Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nota de los coordinadores
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Tejiendo el cambio social en tiempos de pandemia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Inclusión? Diferencia, diversidad y lo «humano» como límite
La present proposta constitueix una reflexió sobre la conceptualització de la inclusió, que sorgeix de la preocupació entorn de les lògiques normalitzadores que regeixen les pràctiques educatives en el context neoliberal. L'objectiu principal consisteix a oferir una revisió teòrica crítica dels mecanismes sobre els quals es construeix la idea d'allò «humà» que subjau a una concepció moderna de l'educació que pot arribar a limitar les pràctiques educatives contemporànies de vocació inclusiva. En primer lloc, s'ofereix una visió general de la concepció de la inclusió que gaudeix de major consens i aplicació, així com de les reflexions crítiques suscitades entorn dels discursos sobre la diversitat, la diferència i la inclusió. A continuació, s'elabora una crítica del concepte d'allò «humà» com a «ideal regulador» de les construccions normatives generadores d'exclusió i, així mateix, s'al·ludeix als plantejaments pedagògics que han contribuït a la seva erosió. Finalment, es conclou que el futur d'una educació no excloent ha de trencar amb la tradició humanista moderna i propiciar subjectivacions col·lectives que transitin pel terreny de la relacionalitat i la interdependència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas en el tiempo libre educativo e inclusivo con personas migrantes y refugiadas
El present treball descriu una experiència internacional de recerca i participació entorn de la selecció, el disseny i la implementació de bones pràctiques dirigides a propiciar el sorgiment de contextos i processos d'inclusió amb persones migrants i refugiades. Aquest estudi recull les experiències i metodologies educatives i inclusives dutes a terme en el si del projecte internacional Erasmus+ InclusiOn en el qual professionals, educadors i experts de diferents àrees de coneixement i procedents de diversos països europeus van treballar conjuntament durant dos anys. Els resultats van demostrar, a partir de les experiències locals i transnacionals recollides per les entitats que van conformar el partenariat internacional del mateix projecte, que les propostes i iniciatives, metodologies i bones pràctiques fonamentades en el temps lliure educatiu van fomentar i van possibilitar en gran manera la inclusió de les persones migrants i refugiades que hi van prendre part.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los beneficios de ir caminando y sin adultos a la escuela desde la perspectiva de la educación inclusiva. Una revisión de la lietratura
En aquest treball presentem des d'una perspectiva inclusiva una revisió de la literatura centrada en els trànsits escolars i en què els nens i nenes vagin sols a l'escola sense la companyia de referents adults. Es pretén identificar les aproximacions existents, els diferents aspectes geogràfics i metodològics dels estudis i els resultats i orientacions més destacats. La revisió bibliogràfica es va centrar en la localització d'articles publicats des de l'any 2015 fins ara a la base de dades Web of Science. Es van trobar 153 articles dels quals s'han descartat 62 i s'han analitzat 91 recerques amb enfocament qualitatiu, quantitatiu i mixt. Una primera observació d'aquesta cerca és la preocupació mundial que existeix sobre aquesta qüestió dels desplaçaments infantils, s'han trobat treballs en contextos diferents i en els cinc continents. De l'anàlisi d'aquesta literatura obtenim una aproximació actualitzada sobre aquesta qüestió, i també els beneficis que tenen aquestes propostes en la infància i el seu entorn. També quins són els factors i les barreres relacionades amb aquests que apareixen i han de tenir-se en compte en impulsar aquestes iniciatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio sobre la percepción de la realidad de los alumnos con TEA
En aquest treball s'analitzen els dibuixos de la figura humana de nens amb TEA amb l'objectiu de trobar patrons comuns en la representació d'aquesta figura, així com per establir relacions d'aquesta representació en funció del seu perfil (comorbilitat i diagnòstic). S'ha seguit un mostreig no probabilístic per accessibilitat i la mostra participant en l'estudi es compon de vint-i-quatre nens d'entre 4 i 12 anys. Com a tècnica de recollida d'informació s'ha utilitzat l'instrument proposat per Orellana compost per trenta-quatre indicadors per registrar en el dibuix de la figura humana. Els resultats de l'estudi mostren, d'una banda, que aquells nens amb TEA que presenten a més a més discapacitat intel·lectual realitzen el dibuix de la figura humana sense definició. D'altra banda, els nens amb TEA d'alt funcionament es diferencien significativament de la resta de subjectes amb TEA en la representació de la figura humana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un estudio multicasos sobre las claves para la inclusión en las aulas de educación secundaria: ¿Qué opina el profesorado?
