Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo. La infancia digital: entre la esperanza y el riesgo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto Infanci@ Digit@l: una investigación sobre los recursos educativos digitales en España
Aquest primer capítol del llibre que tenen a les seves mans recull els principals resultats
del projecte de recerca conegut amb l'acrònim Infanci@ Digit@l. El projecte va
ser finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i va ser dut a terme per un grup d'investigadors pertanyents a diverses universitats espanyoles situades a les
comunitats autònomes de Galícia, Canàries i València. Tracta de donar una visió global sobre tot
allò relacionat amb la incorporació dels materials didàctics digitals a les aules:
des del posicionament epistemològic inicial i teòric sobre el tema, el plantejament
metodològic de la recerca, desenvolupat al llarg de gairebé quatre anys de treballs
inesperadament obstaculitzats per una pandèmia. El llibre finalitza amb un conjunt d'anotacions
i reflexions propositives producte dels resultats de la indagació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Revisión bibliográfica del uso de los recursos digitales en familias, centros y aulas de infantil
L'ús dels recursos digitals en famílies, centres i aules d'infantil s'ha potenciat els últims anys a causa del context actual en el qual s'han desenvolupat les pràctiques educatives a l'Estat espanyol. En aquest capítol, a través d'una revisió bibliogràfica de les bases de dades acadèmiques més usades, analitzem aquelles recerques relacionades amb la temàtica exposada amb anterioritat. Els resultats són diversos, perquè es publica sobre diferents aspectes vinculats amb els processos d'ensenyament aprenentatge tant en els centres educatius com a la llar. Destaquem la gran quantitat de publicacions relatives a l'anàlisi dels recursos digitals en aquesta etapa, així com les poques experiències que hem trobat que facin ús d'aquesta mena de recursos. Les conclusions són diverses: d'una banda, observem que actualment existeix un impuls acadèmic per analitzar les pràctiques amb tecnologies en aquesta etapa i, d'altra banda, que és necessària una major participació de les famílies per aconseguir un ús adequat dels recursos digitals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos educativos digitales para la educación infantil: un análisis de recursos escolares y de uso en el hogar
Els recursos educatius digitals dirigits a l'etapa d'educació infantil que podem trobar en plataformes de les Administracions educatives, plataformes comercials i plataformes d'accés obert són nombrosos i de tipus divers. No obstant això, l'anàlisi de les seves característiques tècniques i de disseny, pedagògiques i de contingut, dona resultats que apunten a la importància de continuar millorant-ne la qualitat per poder aprofitar el potencial educatiu que ofereix allò digital també en aquesta etapa de l'educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escenarios familiares ante los RED en infantil
La integració de la tecnologia en les diferents etapes educatives ha estat una constant els últims anys, i ha estat necessària una acció coordinada per part dels diferents agents perquè la seva utilització fos tan adequada com fos possible. Aquesta realitat és especialment complexa en l'educació infantil, tant per les característiques psicoevolutives de l'alumnat com pels prejudicis sobre la conveniència que els més joves puguin utilitzar i relacionar-se amb la tecnologia. A partir d'aquesta realitat, aquest capítol tracta d'analitzar les percepcions de les famílies sobre l'ús de recursos educatius digitals (RED) en el procés formatiu. Un estudi en el qual participen 2.201 membres de diferents famílies a nivell estatal (fase quantitativa) i vint famílies de Galícia, la Comunitat Valenciana i les Canàries (fase qualitativa), centrant l'anàlisi en dues qüestions primordials: la valoració que fan d'aquests materials com a recursos per a l'aprenentatge i l'ús que se'n fa en el context de la llar i a l'aula. Els resultats mostren que, de manera generalitzada, les famílies perceben els beneficis dels RED, encara que mostren preferència per la utilització de recursos manipulatius i tradicionals, considerant que són més apropiats per a l'etapa d'educació infantil. Així mateix, manifesten un ús més habitual de la tecnologia amb finalitats lúdiques per part dels nens i nenes, i és esporàdic l'ús de RED a casa amb finalitats educatives. Per acabar s'identifiquen algunes variables que segons les famílies condicionen l'ús d'aquests recursos tant a la llar com a casa, entre d'altres la competència digital del professorat, la falta de plans específics per part dels centres o la manca de temps o destreses en el context familiar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales y recursos digitales en infantil: la respuesta docente
Aquest capítol mostra una síntesi dels resultats obtinguts a l'Estudi 2 del Projecte I-D+I Infanci@ Digit@l. L'objectiu és oferir la visió i l'opinió del professorat d'educació infantil en relació amb el potencial i la utilitat pedagògica dels materials i els recursos digitals en el context del centre i l'aula. A través d'un disseny mixt de recerca es van utilitzar tècniques i instruments de recollida de dades quantitatives (qüestionari [n=2.242]) i qualitatius (entrevistes semiestructuradas [n=19]). De forma generalitzada, el professorat té una valoració crítica i reflexiva sobre l'ús dels recursos i materials didàctics digitals en infantil; no obstant això, aposta per la seva integració i convivència amb altres recursos i materials pedagògics més tradicionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las tecnologías digitales en la aulas de educación infantil: el caso del CEIP Camino Largo
