Espanya i recollir, finalment, algunes reflexions sobre els desafiaments o reptes que ha d’abordar l’educació per al desenvolupament per poder continuar avançant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avances y retrocesos en la educación para el desarrollo y la ciudadanía global en Inglaterra
Al llarg d’aquest capítol s’ofereix una anàlisi del currículum oficial vigent a Anglaterra centrat en els nivells de l’educació secundària. En aquest sentit, s’examinen la presència, l’absència i el tractament que es fa de les temàtiques que tenen a veure amb l’educació per al desenvolupament i es comparen amb les orientacions que es donen des del Global Learning Programme. Aquestes anàlisis ens ajudaran a examinar si realment existeix una involució quant a la importància atorgada a l’educació per al desenvolupament en les lleis i documents oficials que regulen el que s’ensenya a les escoles angleses. Així mateix, es duu a terme una comparativa amb el currículum oficial per a l’educació secundària a Galícia i l’Estat espanyol per descobrir les similituds i diferències que hi ha entre tots dos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El estado actual de la educación para el desarrollo en contextos educativos de España y Galicia desde la óptica de Solidariedade Internacional
Solidariedade Internacional de Galícia (SIG) és una ONGD que entén la solidaritat com una manera de ser i d’estar en el món, que aposta per l’erradicació de la pobresa i la redistribució equitativa dels recursos i que té com a finalitat generar canvis positius en les condicions de vida de les persones amb les quals treballa. Sota la perspectiva d’aquesta entitat, l’objectiu d’aquest capítol és fer una breu revisió sobre la situació de l’educació per al desenvolupament a Espanya i Galícia, així com destacar la importància del projecte de recerca «O tesouro de Acahualinca» (2012), que va marcar un abans i un després en la seva manera de treballar i d’entendre l’educació per al desenvolupament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La política educativa española y la educación para el desarrollo: Una revisión de las últimas leyes de educación
En aquest capítol s’analitza la presència i el tractament de temàtiques relacionades amb l’educació per al desenvolupament i la dimensió global en els fonaments i continguts de les lleis que han regulat i regulen el sistema educatiu a Espanya, prestant una atenció especial a la llei vigent, tant pel que fa a l’àmbit estatal com en el que hi ha regulat a la comunitat autònoma de Galícia, en el marc de les seves competències en educació. D’aquesta manera, veurem els elements transversals del currículum amb relació a l’educació per al desenvolupament, i com està inclosa com a àrea pròpia dins del currículum, així com la seva presència en els continguts de la resta d’àrees curriculars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«O Tesouro de Acahualinca», un estudio de caso en educación para el desarrollo desde la mirada de la educación cívica global
«O tesouro de Acahualinca» és un projecte de recerca elaborat conjuntament entre l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia (SIG) i un equip de recerca de la Facultat de Ciències de l’Educació a la Universitat de la Corunya. Per a SIG, la recerca permetia produir coneixement útil per millorar l’execució de projectes d’educació per al desenvolupament en educació formal i per descobrir el possible impacte en l’aprenentatge de les condicions d’injustícia que viuen els joves del sud global. Aquest capítol recull una reconstrucció del procés de recerca, i ofereix al lector els objectius, la metodologia i els resultats obtinguts després de la seva implementació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Posibles factores condicionantes de la integración de la educación para el desarrollo en educación secundaria: percepción del profesorado
Davant la necessitat de conèixer l’opinió del professorat respecte a la possibilitat d’integrar l’educació per al desenvolupament des de la perspectiva de la ciutadania global en els seus centres, Solidariedade Internacional de Galícia (SIG) i un equip d’investigadores de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de la Corunya es van proposar conèixer la perspectiva del professorat implicat en alguns dels projectes desenvolupats per SIG amb l’alumnat d’educació secundària. Aquest capítol mostra els resultats obtinguts després de la recerca feta, recollint els factors que, segons el parer del professorat participant, condicionarien la integració i el desenvolupament d’iniciatives d’educació per al desenvolupament en els centres escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Currículo escolar y dimensión global de la educación para el desarrollo: presencia y posibilidades de integración
Amb la finalitat d’identificar les necessitats del professorat i dels centres educatius per mirar d’ampliar la col·laboració de la comunitat educativa en els projectes d’educació per al desenvolupament, les autores d’aquest capítol van dur a terme una recerca sobre com s’està tractant o com es pot abordar la dimensió global en el currículum. El capítol presenta els problemes, les preocupacions i les propostes més rellevants per introduir l’educació per al desenvolupament o educació global a les aules de secundària, d’acord amb les idees que van emergir de les entrevistes i del grup de discussió del professorat participant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto investigación-acción participativa. Producir conocimiento de forma colaborativa, práctica y reflexiva
Mitjançant l’ús de la metodologia de recerca acció participativa, l’equip de recerca de la Universitat de la Corunya (UDC), del qual forma part l’autora del capítol, juntament amb l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia (SIG), van iniciar un projecte d’investigació que tenia com a objectiu principal analitzar la manera d’introduir transversalment el paradigma de la dimensió global de l’educació per al desenvolupament en un centre educatiu de Galícia, augmentant la implicació del professorat d’una manera significativa per al seu centre i tenint en compte els seus interessos i necessitats. D’aquesta manera, el capítol pretén mostrar la conceptualització i planificació d’aquest tipus de recerca, basada en la col·laboració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diseño de planes de acción de un programa colaborativo en educación para la ciudadanía global
