Aborda l'aprenentatge invertit com a model pedagògic que contribueix a l'optimització i actualització del procés d'ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aborda l'aprenentatge invertit com a model pedagògic que contribueix a l'optimització i actualització del procés d'ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El fenómeno de las metodologías activas en la actualidad
Les metodologies actives han irromput en els sistemes educatius de tot el món els últims anys de manera significativa. Encara que pugui semblar una cosa actual, la història de com aquest tipus de metodologies afecten els processos d'ensenyament i aprenentatge no és nova. No podem oblidar que aquest tipus de dissenys estan en constant evolució, per la qual cosa, encara que els que s’exposen aquí es treballin de manera habitual a les aules, alguns poden considerar-se més clàssics, com l’ABP (aprenentatge basat en projectes) i uns altres, com l'aprenentatge STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), que mitjançant l'ús de drons, tenen una projecció molt més centrada en l'actualitat i el futur. En aquest capítol, per tant, es recull un corpus de metodologies actives presentant les seves característiques i les possibilitats que ofereixen des de les seves diferents propostes. Finalment, es proposa una perspectiva integradora de les metodologies actives que, des d'una perspectiva comunicativa de l'educació, posa el focus en la innovació educativa amb l'objectiu de millorar la qualitat d'aprenentatges i resultats en el sistema educatiu actual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Antecedentes, desarrollo y expansión de la inversión del aprendizaje
Els primers precursors de l'aprenentatge invers com Alinson King (1993), Angelo i Cross (1993) i John Bean (1996) van posar de manifest la importància de dinamitzar la forma en la qual es facilitava el material curricular a l'alumnat i la manera en la qual estaven distribuïts i estructurats el temps i l'espai d'aprenentatge a l'aula. Amb les aportacions d'Eric Mazur (1997) es comença a conformar el volteig dels moments d'aprenentatge, proposant transmetre la informació a l'alumnat fora de la classe presencial. Jonathan Bergman i Aaron Sams (2012) són els encarregats d'ostentar la responsabilitat de difusió dels principis pedagògics que articulen el model d'aprenentatge inverstentre la comunitat docent i el col·lectiu d'investigadors en educació. Des d'aquest moment, l'aprenentatge invers s'expandeix com a metodologia preferent en sectors cada vegada més amplis del professorat gràcies als seus beneficis pedagògics. Aquest model d'aprenentatge propicia millores en l'alumnat com la seva motivació, participació, cooperació, autonomia, resolució de problemes, interacció i rendiment acadèmic. En conseqüència, i prenent com a referència el paradigma educatiu actual, el flipped learning s'erigeix com una de les principals alternatives pedagògiques centrades en els principis socioconstructivistes de l'aprenentatge i en les bondats de les metodologies actives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proyección del flipped learning en el campo de la educación
La dinàmica docent ha situat, els últims anys, el flipped learning com un model pedagògic, una metodologia, que ajuda els docents a prioritzar l'aprenentatge actiu durant el temps de classe en assignar als estudiants materials de lectura i presentacions perquè els vegin a casa o fora de l'aula. L'objectiu de l'estudi és determinar les etapes originàries, expansió i situació actual de la metodologia flipped learning el període 2013-2021. Es va realitzar una anàlisi bibliomètrica de 654 documents. Els resultats obtinguts van revelar que la productivitat científica segueix una tendència lineal creixent, sent les categories principals ciències socials i informàtica. Es van identificar les línies de recerca desenvolupades en aquest període relacionades amb: aprenentatge, aprenentatge en línia, ensenyament, educació a distància, educació superior i innovació educativa. Es constata que el tema de recerca té un interès creixent i dinàmic per l'activitat científica a nivell internacional. L'anàlisi va documentar una base de coneixements en ràpid creixement, principalment escrita per acadèmics situats en societats desenvolupades. Aquest estudi suposa un examen de la producció científica i dels actors que dinamitzen la recerca, així com la identificació de les línies de recerca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Superprofes: sensibilización y aprendizaje a través de la flipped classroom gamificada
La innovació docent pot definir com un procés d'actualització per afavorir la qualitat educativa i les millores en el procés d'ensenyament-aprenentatge, un aspecte fonamental dins de l'educació universitària. Ateses les necessitats d'innovar i treballar en els reptes de l'ensenyament actual, s'han desenvolupat noves estratègies i metodologies basades en un aprenentatge més actiu, entre les quals hi ha la flipped classroom i la ludificació. Ambdues estan esdevenint una tendència educativa l'última dècada a causa de la seva capacitat per treballar les competències del currículum d'una manera motivadora i divertida. El present capítol exposa el disseny d'una metodologia de flipped classroom ludificada, “Super-Profes”, per a les pràctiques de l'assignatura de trastorns del desenvolupament del grau d'educació infantil de la Universitat d'Almeria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias de flipped learning en educación musical: binomio metodología-tecnología en la formación inicial docente
És una obligació per al professorat la inclusió de metodologies docents que ajudin al fet que el procés d'ensenyament i aprenentatge sigui més eficaç. Per part seva, la incorporació de les tecnologies en la docència forma part de l'enriquiment del procés educatiu. Tots dos elements, metodologia i tecnologia han d'anar de la mà; junts han de sumar i facilitar la tasca de l'aprenentatge. Així, els futurs docents haurien de conèixer i aprendre allò que els ajudi a exercir la seva professió, conscients que les diferents metodologies i eines tecnològiques ofereixen plantejar innombrables situacions d'aprenentatge variades i enriquidores. Es presenten algunes de les experiències realitzades sobre metodologies inductives d'estudi previ i classe inversa en l'educació musical universitària amb suport de tecnologia. Els beneficis obtinguts en l'alumnat, les assignatures i el procés d'ensenyament-aprenentatge han estat valorats com a òptims i extrapolables a qualsevol nivell educatiu. La integració efectiva metodologia-tecnologia implica una conceptualització prescrita mitjançant la interacció entre tecnologia, contingut curricular i pedagogia. Per aconseguir-ho és necessari un canvi metodològic i tecnològic del procés d'ensenyament-aprenentatge en la formació inicial musical docent; un canvi que repercuteixi amb posterioritat en les diferents etapes educatives en les quals s'exercirà professionalment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La metodología inversa mediante vídeos docentes en la enseñanza y aprendizaje del derecho
Els materials audiovisuals, i més concretament els de caràcter docent, són un recurs en alça en el sistema educatiu perquè permeten, entre altres coses, traslladar certs continguts teòrics fora de l'aula i disposar de més temps a classe per fer activitats de major complexitat. L'experiència concreta objecte de la present aportació respon a la necessitat d'analitzar la idoneïtat d'aquest recurs didàctic com a principal instrument al servei d'una finalitat major com és la implementació de l'aprenentatge invers en l'ensenyament del dret. Les percepcions de l'alumnat recaptades a través d'un qüestionari ad hoc, reflecteixen un alt grau de satisfacció amb l'eina i amb la metodologia inversa. No obstant això, també revelen alguns inconvenients que evidencien el llarg camí que queda per recórrer per aconseguir una plena inversió de l'aprenentatge en l'àmbit jurídic. Per això, es conclou que el principal repte a curt-mig termini seria trobar un adequat equilibri entre el mètode expositiu i l'invers.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aula Invertida 4.0: modelo para aprendizaje activo y creación de conocimiento dentro de la Educación 4.0,
El mètode d'aula inversa ha anat adaptant-se a noves tecnologies i processos amb el transcurs del temps. En aquest treball es presenta una adaptació del model d'aula inversa al context de l'Educació 4.0 i la Indústria 4.0. Es descriu el model funcional, es valida i analitza el seu impacte en l'aprenentatge d'una assignatura de primer curs corresponent a un grau d'enginyeria. El model d'aula inversa 4.0 s'obté unint un model previ denominat micro flip teaching a un model de gestió de coneixement. La característica principal d'aquest model és que utilitza microactivitats com a processos en la fase de la “lliçó a casa”. La gestió del coneixement es realitza per part del mateix alumnat a partir del coneixement que crea en l'assignatura i que al seu torn s'utilitza com a recursos d'aprenentatge en aquesta assignatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Flipando en colores con la inmunología
S'aborda en el present treball l'adaptació de dues variants de la metodologia d'aula inversa en la docència universitària; en particular, les denominades just in time teaching i flipant en colors. Es van utilitzar per a la docència teòrica específica de dos temes de l'assignatura d'immunologia humana, de 2n del grau en medicina de la Universitat de Valladolid. Es presenta com es va organitzar el mètode concret, quines van ser les fonts d'estudi, els qüestionaris de mesurament de l'estudi previ, i la classificació dels dubtes dels alumnes amb el mètode flipant en colors. Es comenta també la dedicació temporal dels estudiants, la seva satisfacció amb aquest mètode i l'evolució del procés en haver-lo pogut aplicar durant dos cursos acadèmics consecutius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El uso del flipped learning en un proyecto de STEAM a través de los paisajes sonoros del Camino de Santiago. Una unidad didáctica integrada
El camí de Sant Jaume és una temàtica rellevant i significativa que permet treballar diferents continguts curriculars en diferents matèries. En aquest document es presenta el disseny curricular d'una experiència contextualitzada en educació primària, la finalitat global de la qual és dissenyar, implementar i avaluar l'eficàcia d'un programa integrat, utilitzant com a pilars educatius les metodologies actives, la participació de les famílies, l'activitat física, l'educació musical i el medi ambient sociocultural. El projecte pretén augmentar la motivació de l'alumnat cap als continguts curriculars i el domini de les competències clau dins d'un disseny integrat per projectes Science, Technology, Engineering, Arts and Maths (STEAM) i el flipped learning com a estratègia. Es presenten els diferents elements curriculars en cada matèria mostrant entre altres: objectius didàctics, continguts, activitats, criteris d'avaluació, estàndards d'aprenentatge i tècniques/instruments d'avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aula invertida como metodología para el diseño universal del aprendizaje: eliminando barreras para el alumnado con bajo desempeño funcional
Actualment, aquesta educació tradicional i plana que encara es manté en moltes de les escoles espanyoles està vivint una irremeiable transformació paradigmàtica que posa la seva mirada en la participació del mateix alumnat durant tot el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. D'aquesta manera, els nens esdevenen agents actius de tot allò que aprenen a les aules, fent-se també –i cada vegada en major mesura– partícips sobre com aprendre allò que volen. Per això, són innombrables les programacions docents que –avui– promouen aquesta desitjada inclusió a la qual es pretén donar resposta després de la seva incorporació en la totalitat de les normatives de caràcter educatiu, precisament pel que va suposar l'arribada de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones en Situació de Discapacitat. Des d'aquesta òptica, nous models metodològics posen de manifest que és del tot necessari que aquesta transformació es doni des de la base de totes les programacions docents, tenint com a objectiu nuclear que la totalitat de les activitats siguin realitzables pel conjunt dels nens que componguin les aules. Així, l'aula inversa suposa aquesta necessària renovació a través de la qual els mestres, l'alumnat i també les famílies podran participar activament en tot l'entramat educatiu de forma més àgil i eficient.