Aquest capítol recull l'experiència i els testimoniatges d'un centre de titularitat pública de San Cristóbal de La Laguna (Tenerife). Com a instruments de recollida d'informació es va utilitzar l'anàlisi de documents del centre i les entrevistes a l'equip directiu, coordinadora de TIC, mestres d'infantil i famílies. Els resultats mostren un centre amb una dotació i connectivitat òptima i unes aules d'infantil amb PDI i ordinador. No obstant això, els RED són poc utilitzats a les pràctiques d'aules, limitant-ne l'ús a les activitats de reforç dels aprenentatges. Les famílies fan un ús controlat de les TIC i comparteixen l'ocupació que es fa de les tecnologies i la visió de les mestres d'aquesta etapa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de la tecnología digital en el aprendizaje experiencial de la educación infantil: el caso del CEIP Las Mercedes
El CEIP Las Mercedes és un centre públic situat en una zona rural de La Laguna (Tenerife). Entre les seves principals característiques destaca la bona coordinació pedagògica i un equip en educació infantil cohesionat que entén la tecnologia digital com un recurs més en el procés d'ensenyament i aprenentatge, sense considerar-lo indispensable per a l'educació infantil. La família de l'alumnat no presenta davant les tecnologies una postura tan unànime. Les conclusions de l'estudi indueixen a la utilització dels recursos digitals amb sentit pedagògic i contextual on el principal és afavorir la curiositat, la manipulació, les relacions socials i les activitats altament experiencials, en compensació amb l'auge de la digitalització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las TIC en educación infantil: el caso del CEIP Isabel la Católica
En aquest capítol es descriu la situació i les pràctiques respecte als recursos educatius digitals (RED) i els materials didàctics digitals (MDD) en l'àmbit d'educació infantil del CEIP Isabel La Católica, situat a Las Palmas de Gran Canaria. Aquest treball se centra en l'anàlisi de les entrevistes individuals realitzades a membres de la comunitat educativa amb la finalitat de conèixer les visions i opinions sobre la integració de les TIC a l'etapa d'educació infantil, així com les repercussions del confinament i les posteriors mesures COVID-19. D'aquest treball de camp es dedueix que la utilització de les TIC a les diferents aules no és la mateixa, incidint en el seu ús les diferents creences sobre les tecnologies i el nivell de coneixement. A més, en aquest treball es recullen les opinions sobre el seu ús a la llar. Quant a la visió de les famílies, aquestes consideren que cal incloure les TIC a l'escola, però en la mesura justa i amb una finalitat didàctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los RED en la educación infantil: estudio de caso en la comunidad autónoma de Galicia
Les noves tecnologies de la informació i comunicació han proliferat considerablement els últims anys. Amb això, els seus avanços i les seves innovacions han aconseguit calar en pràcticament tots els àmbits socials, i és l'educació un dels més importants i el que ens concerneix directament en aquest estudi centrat en les tecnologies en la infància. Dins del marc de la recerca recollit en els capítols d'aquest monogràfic s'han realitzat diferents estudis de cas en aquelles comunitats autònomes participants en el procés, i Galícia és una d'elles. Aquest capítol se centra, per tant, a recollir la informació obtinguda de l'estudi del centre educatiu gallec Barrionovo, situat en el municipi d'Arteixo, en relació amb el seu ús de les tecnologies a l'aula i en les diferents dinàmiques del centre. D'aquesta manera, s'aborda l'organització i el treball en el centre aportant una noció general sobre el seu funcionament, així com en la visió i l'experiència del professorat respecte a la utilització de recursos digitals a les seves aules, i és aquest últim el principal objectiu d'aquest capítol. L'obtenció de totes les dades recollides ha estat possible gràcies a la realització d'entrevistes, instrument emprat dins de la recerca qualitativa, amb la posterior anàlisi d'aquestes, els resultats de la qual s'estructuren en dos grans blocs, un sobre valoració RED, la formació i les limitacions que percep el professorat, i un segon centrat en l'ús de les tecnologies després de la crisi del coronavirus, tots dos amb informació de gran rellevància i actualitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Percepciones de los docentes de infantil ante el uso de las tecnologías en el aula: un estudio de caso
Aquest capítol analitza des de la perspectiva docent el procés de digitalització dels materials didàctics digitals (MDD) per a l'alumnat d'educació infantil i la introducció de les tecnologies a les aules d'una escola pública de la ciutat de València, el CEIP Professor Sanchis Guarner. Els resultats mostren la diversitat existent respecte a l'ús de la tecnologia i els MDD que l'alumnat realitza en el context escolar i familiar, on beneficis i riscos estan presents. Cal destacar l'esforç efectuat per l'equip docent d'aquest centre que participa en el programa Escoles Connectades. Es constata que el grau d'integració de les tecnologies és d'iniciació, tant en l'àmbit organitzatiu com didàctic. A més, les docents continuen prioritzant l'accés als continguts curriculars a través de materials predominantment manipulatius i oferts per diferents editorials que conviuen amb recursos digitals en un procés d'hibridació que es percep com a imparable.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Uso de los materiales didácticos digitales en la escuela y el hogar: estudio de caso del centro Comenius Centre Educatiu
El present capítol és fruit del treball realitzat durant la tercera fase del projecte: Els materials didàctics digitals en l'educació infantil. Anàlisi per al seu ús a l'escola i la llar. Infanci@ Digit@l (RTI2018-093397-B-100). Si bé en les fases precedents de l'esmentat projecte el focus d'interès es va centrar, d'una banda, en les plataformes i portals que ofereixen materials didàctics digitals (MDD) i, per una altra, en les visions i les opinions del professorat sobre aquests, en el tercer estudi, desenvolupat durant el curs escolar 2021-2022, s'ha incorporat la visió de l'escola i de les famílies com a objecte d'estudi.