El present estudi forma part d'un projecte de recerca més ampli emmarcat en la primera fase d'una tesi doctoral, actualment en construcció, que versa sobre pedagogia inclusiva en educació infantil, primària, secundària i universitat. L'objectiu d'aquest capítol consisteix a explorar i comprendre quines són les claus per a la inclusió a les aules de secundària. Els protagonistes de la recerca han estat vint-i-cinc docents inclusius d'educació secundària, batxillerat i formació professional de la província de Sevilla (Andalusia, Espanya). La metodologia emprada ha estat qualitativa i, en concret, s'ha recorregut als estudis multicasos. La recollida de dades s'ha dut a terme mitjançant un guió d'entrevista semiestructurada i en profunditat. Els resultats revelen quatre possibilitats perquè les aules siguin més inclusives: 1) aprendre junts, 2) establir vincles pròxims, afectius i de confiança en l'ambient d'aprenentatge, 3) sensibilitzar i formar el professorat, i 4) teixir xarxes de suport i disposar de recursos personals. En definitiva, aquest treball posa de manifest la urgència de repensar la praxi educativa perquè les aules siguin espais de justícia, acolliment, convivència i respecte per la idiosincràsia de cada persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inclusión eudacitva y prácticas docentes en educación infantil y primaria
El treball s'inscriu en una recerca sobre pràctiques educatives inclusives en educació infantil i primària. El procediment de recerca és el següent: formular el problema de recerca i plantejar l'objectiu principal que és analitzar el significat de l'educació inclusiva i implicacions per a les pràctiques docents. Determinar la metodologia, especificar les categories, subcategories d'anàlisis i tècniques per a la recollida de dades: metodologia de tall qualitatiu/descriptiu, instrument de recerca: entrevista. Les categories d'anàlisis, que engloben subcategories més específiques són les següents: significat de l'educació inclusiva, implicacions de la inclusió en pràctiques docents, alumnat i inclusió i millora escolar i inclusió. Seleccionar participants: la població són centres educatius de Sevilla i Badajoz. La mostra està constituïda per vuit centres d'educació infantil i primària, cadascun constitueix un cas. Validar per experts l'instrument de recerca i aplicar-lo. Recollir les dades, analitzar i interpretar i presentar els resultats en relació amb la freqüència de respostes i mostres del professorat. Conclusions i debat d'acord amb els objectius de la recerca: analitzar el significat que tenen els processos educatius inclusius per al professorat, estudiar el coneixement que té el professorat sobre l'educació inclusiva i les seves implicacions en la pràctica, conèixer la resposta educativa a l'alumnat en el marc de l'educació inclusiva i estudiar la vinculació entre educació inclusiva i millora escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prácticas inclusivas en el aula. Un estudio preliminar en la Comunicada Autónoma Vasca
Adaptar la instrucció a les característiques individuals i grupals ajuda a garantir un aprenentatge eficient de tot l'alumnat en resposta a necessitats educatives particulars. Aquest estudi explora les pràctiques inclusives a l'aula de 136 professionals de l'educació de la Comunitat Autònoma Basca. Les dades van ser recollides a través d'un qüestionari distribuït electrònicament amb la col·laboració del Berritzegune Nagusia. El qüestionari consta de 29 estratègies d'adaptació a l'aula agrupades en sis categories: maneig efectiu de l'aula, agrupament flexible, ensenyament addicional, ensenyament estratègic, adaptació de les activitats i avaluació formativa. Els resultats revelen que la majoria dels professionals adapten de manera regular la instrucció a l'aula, encara que l'ús d'aquestes pràctiques inclusives varia segons la seva tipologia. Els participants van mostrar preferència per les estratègies més generals enfront de les adaptacions curriculars específiques orientades a satisfer les necessitats específiques dels estudiants. A penes es van trobar diferències significatives entre els professionals de les etapes d'educació infantil, primària i secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Análisis del sexismo del futuro profesorado en educación infantil: retos par la inclusión de género
