Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: La educación es una conversación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación y dedicatoria
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hablar es comunicarse
Sentir-entendre-parlar és el paradigma que constitueix l'adquisició del llenguatge verbal. És, alhora, un acte perceptiu, motor, cognitiu, social, relacional... Però, per sobre de tot, és un acte de comunicació. En l'escoltar-entendre-parlar de cada nen i nena conflueixen les seves capacitats perceptives, cognitives, motores, relacionals, emocionals i comunicatives. El motor que optimitza aquest complex engranatge i les capacitats personals de cada infant, a l'etapa de 0 a 6 anys, és el desig de comunicar-se. Per a un infant, parlar és la forma més elaborada de manifestar aquest anhel, tal com veurem en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comunicación estructurada en forma de diálogo
La comunicació estructurada en forma de diàleg és generadora de llenguatge verbal. «Diàleg» és una paraula clau. El diàleg descansa en les primeres relacions de tipus fusional, però les transcendeix. En aquest capítol veurem diferents codis i actituds comunicatives que els pares i les mares utilitzen per acompanyar la paraula i dialogar amb els seus fills durant els primers anys de vida, fins i tot des d'abans del seu naixement. Així mateix, es manifesta la importància de cuidar el clima afectiu en el qual es produeix la comunicació, les possibilitats que ofereixen les activitats de la vida quotidiana per potenciar el diàleg, els passos per integrar els torns de paraula, necessaris perquè aquest existeixi, i, finalment, les actituds tan afavoridores com entorpidores de la pràctica dialògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lenguaje: el mundo de los conceptos y de las palabras
L'adquisició del llenguatge no depèn únicament de la competència comunicativa. Per això, en aquest capítol dirigirem la nostra mirada cap als aspectes vinculats als aspectes cognitius que fan possible l'existència del llenguatge verbal. Es tracta d'aproximar-nos a l'entendre cognitiu i el seu corresponent ús expressiu. A tal fi, presentarem els dos eixos que permeten el desenvolupament del llenguatge verbal, corresponents als sistemes que el configuren (semàntica, morfologia, sintaxi i pragmàtica) i al camí que neix en la vivència i condueix a la simbolització i l'abstracció. Així mateix, diferenciarem entre retard i dificultats severes de llenguatge i presentarem algunes orientacions i recursos que permetin afavorir l'adquisició del llenguatge i facilitar l'evolució lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El habla: el sonido de las palabras
En aquest capítol ens aproximarem breument a la parla, el codi audiofonatori per mitjà del qual expressem el llenguatge verbal, posant especial atenció en l'articulació dels fonemes i les tires fòniques com a acte motor. Per això, parlarem sobre els inicis de l'emissió sonora i els primers sons que emeten els bebès, la instauració del bucle audiofonatori, les primeres paraules que apareixen entre els setze i els vint mesos i el moment en què s'inicia l'articulació de les paraules. Es presenten, a més, orientacions i recursos per saber què fer i com actuar amb els infants que mostren dificultats en la parla.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuchar el mundo, escuchar las palabras. La percepción auditiva del lenguaje verbal
L'audició és un sentit humà essencial que debuta ja en la seva operacionalitat a l'úter, durant la gestació. Aquesta precocitat ens suggereix un gran respecte i interès cap a la funció de l'oïda, òrgan rector del llenguatge i tema central d'aquest capítol. Hi presentem les capacitats que conflueixen en el processament auditiu dels infants, els factors que incideixen en la percepció del llenguatge verbal i la importància que té l'audició per a l'adquisició del llenguatge. En aquest sentit, tractarem el dèficit auditiu d'acord amb diversos criteris de classificació, així com també alguns dels comportaments que ens ajudin a detectar precoçment símptomes d'alarma en relació amb la falta d'audició, les característiques diferencials entre sentir i escoltar o com afavorir la capacitat d'escolta mitjançant la nostra adequació com a interlocutors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La voz: un abrazo en la distancia
La veu és la matèria primera que modelem per fabricar les paraules amb les quals ens comunicarem amb els infants. Així mateix, és la transmissió del nostre sentir, de la nostra emoció, del nostre desig, de la nostra intenció. Els infants no es deixen enganyar tant per les paraules com els adults i capten l'essencial. I l'essencial està, especialment, en la veu, tal com veurem en aquest capítol. Les paraules acompanyen en allò que és fonamental a la veu. En aquesta, molt més que en les paraules, s'expressa l'amor, el benestar, l'anhel de comunicar(se), l'acceptació de l'altre, el consol, la seguretat, la intenció i els nostres millors desitjos per a ell.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas y bibliografía
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.