El propòsit d'aquesta fase no era un altre que indagar entorn de l'ús dels MDD tant en el context escolar com familiar. Per això es va procedir a realitzar diferents estudis de cas en els quals estaven representats diversos tipus de centre (públics i concertats) que impartien ensenyaments en el segon cicle d'educació infantil (aules de 3, 4 i 5 anys). En concret, abordem amb detall un dels casos ressenyats: el centre Comenius Centre Educatiu de València.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hallazgos y resultados del análisis intercasos
Aquest capítol pretén sintetitzar les idees clau extretes a manera de conclusió de l'anàlisi intercasos inclòs en el projecte de recerca «Infanci@ Digit@l. Els materials didàctics digitals en l'educació infantil. Anàlisi i propostes per al seu ús a l'escola i la llar» (RTI2018-093397-B-I00). L'objectiu d'aquest és presentar breument cadascun dels sis centres que han estat objecte d'estudi, així com les principals troballes extretes a partir de l'anàlisi comparada dels casos. Les dimensions centrals d'aquesta anàlisi són la valoració dels agents educatius sobre l'ús de les TIC en el centre; les pràctiques d'aula amb TIC i materials didàctics digitals (MDD), i l'ús dels recursos educatius digitals (RED) a la llar des del punt de vista de professorat i famílies. Com a troballes clau és possible destacar, entre altres, els diferents nivells d'integració de les TIC existents en els centres analitzats, així com l'ampli consens entre famílies i professorat a l'hora de diagnosticar que, en general, l'alumnat d'educació infantil es troba exposat a les pantalles de manera excessiva. Els agents entrevistats al·ludeixen, en conseqüència, a la necessitat en aquesta etapa de combinar materials manipulatius i en paper amb l'ús de les TIC, reduint l'ús de pantalles, tant en els centres com a les llars, a aquelles justificades pedagògicament. Com a conclusió, cal indicar que l'escola no hauria d'adaptar-se a allò digital, sinó créixer amb ell, per potenciar les competències de cada persona amb l'objectiu de portar el major benefici possible per a totes; en definitiva, hauria d'establir una complementarietat entre la cultura analògica i la cultura de les pantalles que permeti avançar cap a una major integració del centro en la comunitat, oferint espais per al treball compartit entre famílies, professorat i alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientaciones para el profesorado y las familias sobre el uso de las TIC en educación infantil
Aquest últim capítol del llibre constitueix una guia amb orientacions o recomanacions de bones pràctiques relatives a la selecció i l'ús dels recursos digitals a l'etapa d'educació infantil. Està dirigida als dos primers contextos clau en la socialització i educació dels més petits –la llar i l'escola– i per tant a les famílies i al professorat. Pretén contribuir al bon assessorament docent, així com al control parental efectiu per desenvolupar un ús adequat dels materials digitals. Aquesta guia és fruit del coneixement adquirit pels investigadors participants durant tot el procés de desenvolupament del projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una recopilació de dades, observacions i reflexions sobre tecnologies digitals a l'etapa de 3 a 6 anys. És fruit d'una recerca sobre l'oferta, la percepció i la utilització dels recursos educatius digitals en aquesta etapa.
Una recopilació de dades, observacions i reflexions sobre tecnologies digitals a l'etapa de 3 a 6 anys. És fruit d'una recerca sobre l'oferta, la percepció i la utilització dels recursos educatius digitals en aquesta etapa.