Aquest estudi recull les representacions socials sobre el sexisme que té l'alumnat, 18 dones i 4 homes, de 1r curs de Tècnic Superior en Educació Infantil de l'Institut d'Educació Secundària (IES) de Guernica (Biscaia), considerant que aquest grup és el futur personal docent-educador i, per tant, responsable de la transmissió de les idees, creences i actituds a les aules d'educació infantil. Per recollir aquestes idees, es va dur a terme un exercici d'associació lliure d'idees sobre la paraula «sexisme». El contingut es va analitzar mitjançant anàlisi lexical (mètode Reinert) a través del programari Iramuteq. Els resultats van mostrar que els i les futures docents representen el sexisme com una desigualtat social entre homes i dones, que crea estereotips i violència cap a les dones. A més, l'alumnat va observar sexisme en l'esport, en l'ocupació i a l'escola, encara que, curiosament, a l'escola els i les participants esmenten el sexisme entre iguals i no fan referència al paper del personal docent com a agent actiu de transmissió d'idees, valors, actituds, etc. Finalment, s'analitza la importància de treballar la igualtat de gènere dins dels plans docents d'educació superior per dotar de les competències necessàries al futur professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La coeducación, herramienta para la educación inclusiva desde el grado de educación infantil
La interiorització de gènere, cultura i estereotips socials es duu a terme al llarg dels anys d'educació infantil reproduint, qüestionant o posant en valor la diversitat. Per això, el professorat té una importància fonamental per educar a les generacions futures en la coeducació. L'objectiu d'aquesta recerca és analitzar la importància que el futur professorat de l'educació infantil atorga a la coeducació, a la capacitat percebuda i a la formació rebuda. Per això, 234 alumnes i alumnes del grau d'educació infantil de la Facultat d'Educació de Bilbao de la UPV/EHU van emplenar un qüestionari creat ad hoc. Els resultats mostren que els estudiants no atorguen la mateixa importància a tots els àmbits de la coeducació. A més, els estudiants consideren que ells mateixos han rebut una baixa formació, malgrat percebre la importància de la coeducació i el nivell de competència adquirit. Per tant, en les conclusions s'ha reflexionat sobre la importància que hauria de tenir la coeducació i la capacitació i formació de l'alumnat per treballar-la.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Iniciativas y actuaciones para la inclusión educativa desde el equipo directivo de un centro de especial dificultad
Per a la millora escolar i la inclusió educativa, un dels principals focus temàtics de recerca té com a objectiu el lideratge per a la justícia social. Aquest focus atén la millora de resultats i la igualtat per aconseguir una escola més justa i equitativa. Diverses recerques apunten a objectius generals per abordar aquest tipus de lideratge; en el nostre cas, centrem el nostre treball en la identitat professional i com professionals aconsegueixen la inclusió en els seus centres a través de valors d'equitat i justícia social. Aquest lideratge es caracteritza per la seva naturalesa col·laborativa i horitzontal, en la qual es pretén que tot l'equip professional estigui unit i compromès per una escola millor. L'estudi que presentem a continuació tracta d'un centre de secundària d'especial vulnerabilitat i com des de l'equip professional es va optar per la posada en marxa d'iniciatives i propostes que tenien com a eix la inclusió de tots. Aquest estudi presenta un disseny metodològic d'estudi de cas, a través d'entrevistes semiestructuradas, anàlisi basada en teoria fonamentada i anàlisi crítica del discurs. D'aquesta manera, les troballes d'aquest estudi detallen estratègies educatives i professionals fonamentades en lideratge educatiu (visió comuna sobre metes per al col·legi, creació de xarxes inter/intra centre, entre altres) per aconseguir l'equitat i justícia en el centre educatiu. En una última part, s'estableixen diferents línies prioritàries per a futures recerques, com a actuacions inclusives per a un lideratge pedagògic i la consolidació d'una cultura professional col·laborativa per mitjà d'iniciatives, com la creació d'assemblea en la comunitat educativa, tallers formatius per a pares i formació per a un treball col·laboratiu i en equip.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las redes sociodigitales: Una herramienta para la inclusión y mejora de los procesos de enseñanza y aprendizaje
