Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La valoración del aprendizaje del alumnado en educación física
L'avaluació referida a l'àmbit general de l'educació i específic de l'educació física és un dels elements curriculars que més ha evolucionat en les últimes dècades, a causa del desenvolupament de noves tradicions educatives i l'ús d'altres instruments i estratègies per recollir i analitzar els canvis de l'alumnat. Aquest capítol analitza l'avaluació, des dels fonaments més teòrics fins a l'exemplificació d'algunes eines d'observació i valoració de les actituds i capacitats fisicomotrius de l'alumnat en educació física, donant resposta a les següents qüestions: per què, quin, quan i com avaluem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación física, vehículo para erradicar prejuicios culturales
De la inquietud d'un grup de mestres especialistes en educació física davant l'increment d'actituds racistes i xenòfobes en la nostra societat, especialment entre els joves, va sorgir el projecte presentat en aquest capítol: «L'educació física, vehicle per erradicar prejudicis culturals». Es tracta d'una experiència que mostra com utilitzar l'àrea d'educació física per conèixer aspectes d'altres cultures a través dels jocs, la música i les danses, la dramatització i l'expressió corporal, amb la qual cosa s'avança en el camí de la integració de l'alumnat procedent d'altres països i, alhora, en el respecte de les seves cultures per part de l'alumnat autòcton.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Deporte y educación en valores
L'esport té en la nostra societat una presència i una importància cada vegada més gran. El trobem com una de les formes fonamentals d'ocupar el temps d'oci de les persones, a la roba que ens posem, en les tendències de la moda i, és clar, en els mitjans de comunicació i en la publicitat. Podem aprofitar l'extensió i la importància d'aquest fenomen i fer de l'esport un recurs per educar en valors al nostre alumnat? És educatiu l'esport? Aquest capítol planteja la necessitat que es donin unes premisses determinades perquè la pràctica esportiva sigui un vehicle d'educació en valors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una adaptación curricular «poco significativa» en educación física
L'atenció a la diversitat és una consecució recent en el nostre model escolar i, com a tal, la seva pràctica no està tan estesa com voldríem. Més encara, si ens movem en l'àrea d'educació física on, fins fa poc, tots els alumnes eren «normals», perquè aquells que presentaven alguna discapacitat o problema estaven dispensats de realitzar-la. Aquest capítol contempla el punt de vista d'atenció a la diversitat i ens mostra com adaptar una unitat didàctica per a l'alumnat amb necessitats educatives especials, d'acord amb els principis d'individualització, de normalització i de sectorització, en l'àrea de l'educació física.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiencia de evaluación de actividades motrices en educación infantil
Aquest capítol contempla dues experiències dutes a terme per un grup de mestres en un seminari d'educació física, les quals ens introdueixen en el concepte d'avaluació i en els instruments que s'utilitzen per valorar les activitats motrius de l'alumnat en educació infantil. En aquest cas, es presenta una eina basada en l'observació de les actuacions dels nens i nenes durant les sessions, que són anotades en les fitxes de seguiment de l'alumnat (individuals i grupals). Aquestes fitxes consten d'uns criteris d'avaluació dissenyats pel professorat amb la finalitat de realitzar una valoració més sistemàtica dels seus progressos i intervenir amb efectivitat en la seva evolució i millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Historias en la educación física
En aquest capítol es presenta una experiència interdisciplinària entre les àrees de llengua i educació física. Les «històries» formen un dels blocs que es treballen en l'educació física. El que pretenen aquestes històries és organitzar l'àrea de manera que, en una mateixa sessió, es treballin continguts de diferents blocs units per un eix d'animació que actua com a element motivador. Cada història transporta els nens i nenes a un món d'il·lusió i fantasia en el qual es converteixen en protagonistes de la història a través del joc simbòlic. Així mateix, aquest sistema afavoreix, entre altres aspectes, la participació de tot l'alumnat per no ser activitats de dificultat o competitives, la qual cosa permetrà gaudir del procés i no dels resultats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El material reciclable en la educación física
La principal motivació per dur a terme l'experiència exposada en aquest capítol va ser la d'aportar, des del camp de l'educació física, un treball específic en el tractament de diversos temes transversals (educació del consumidor, educació ambiental i educació per a la igualtat d'oportunitats de tots dos sexes) contemplats en el currículum i que han d'abordar-se des de totes les àrees d'una manera interdisciplinària. Seguint una línia ja marcada quant al reciclatge de residus per a les realitzacions plàstiques, a dos mestres de primària se'ls va ocórrer aquesta experiència per aconseguir una major motivació i participació dels alumnes en el seu propi procés d'aprenentatge. Es tracta d'una proposta molt actual per tota la qüestió del medi ambient d'aprofitar el material d'ús diari i d'un sol ús per reconvertir-lo en material propi de l'àrea d'educació física.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿De los currículos incomunicados a la educación comunicativa? Responsabilidades desde el área de educación física
La concepció de l'activitat física vinculada a la salut i l'equilibri personal que volem transmetre com a professionals de l'educació física pot ser fàcilment desbancada o anul·lada per algun dels mil assumptes esportius, o notícies d'aquests assumptes, que inunden els ulls i les oïdes dels nostres nois i noies. És necessari, per tant, que els mitjans de comunicació demostrin una especial sensibilitat en tractar la informació amb què es donen a conèixer les notícies del món de l'activitat física. En aquest capítol es vincula el món de la publicitat i l'activitat física per analitzar conjuntament de manera crítica amb l'alumnat, a través de propostes de treball de la pròpia àrea, els models i valors que es transmeten de manera implícita o explícita i que ens arriben a través d'un canal tan poderós com la televisió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividad física y cooperación. La educación para el desarrollo en el marco de la educación física
Cooperar no és només actuar; també implica una comprensió prèvia de la realitat, una conscienciació, que porti a comprometre's amb tal situació. Per això, el més important és facilitar un canvi d'actituds i un comportament a favor de la justícia, la tolerància, la cooperació i la solidaritat que condueixi a un compromís individual i col·lectiu. I és aquí on, nosaltres, ensenyants, podem intervenir. Aquest capítol proposa i ens ensenya com es pot treballar l'educació per al desenvolupament de manera fluida, aprofitant els objectius i continguts del currículum d'educació física.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación como un proceso integral. Una experiencia de evaluación de las habilidades gimnásticas en ESO
Al llarg dels anys, l'educació física ha portat associada la pràctica d'una avaluació basada en la valoració de la condició física com a principal centre d'interès i mitjà de qualificació, així com a l'avaluació de determinades tècniques esportives en les quals la condició física de l'alumnat i els aprenentatges anteriors són factors determinants en l'execució final. Aquest capítol planteja la necessitat d'avaluar el conjunt de capacitats de l'individu, atès que en educació física es treballen totes elles. A partir d'aquest plantejament, es presenten una sèrie d'instruments de recollida d'informació, com ara les llistes de control i les fitxes de seguiment individual, que plasmen els aspectes que es van elaborant.
A través de l'educació física, existeix una altra manera d'entendre la competència, la salut i l'equilibri personal. És una àrea que, a més, ens permet treballar uns altres continguts de tipus transversal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A través de l'educació física, existeix una altra manera d'entendre la competència, la salut i l'equilibri personal. És una àrea que, a més, ens permet treballar uns altres continguts de tipus transversal.