Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo a esta edición
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prefacio
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Advertencia y agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Análisis de una malestar
La ciutat ha canviat en poques dècades, ha perdut les seves característiques i s’ha tornat perillosa i hostil. La ciutat ha renunciat a ser lloc de trobada i d’intercanvi i ha optat per la separació i l’especialització com a nous criteris de desenvolupament. Separació i especialització dels espais i de les competències: llocs diferents per a persones diferents, llocs diferents per a funcions diferents. Aquest capítol analitza les característiques de les ciutats, serveis i altres llocs com ara centres comercials o parcs, per demostrar la separació i especialització que suposa la ciutat avui en dia, sobretot, pel que fa als nens i nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Entonces, ¿qué hacer?
La ciutat s’ha tornat hostil per als seus propis habitants, insolidària i sense hospitalitat. L’automòbil ja és l’amo de la ciutat; genera perill, contaminació acústica i de l’atmosfera, vibracions, ocupació del sòl públic. Els carrers són perillosos, però en aquesta ciutat hi hem de viure i especialment qui té fills sent la necessitat i la urgència de trobar una solució. Aquest capítol presenta dos possibles camins per solucionar aquesta situació: la defensa i la participació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por qué justamente el niño?
Fins ara, la ciutat s’ha pensat, projectat i avaluat prenent com a paràmetre el ciutadà mitjà, adult, home i treballador. Malgrat això, la proposta que presenta «La ciutat dels nens» pretén substituir el ciutadà mitjà pel nen. Per què s’adopta el nen com a paràmetre? L’elecció no pretén ser provocativa ni paradoxal, té motivacions psicològiques i sociològiques precises, antecedents històrics importants, un alt significat moral i també un fort pes polític. Aquest capítol justifica l’elecció del nen com a paràmetre per repensar les ciutats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un laboratorio: «La ciudad de los niños»
El projecte educatiu que es presenta, «La ciutat dels nens», considera la ciutat un laboratori, un lloc d’investigació, on s’està disposat a modificar profundament l’òptica, les perspectives dels objectes. La funció educativa d’aquest laboratori és clau per ajudar els adults a reconèixer els infants, les seves necessitats i els seus drets, a escoltar-los i comprendre’ls. En aquest capítol es presenten les diferents accions que s’han d’emprendre per donar als infants el paper de protagonistes, fet fonamental per a aquest projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Que los niños puedan salir solos de casa
Les condicions en què creixen avui els nens i les nenes són diferents de les persones que van tenir la possibilitat de viure la seva infantesa sobretot fora de casa. No tan sols són noves perquè s’ha perdut el sentiment de veïnatge, la solidaritat i la seguretat, sinó sobretot perquè les relacions socials s’han tornat més complexes i les distàncies més àmplies. Aquest capítol tracta sobre la importància i la necessitat que els nens surtin de casa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una ciudad adecuada a los niños
La ciutat ha de revisar totes les seves estructures i les seves articulacions per fer-se adequada a tothom. Per això paga la pena continuar en el desafiament, en la provocació d’assumir el nen com a paràmetre i insistir en la idea que quan la ciutat sigui més adequada per als infants serà més adequada per a tothom. Aquest capítol ofereix uns quants exemples de plans, accions i experiències per dur a terme l’adequació de les ciutats perquè estiguin a la mida dels nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar la ciudad
Repensar la ciutat, estimar-la de manera diferent, adequada a tots, els infants inclosos, és una necessitat urgent; no per tornar enrere, no per esperar un retorn al clima romàntic del poble o del veïnat de fa quaranta o cinquanta anys, sinó per preparar-se a favor d’un futur diferent, que no estigui sota el control exclusiu de la producció comercial, en què no ho dominin tot els automòbils ni tampoc un imparable desenvolupament dels serveis. Tal com defensa aquest capítol, es tracta de pensar en una ciutat més àgil, més senzilla, en la qual tots els ciutadans comptin més.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las fichas
Aquest capítol presenta una llista de fitxes que recullen diverses activitats, iniciatives, projectes, sorgits en gran manera de l’experiència del laboratori de Fano i que no s’han de considerar una proposta orgànica ni tampoc un camí forçós suggerit: pretenen ser un testimoni modest, però optimista, de les possibilitats de realització del projecte presentat, «La ciutat dels nens», per a ciutats petites, mitjanes i grans.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apéndice
L’obra recupera les parts de la Convenció dels Drets de l’Infant de 1989 que reconeixen la ciutadania plena dels nens i proposa línies d’actuació. Nens i nenes esdevenen, d’aquesta manera, el paradigma de les diversitats i representen tots els exclosos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’obra recupera les parts de la Convenció dels Drets de l’Infant de 1989 que reconeixen la ciutadania plena dels nens i proposa línies d’actuació. Nens i nenes esdevenen, d’aquesta manera, el paradigma de les diversitats i representen tots els exclosos.