En l'era digital, la pràctica docent es pot veure beneficiada per l'ús de les xarxes sociodigitals. L'objectiu d'aquest capítol és precisament identificar les aportacions d'aquestes xarxes als processos d'ensenyament i aprenentatge i inclusió educativa. El mètode inclou una revisió teòrica sobre la contribució de les xarxes sociodigitals als processos d'ensenyament i aprenentatge. L'anàlisi revela que les aportacions d'aquestes xarxes a l'educació poden classificar-se com a avantatges o desavantatges en funció de l'ús de la pròpia xarxa. Els avantatges inclouen el seu ús com a mitjans de comunicació, mitjans d'informació i mitjans d'organització. A més, aquestes també actuen com a promotores de l'alfabetització digital i el treball en equip fomentant la inclusió de les involucrades. Els desavantatges d'aquestes xarxes es poden veure reflectides en la reducció de la privacitat dels usuaris, possible suplantació de la identitat, distracció i dependència dels educands i reducció de la seva vida social analògica. L'article conclou que és el docent l'encarregat d'impulsar l'adequat ús de les xarxes sociodigitals promovent la competència digital en els educands mitjançant intervencions inclusives i transformadores.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fundamentos del diseño universal para el aprendizaje en el marco de la educación inclusiva desde la perspectiva internacional
El present estudi es contextualitza en el moviment de l'educació inclusiva, centrant la seva atenció en el disseny universal per a l'aprenentatge (DUA), amb l'objectiu d'analitzar la presència dels fonaments del DUA en els documents publicats pels organismes internacionals amb responsabilitat en matèria educativa. La metodologia és de tall qualitatiu, s'utilitza l'anàlisi documental i s'acudeix a fonts documentals com ara les pàgines webs dels organismes i la base de dades UNESDOC. S'han seleccionat tres organismes i onze registres objecte d'anàlisi. Les categories d'anàlisis corresponen als fonaments del DUA. Els resultats han mostrat que no tots els documents tenen la presència d'aquestes categories i, en conclusió, es dedueix que el DUA no té la suficient representativitat en l'àmbit internacional dins del camp de l'educació inclusiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Empatía, adolescencia e inclusión. Un estudio preliminar en centros de educación secundaria de la Comunidad Autónoma Vasca
El present treball té com a objectiu realitzar una aproximació als nivells d'empatia dels i les adolescents de la Comunitat Autònoma Basca (CAB), considerant l'empatia com un important factor que cal tenir en compte per al disseny i la implementació de futurs programes de prevenció o intervenció contra l'assetjament escolar o bullying. Certament, múltiples recerques apunten al desenvolupament de l'empatia com a factor de prevenció de comportaments violents en l'adolescència (Garaigordobil, 2009; Moya-Albiol, 2019). Per això, a través del present estudi s'ha volgut conèixer quins són els nivells d'empatia dels i les adolescents de centres d'educació secundària de la CAB, a través de l'escala Basic Empathy Scale. La mostra està composta per 137 adolescents d'entre 12 i 18 anys, i a través del qüestionari s'ha pogut mesurar l'empatia emocional i cognitiva d'aquests. Els resultats mostren que en el cas de l'empatia emocional són les noies les que presenten rangs superiors als nois, a diferència del que succeeix en l'empatia cognitiva. Com a conclusió, per poder construir espais escolars inclusius, resulta indispensable fomentar el desenvolupament de l'empatia des d'edats molt primerenques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La inclusión educativa y social del alumnado con altas capacidades intelectuales
L'estudi que es presenta té com a objectiu analitzar l'atenció educativa oferta actualment a l'alumnat amb altes capacitats en centres educatius de la província de Sevilla. El problema de recerca se centra en què un elevat nombre d'estudiants amb altes capacitats passen desapercebuts durant l'etapa educativa per falta de diagnòstic primerenc i per falta de formació i informació de professionals i fins i tot de les famílies. La metodologia seguida en l'estudi és de tall descriptiu-narratiu a partir d'un mostreig no probabilístic i intencional, combinant enfocaments de recerca qualitatiu i quantitatiu; es tracta, per tant, d'una metodologia mixta. Els instruments utilitzats són qüestionaris per al professorat i entrevistes a equips directius de centres i alumnat. Els resultats destaquen principalment la falta de detecció i suport en estadis inicials per a aquest alumnat per part de professionals especialistes i l'escassetat de recursos en les seves trajectòries formatives. Les conclusions posen de manifest la necessitat de detecció i formació dels professionals per a la identificació i valoració primerenca, la necessitat d'assessorament als professionals per a la seva atenció educativa i mesures dels centres per a l'orientació d'aquest alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Procesos inclusivos y gestión de la diversidad en el marco de la metodología del aprendizaje cooperativo
