La conversa ajuda a construir coneixement i, per descomptat, llenguatge. Els autors i autores d'aquest llibre volen animar el lector a generalitzar la conversa entre les pràctiques docents habituals; no des d'un plantejament teòric, sinó a partir d'una experiència de la qual han recollit resultats positius. Així, en aquestes pàgines hi trobareu uns capítols que descriuen el seu potencial i uns altres que detallen les consideracions per implementar-la a nivell de centre i d'aula. També es descriu com implicar els pares en aquest projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La conversa ajuda a construir coneixement i, per descomptat, llenguatge. Els autors i autores d'aquest llibre volen animar el lector a generalitzar la conversa entre les pràctiques docents habituals; no des d'un plantejament teòric, sinó a partir d'una experiència de la qual han recollit resultats positius. Així, en aquestes pàgines hi trobareu uns capítols que descriuen el seu potencial i uns altres que detallen les consideracions per implementar-la a nivell de centre i d'aula. També es descriu com implicar els pares en aquest projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lengua oral y la conversación en el aula
Aquest capítol se centra en el tema del que representa la conversa dins del desenvolupament de la llengua oral, donant-li un impuls al desenvolupament de les competències comunicatives, com a finalitat en si mateixes i com a instrument d'aprenentatge. Durant el capítol es donen resposta a diferents preguntes com les següents: Què vol dir treballar la llengua oral? –Per donar-li resposta, s'ofereixen les característiques d'un model de comunicació continu–. O per a què ensenyar a parlar? –La resposta del qual està dividida en els següents apartats: ensenyem a parlar per ensenyar a pensar, ensenyem a parlar perquè ens escoltin i per aprendre a escoltar, per llegir i escriure, i ensenyem a parlar per a tot, especialment per conviure–. Així mateix, es fa una introducció al concepte de conversa mitjançant l'explicació dels següents aspectes: la conversa en la comunicació i la interacció, la conversa en el desenvolupament dels aspectes lingüístics i la conversa en l'adquisició dels aprenentatge. Més endavant, s'aborden els temes de la conversa i cognició i de la metodologia conversacional. Per acabar, s'exposa un format de conversa a l'aula: la conversa en petits grups, sobretot en educació infantil i en els primers cursos d'educació primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las estrategias en la conversación
Per aprofitar al màxim les oportunitats que brinda la comunicació com un entorn enriquidor per a l'aprenentatge, és necessari implementar tècniques que impulsin els processos mentals. Com s'explica en aquest capítol, existeix una marcada diferència en el desenvolupament, tant lingüístic com cognitiu, que es genera a partir dels moments d'interacció entre infants i adults, així com entre aprenents i professors, en emprar estratègies en comparació amb no utilitzar-ne cap. En aquest sentit, s'exposen algunes estratègies i les raons per les quals utilitzar-les. A més, per entendre millor del que es parla, el capítol proposa dues situacions de treball diferents. D'altra banda, en aquest capítol es proposa una classificació d'estratègies que permeti un accés funcional a la seva conceptualització i l’ús per part dels docents que organitzen els grups de conversa amb el seu alumnat. En aquest sentit s'aborden els següents aspectes: creació d'un clima acollidor que potenciï la comunicació, estratègies lingüístiques i estratègies de gestió de la conversa. S'ofereixen explicacions i exemples molt clars per poder aprofundir en el tema. Per acabar, es proporciona una aplicació pràctica de les estratègies lingüístiques en els grups de conversa: aspectes de forma, aspectes de contingut i aspectes d'ús. Cadascun d'ells s'exposa de manera clara i mitjançant exemples.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto de conversación en el centro
En aquest capítol, es presenta l'experiència d'uns logopedes en dinamitzar i posar en marxa el projecte de la conversa com una activitat integrada en el funcionament del centre, com poden ser-ho la resta de continguts d'aprenentatge. En aquest sentit, els autors ens detallen com plantegen el projecte al centre escolar on es vol dur a terme, les estratègies que segueixen i com es fan els primers passos. Com ells mateixos expliquen, a vegades és difícil comptar amb la unanimitat i el compromís de tot el centre, però si es compta amb l'entusiasme d'un cicle o d'un nivell, l'experiència s'estén com una taca d'oli. Perquè el capítol s'entengui millor, s'ofereixen models i exemples de planificació i pautes d'observació a manera de suport per al lector.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacemos conversación en el aula. Del proyecto de centro a la práctica del aula
Aquest capítol aborda el que constitueix l'ànima de la pràctica: traslladar el projecte a la realitat de l'aula. En aquest sentit, es concreten els grups de conversa que es creen a partir de l'alumnat del grup-classe, els docents que participaran, les franges horàries en les quals es durà a terme, etc. En definitiva, tota una sèrie de negociacions que faran que l'activitat funcioni. Juntament amb això, s'ofereixen taules, figures, quadres d'avaluació, i exemples reals, a manera de suport per al lector.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación de la familia en el proyecto de conversación
En aquest capítol es pretén posar de manifest la importància de la participació de la família en el projecte de conversa a fi d'incentivar un espai de comunicació a casa i donar estratègies per implementar el que s'entén com a col·laboració entre la família i l'escola en aquest àmbit. En aquest sentit, es dona resposta a la següent pregunta: Com presentem a les famílies els mecanismes que cal tenir presents per parlar i escoltar, i les estratègies que ajuden a desenvolupar-los? A més, s'ofereix un exemple d'explicació, juntament amb un tríptic informatiu i una taula a manera de síntesi. El capítol tanca amb alguns elements, criteris i suggeriments per millorar la conversa a casa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos