Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo. La resiliencia educativa como respuesta a la adversidad
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Abandono escolar y resiliencia educativa
El primer capítol, «La resiliència educativa com a resposta a l’adversitat», posa de manifest el problema de l’abandonament escolar prematur i la necessitat de combatre’l, el qual és un dels principals objectius de la Unió Europea. Després de fer una síntesi de la teoria i els enfocaments de la resiliència i la seva aplicació a l’educació en l’àmbit de l’abandonament escolar, es fa una revisió dels factors generadors de la resiliència acadèmica, que aposten per la pràctica d’una pedagogia per a la resiliència.
Els capítols següents constitueixen estudis de cas que descriuen i analitzen els processos de resiliència en joves que, tot i haver abandonat el sistema escolar, aconsegueixen reenganxar-se a la formació i refer un projecte de vida, amb l’ajuda de programes i institucions orientades a aquest efecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Brillando con luz propia
El primer estudi de cas, «Brillant amb llum pròpia», mostra les reflexions i el trànsit d’una jove resilient des d’un procés de desenganxament i abandonament acadèmic fins a un reenganxament vital, gràcies a la seva perseverança, l’ajuda de diverses entitats formatives i, també, les oportunitats del seu entorn familiar i sociocomunitari de què inicialment no era del tot conscient. Aquest procés va significar, més enllà de l’educatiu, un canvi radical en la seva vida i una obertura cap als altres mediada per un sentiment d’interès i confiança en l’altre i en si mateixa, amb un projecte de futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Tú vas a ser alguien en el futuro». Palabras de aliento de transforman vidas
El cas següent , «Tu seràs algú en el futur», mostra la difícil trajectòria d’un menor immigrant al llarg de tres moments clau: els motius i les causes que el porten a abandonar el seu país i la seva escolaritat, la decisió i el context concret del seu abandonament, i les principals decisions i factors que permeten al jove reiniciar una nova fase d’autoestima, dignitat i il·lusió. Es posa la mirada en aquelles dimensions que tenen a veure amb aspectes com les expectatives prèvies, la identitat sociocultural, les transicions vitals o la veu del vincle, dimensions estretament relacionades amb la construcció d’un somni.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El viaje de Imad: reenganche educativo y laboral de un joven migrante en un contexto de adversidad
«El viatge d’Imad» descriu un altre cas d’un jove migrant que arriba a Espanya com a menor no acompanyat amb la finalitat de trobar feina. S’analitza el procés de cerca d’ocupació, els contextos personals, socials i educatius pels quals transita i les situacions d’adversitat a què s’enfronta en aquest procés. Mitjançant la metàfora del viatge, i des d’una perspectiva de resiliència comunitària, es proposen vies d’anàlisi que impliquin una reescriptura del seu viatge que permeti descobrir factors d’empoderament i reenganxament educatiu, laboral i social. Se susciten qüestions relacionades amb els processos resilients, i també amb la resposta i capacitat de les nostres institucions per assumir els reptes d’integració i «acompanyament» d’aquests joves que provenen de contextos adversos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuando los vínculos (SOS)tienen
«Quan els vincles (SOS)tenen» descriu el «recorregut temporal» d’Ahri, una jove d’origen búlgar, pels diferents moments de la seva escolarització, abandonament, transició al reenganxament i perspectives de futur. Aquest recorregut permet veure com es van entreteixint les causes de l’abandonament i els factors de resiliència en una lluita i transició contínua del «no voler/no poder» al «jo sí que valc». La caixa de records, com a metàfora i recurs real, és utilitzada per activar el record i mantenir a la vista «l’objecte imaginat».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las escuelas taller de Gijón: una arquitectura organizativa al servicio de la inserción sociolaboral
L’arquitectura organitzativa de les escoles taller de Gijón, amb les seves potencialitats i limitacions, és objecte d’atenció del capítol següent. Mitjançant la metàfora arquitectònica, i des de la perspectiva dels professionals participants, es revisen les finalitats i l’estructura de gestió d’aquesta modalitat formativa. D’aquesta forma, es revela un model de formació propi i eficaç capaç de respondre a les necessitats integrals de la joventut amb la meta de la seva qualificació professional i inserció laboral. La descripció dels aspectes clau del programa pedagògic de les escoles taller permet plantejar una sèrie de reflexions i reptes a què s’enfronten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel del personal formador en el reenganche formativo-laboral. Programas de la Fundación Secretariado Gitano en Asturias