La necessitat de realitzar propostes inclusives a les aules comporta la implantació de processos d'ensenyament-aprenentatge que potenciïn i desenvolupin al màxim l'aprenentatge de cada estudiant, constituint-se aquests com un factor essencial per a la gestió de la diversitat de les necessitats presents a l'aula i com un reflex social de l'heterogeneïtat cultural i individual existent. Aquests plantejaments es troben en línia amb els objectius de desenvolupament sostenible, concretament en l'objectiu 4 de les Nacions Unides (2015), on s'insta a plantejar models i metodologies que permetin gestionar i establir processos inclusius, equitatius i de qualitat. En aquest context, es planteja una recerca sobre la gestió de la metodologia de l'aprenentatge cooperatiu a l'aula, com a possible instrument pedagògic que possibilita l'organització i gestió de la inclusió a través d'accions dirigides als estudiants amb necessitats educatives. El plantejament metodològic és de tall qualitatiu basat en un estudi de cas, en el qual s'analitzen les actuacions docents cooperatives dels participants dels cursos del postgrau expert en aprenentatge cooperatiu (2011-2017) de la Universitat d'Alcalá, així com la seva implantació i gestió a les aules. Els resultats reflecteixen com aquesta metodologia permet gestionar la diversitat i inclusió educativa dels alumnes amb necessitats educatives a l'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prácticas de inclusión docente en contextos escolares desfavorecidos
L'escola, lluny de reproduir els processos socials d'exclusió, ha d'estar oberta a la diversitat i oferir un context d'aprenentatge segur i atent per a l'alumnat més vulnerable. Aquest treball, de caràcter qualitatiu, se centra en l'anàlisi del benestar emocional de l'alumnat en el context escolar de tres centres públics d'ensenyament primari de Vitòria-Gasteiz caracteritzats per la segregació escolar. El principal objectiu és identificar les pràctiques docents que resulten protectores en contextos de vulnerabilitat social en l'àmbit educatiu. La metodologia ha consistit en un estudi de cas múltiple i la informació ha estat recollida mitjançant l'observació participant. La codificació i categorització de la informació s'han fet utilitzant un sistema categorial inductiu-deductiu i l'anàlisi mitjançant el programari NVIVO 12. Els resultats de la recerca mostren algunes pràctiques docents dirigides a garantir el benestar emocional de l'alumnat: l'empatia i les mostres d'afecte per part del professorat, les actuacions dirigides a la contenció de l'alumnat o promoure la presa de consciència i reflexió sobre els seus estats emocionals. L'escola inclusiva és una via fonamental per garantir el desenvolupament integral de totes les persones d'una manera justa i democràtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El tiempo libre educativo y los procesos de inclusión sociocultural de personas migrantes y refugiadas en el País Vasco
Els processos d'inclusió social i cultural han de fer front a aquesta primera fase d'estrès i ansietat lligada a la cerca d'habitatge, de treball i al desarrelament social i emocional que les persones migrants i refugiats pateixen després de la seva arribada a una societat desconeguda (Frisby, 2011). El present treball, de caràcter quantitatiu, tracta d'analitzar a través de les dades obtingudes de les 320 enquestes realitzades a migrants i refugiats en la Comunitat Autònoma Basca aspectes com el nivell d'inclusió o el rol específic del temps lliure educatiu com a eina d'inclusió i per a la cobertura de necessitats de les persones migrants i refugiades. Els resultats d'aquest treball apunten a la baixa participació en activitats d'oci i temps lliure de les persones migrants. Així mateix, són aquelles persones amb nivell socioeconòmic alt els que practiquen més activitats d'oci i temps lliure i tenen major cobertura de les seves necessitats (psicològiques, educacionals, socials, de relaxació, fisiològiques i artístiques) en funció de l'oci i temps lliure realitzat. Finalment, cal apuntar que existeix relació entre les activitats d'oci i temps lliure que practiquen i el grau d'inclusió de les persones immigrants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Participación e integración de la voz del alumando en un proyecto de educación alternativa, concretamente en el espacio de aprendizaje Laboragune