Aquest capítol recull el disseny d’un programa d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global (EDCG), en el qual s’ha implicat tot un centre educatiu, concretament el col·legi plurilingüe Virxe da Cela de Monfero. La temàtica s’introdueix a partir del disseny de tres plans d’acció, basats en un projecte de recerca col·laborativa, en el qual participa tot el professorat del centre, que pertany als tres nivells d’educació: educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria; així com especialistes universitaris de didàctiques específiques i generals i membres d’una organització no governamental centrada en temes d’educació per al desenvolupament, l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia (SIG).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Integrar la educación para el desarrollo y la ciudadanía global en proyecto educativo de Virxe da Cela
La Universitat de la Corunya (UDC), l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia (SIG) i el CPIP Virxe da Cela van treballar conjuntament en un projecte d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global (EDCG). Així, aquest capítol recull com els plans d’acció dissenyats per a la integració curricular de l’EDCG es contextualitzen tenint en compte les característiques i especificacions del centre des de la seva autonomia normativa, organitzativa, pedagògica i de gestió. D’aquesta manera es justifica el desenvolupament de l’EDCG a les aules en relació amb els elements curriculars i es fonamenta la seva consistència epistemològica i metodològica assentada en la cooperació institucional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diálogo como herramienta y objetivo de la educación para el desarrollo: una experiencia desde la educación infantil
Aquest capítol se centra en una experiència que va servir com a iniciativa perquè les accions del programa integral de centre a fi d’introduir l’educació per al desenvolupament en el currículum escolar, dut a terme per un grup d’investigadores de la Universitat de la Corunya, membres de l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia i professorat del CPIP Virxe da Cela (Monfero, la Corunya), s’estenguessin a tot el centre educatiu: una sèrie de preguntes que els nens i nenes de 4 i 5 anys van formular en relació amb el sector lacti. Al capítol s’hi analitza la importància del diàleg com a mitjà d’accés al coneixement i com a vivència democràtica, aspectes clau dins de l’educació per al desenvolupament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educomunicación en proyectos de educación para el desarrollo y la ciudadanía global
Entre l’educomunicació i l’educació per al desenvolupament i la ciutadania global podem trobar múltiples punts de trobada; així mateix, les seves finalitats són en gran manera coincidents. En aquest capítol es volen mostrar les sinergies existents entre l’educació per al desenvolupament i l’educomunicació relatant i analitzant com l’educació per als mitjans es mostra clarament incardinada en un projecte de recerca acció participativa dut a terme en un centre educatiu. Al llarg d’aquest projecte s’observa com el treball amb i per als mitjans adquireix protagonisme en tot programa d’educació per al desenvolupament i en tota proposta que busqui introduir la dimensió global a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación para el desarrollo en los centros educativos: la importancia de las metodologías participativas
Aquest capítol fa un acostament a les metodologies utilitzades en l’educació per al desenvolupament en relació tant amb l’evolució de la cooperació per al desenvolupament com amb els models educatius actuals. A continuació, s’exposa part de l’experiència de les autores en diversos centres educatius gallecs, principalment al CPIP Virxe da Cela, a Monfero (la Corunya), i es fa referència, també, a aprenentatges en diferents àmbits i mitjans. Seguidament, es mostren les reflexions relacionades amb les experiències narrades per completar-les, finalment, amb les dificultats i crítiques que sorgeixen de l’experiència en el dia a dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Retos y ventajas de la colaboración interinstitucional
El 2013 el grup PEHS comença a treballar col·laborativament amb l’ONGD Solidariedade Internacional de Galícia (SIG) a fi de donar resposta a una demanda d’iniciatives que aportin evidències útils per ajudar a conscienciar i sensibilitzar el tractament de l’educació per al desenvolupament a Galícia. El 2015 s’incorpora a aquest equip el professorat del CPIP Virxe da Cela per participar com a centre pilot en un estudi sobre educació per al desenvolupament. En aquest capítol es mostren les diferents perspectives o experiències de cadascun dels actors en aquest procés col·laboratiu, així com s’avancen uns quants reptes a afrontar per avançar en la transformació social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de las ONGD. Un cambio de perspectiva
És necessària una renovació en la manera de ser i de fer de les organitzacions de desenvolupament per adequar-se a les demandes i necessitats que les problemàtiques actuals plantegen? Per donar resposta a aquest interrogant, aquest capítol parteix des de la mirada de Solidariedade Internacional de Galícia (SIG), marcada per 22 anys de trajectòria en el sector, per les relacions i sinergies establertes amb determinades persones i entitats (universitats, Coordinadora Galega, Xunta de Galícia, Conselleria d’Educació, ONGD amigues, etc.), per l’experiència pròpia de les autores del capítol, per totes les persones que han format part de l’organització i per converses amb col·legues de professió, amb docents de diferents etapes educatives i amb moltes altres persones que els han permès evolucionar en la seva pràctica professional.
L’educació per al desenvolupament anhela esdevenir una poderosa eina de transformació social, una oportunitat per a l’aprenentatge participatiu que generi consciències critiques fent les persones responsables i actives per construir una societat més justa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’educació per al desenvolupament anhela esdevenir una poderosa eina de transformació social, una oportunitat per a l’aprenentatge participatiu que generi consciències critiques fent les persones responsables i actives per construir una societat més justa.