El capítol següent se centra en el «paper del personal formador en els programes de reenganxament formatiu-laboral», com a mediador dels aprenentatges dels joves, contextualitzat en els programes de la Fundació Secretariat Gitano a Astúries. El cas permet conèixer algunes de les característiques i competències fonamentals que capaciten els formadors per intervenir i enfrontar-se a contextos adversos. És en aquests contextos on el paper de la persona formadora encara és més decisiu, de manera que no és possible generar processos de resiliència reeixits si no disposem de formadors resilients.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sentimientos confrontados hacia la escuela y un detonante para enfrentar una seguna oportunidad
Les escoles de segona oportunitat (E2O), que s’han revalorat durant aquests últims anys, representen un atractiu model d’intervenció socioeducativa integral, experiencial, comprensiu i adaptat a les trajectòries diverses dels joves. Com a institució que incorpora joves expulsats del sistema escolar, l’E2O de Gijón orienta la seva intervenció al descondicionament de les experiències educatives prèvies (obligatorietat, estandardització, sanció), la recuperació emocional dels joves i l’establiment d’una nova relació educativa basada en el compromís, la col·laboració, la comunicació directa i la confiança
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desde el barrio y para el barrio: Fundación para la Acción Social Mar de Niebla (Gigón)
«Des del barri i per al barri» aporta un exemple significatiu de resiliència comunitària. Aquí la unitat de cas no és una persona, sinó una entitat dedicada a promoure i desenvolupar projectes i accions d’intervenció i desenvolupament comunitari, la fundació Mar de Niebla. Aquesta entitat, que promou el desenvolupament sociopersonal, acadèmic i laboral de persones en situació de risc o exclusió, reuneix les característiques d’una comunitat resilient que lluita contra la vulnerabilitat social, ambiental i institucional mitjançant dinàmiques basades en la democràcia participativa i la transparència en la seva gestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El arte como catalizador para el reenganche educativo de jóvenes en una escuela de segunda oportunidad en Portugal
En «L’art com a catalitzador per al reenganxament educatiu…» s’aposta per una educació basada en les arts com a espai propici per facilitar el reenganxament educatiu dels joves, en el marc d’una escola de segona oportunitat. Això implica recrear el paper dels joves i del professorat com a coconstructors de la dimensió relacional i com a investigadors de les seves pràctiques-condicions. A partir de diverses recerques prèvies, s’explora com l’aprenentatge amb les arts, dins d’un marc relacional i flexible, contribueix a l’exercici de la ciutadania educativa i la construcció dels joves com a subjectes posseïdors d’esperança, capaços d’afrontar els desafiaments presents i futurs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un viaje, a través del arte, por las vivencias emocionales de niñas, niños, adolescentes y jóvenes desvinculados del conflicto armado en Colombia
«Un viatge, a través de l’art…» explica l’experiència d’un pedagog implicat en un programa dirigit a nens, nenes, adolescents i joves desvinculats del conflicte armat, a Colòmbia. El programa busca restablir els seus drets fonamentals i assolir una reparació integral, orientant-los i capacitant-los per a la vida social, dotant-los d’eines per tornar amb les seves famílies biològiques amb disposició a la convivència i superar, en la mesura que sigui possible, els traumes de la guerra. Mitjançant una pedagogia d’humor-art, d’intenció guaridora, l’autor viatja per la memòria emocional de nens, nenes i joves desvinculats d’un conflicte armat per mostrar-nos que, per mitjà de l’art com a experiència ètica i estètica, és possible recuperar la confiança, el respecte i la solidaritat i, d’aquesta forma, aconseguir la conciliació amb un mateix i amb l’entorn.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Almazuela: retales de vida de jóvenes resilientes
Tanca el llibre, a manera de síntesi inconclusa, una «labor de retalls teixida amb retalls de vida de joves resilients» que pugui ajudar-nos a confeccionar un vestit multicolor format per un conjunt de teles esquinçades dels seus relats i cosides per les vores mitjançant un tènue fil de sentit reeducatiu i de reconstrucció, no solament de les vides d’aquests joves, sinó també de les organitzacions educatives que els acullen
La resiliència educativa és un camp d'estudi rellevant per detectar febleses d'un sistema escolar poc inclusiu i revelar alternatives al seu funcionament. Desenvolupar la resiliència educativa des d'edats primerenques contribueix a apuntalar el futur de les persones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La resiliència educativa és un camp d'estudi rellevant per detectar febleses d'un sistema escolar poc inclusiu i revelar alternatives al seu funcionament. Desenvolupar la resiliència educativa des d'edats primerenques contribueix a apuntalar el futur de les persones.