Aquest treball de recerca indaga en la importància i les implicacions que té en el desenvolupament de la infància la integració de la veu de l'alumnat en els òrgans de governança en un projecte educatiu alternatiu de tall comunitari. Concretament, s'ha realitzat un estudi de cas de l'espai d'aprenentatge Laboragune, situat en el municipi de Leioa. En l'apartat teòric situem el moviment de veu de l'alumnat en l'educació inclusiva i esmicolem els fonaments principals en els quals s'assenten els projectes que s'emmarquen dins de l'educació alternativa, centrant-nos en la inclusió de la veu de la infància. L'estudi realitzat ha estat qualitatiu, a través del mètode d'estudi de cas, utilitzant diferents tècniques qualitatives. D'aquesta anàlisi s'obté una sèrie de resultats relacionats amb l'objecte de la recerca que revela que la veu de la infància en aquest projecte educatiu s'integra de manera horitzontal i democràtica en els òrgans de governança i, fins i tot, participa activament en iniciatives de tall comunitari, com el consell de la infància entre altres, que es desenvolupen en el mateix municipi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio sobre la inclusión de la perspectiva de género en los trabajos fin de grado de excelencia en la Facultad de Educación de Bilbao de la UPV/EHU
L'alumnat diplomat dels graus d'educació serà el futur personal docent i educador de les noves generacions, la qual cosa fa especialment rellevant analitzar el seu interès per la coeducació, ja que, només tenint-lo, podrà formar en igualtat i contribuir a una societat més inclusiva. En aquest sentit el treball de fi de grau (TFG) pot considerar-se el colofó de quatre anys d'estudi; en el TFG l'alumnat té cert grau de llibertat per triar la temàtica sobre la qual vol aprofundir en funció dels seus interessos i la rellevància que li atorgui per a la seva futura formació. Tenint en compte aquest context, l'objectiu d'aquest treball és analitzar quines temàtiques es treballen en els TFG amb perspectiva de gènere de la Facultat d'Educació de Bilbao publicats en la plataforma ADDI (i, per tant, amb una qualificació de 9 o superior) entre 2015-2019. Es van detectar 32 TFG. Es va dur a terme una anàlisi lexical mitjançant el mètode Reinert (programari Iramuteq), identificant els temes o classes més rellevants i la seva relació amb la variable independent de grau o titulació del TFG.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Análisis de la formación del profesorado en educación intercultural en Castilla y León: La realidad más allá de los tópicos
Es presenta una recerca sobre la realitat formativa del professorat en educació intercultural a Castella i Lleó. El nostre propòsit és comprovar si la formació inicial i permanent rebuda pel professorat en aquest àmbit és suficient i l'ajuda a fer front als problemes reals que troba en la seva tasca diària. Hem fet ús de la metodologia qualitativa, en concret a través de l'anàlisi de contingut. Així, hem analitzat els plans d'estudis dels graus de formació de mestres i carreres afins en educació en les universitats públiques de Castella i Lleó. Posteriorment, analitzem tots els cursos de formació permanent oferts pels centres de formació del professorat de la nostra comunitat. Els resultats obtinguts mostren que les assignatures amb temàtiques relacionades amb l'educació intercultural tenen una presència mínima en els plans d'estudis de formació dels futurs mestres. Una cosa similar succeeix en la formació del professorat en exercici, on es continuen prioritzant altres àrees, com les tecnologies de la informació o els idiomes. El nostre treball posa de manifest l'absència d'aquests continguts en els plans d'estudis dels futurs educatius. En definitiva, es troba a faltar un model de formació inicial i permanent en el camp de l'educació intercultural que sigui coherent amb els principis teòrics inclusius i interculturals capdavanters en la legislació educativa i que, al seu torn, atengui les necessitats formatives reals dels docents.
L'obra recull diverses experiències, metodologies i propostes de recerca del camp de les pedagogies inclusives en contextos educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'obra recull diverses experiències, metodologies i propostes de recerca del camp de les pedagogies inclusives en contextos educatius.