Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formación del profesorado de ciencias y buenas prácticas: el lugar de la innovación y la investigación didáctica
Aquest capítol traça unes línies generals sobre els processos i coneixements necessaris per fer bones pràctiques a l’educació secundària, i perquè el professor pugui controlar i autoregular la seva pròpia formació i desenvolupament professional. Així doncs, pren com a eix el coneixement didàctic del contingut (CDC), en aquest cas contextualitzat en l’àrea de les ciències experimentals (física i química). També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Unidades didácticas y proyectos de calidad en la enseñanza de la Física
En aquest capítol es presenten diverses unitats didàctiques i projectes d’interès que tenen en comú la contextualització dels continguts i l’enfocament indagatori en l’ensenyament de la física. El conjunt d’aquests materials ens ofereix una visió de les actuals tendències curriculars per a la física de l’ESO i el batxillerat. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Unidades didácticas y proyectos de calidad en la enseñanza
En aquest capítol es presenten diverses unitats didàctiques i projectes d’interès que tenen en comú la contextualització dels continguts i l’enfocament indagatori en l’ensenyament de la química. El conjunt d’aquests materials ens ofereix una visió de les tendències curriculars actuals per a la química de l’ESO i el batxillerat. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experimentos e investigaciones en Química
Aquest capítol proposa una sèrie de pràctiques d’observació i d’interpretació, així com petits treballs d’investigació en química, com ara la determinació del poder calorífic d’un combustible, la indagació de l’estequiometria d’una reacció, la fabricació d’una pila amb materials d’escriptori o l’equilibri químic del diòxid de carboni que hi ha en una ampolla d’aigua mineral. Moltes de les experiències d’interpretació són presentades com a experiències POE (predicció-observació-explicació). També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experimentos e investigaciones en Física
Quins tipus de treballs pràctics es poden dur a terme a l’aula o al laboratori? En aquest capítol es parla d’això i es presenten una sèrie de pràctiques de fenòmens físics que constitueixen una actualització de les demostracions o experiències de càtedra, sobre mecànica, electromagnetisme i òptica. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El uso de sensores y equipos de captación de datos en los trabajos prácticos de Física y Química
Què són els sensors i els equips de captació de dades? Quins són els avantatges d’utilitzar sensors en els treballs pràctics? Què ens aporten aquestes eines per a una bona educació científica dels nostres alumnes? Com s’han d’estructurar els protocols de les pràctiques? Com s’han d’integrar els sistemes de captació de dades en un treball per competències? Aquest capítol busca respondre a aquests interrogants, analitzant els avantatges de l’ús d’aquests equips en les pràctiques de física i química, així com les possibles dificultats que es poden presentar i com es poden superar. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Simulaciones: herramientas para la enseñanza y el aprendizaje en Física y Química
Aquest capítol se centra en l’ús de les animacions i simulacions en l’ensenyament de la física i la química, descrivint-ne les característiques i la utilitat per visualitzar fenòmens i experiments, obtenir resultats qualitatius i quantitatius, representar models submicroscòpics, visualitzar molècules en tres dimensions o dur a terme pràctiques virtuals. Finalment, es classifiquen les simulacions segons el tipus de variables que fan servir (qualitatives/quantitatives), el grau d’interacció, els entorns i la funcionalitat, i s’ofereixen orientacions per al seu ús i selecció. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza y el aprendizaje de la terminología físico-química: magnitudes y símbolos
En aquest capítol, els autors analitzen les dificultats en l’ús del lèxic especialitzat en l’ensenyament i l’aprenentatge de la física i la química, com ara l’evolució història del significat de determinats mots o els diferents significats que adquireix un terme al llarg del currículum escolar, entre d’altres. En aquest sentit, es presenten les recomanacions més importants donades per la International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) i la International Union of Pure and Applied Physics (IUPAP) sobre la nomenclatura de les magnituds fisicoquímiques i de les seves unitats, i es destaca la importància didàctica de tenir-les en compte a les aules. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo de investigación en el bachillerato y el proyecto de investigación en 4.º de educación secundaria obligatoria
Com es pot adaptar el procés d’investigació als cursos de secundària? Quines són les característiques d’una investigació en aquest nivell educatiu? Quin ha de ser el paper del tutor? Quins criteris cal seguir per a l’avaluació d’aquests treballs? Aquest capítol busca respondre a aquests interrogants, oferint pautes i consells sobre com cal preparar, guiar i avaluar treballs i projectes de recerca en el context de l’aula de ciències. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El prácticum en el aula de ciencias (Física y Química): orientaciones para el diseño, la experimentación y la evaluación de actividades
Aquest capítol aborda el període del pràcticum en la formació inicial del professorat, concretament amb relació a l’ensenyament de la física i química. En aquest context, s’ofereixen un seguit pautes i indicadors per a la supervisió d’una activitat de laboratori, s’exposen activitats d’exploració de les idees dels estudiants i criteris per a l’anàlisi de materials curriculars i, finalment, es donen orientacions per a l’elaboració, experimentació i avaluació d’una seqüència d’ensenyament-aprenentatge a l’aula de ciències.
Pretén donar a conèixer els aspectes més pràctics de la formació del professorat de Física i Química a través d’una sèrie de capítols que aborden des del coneixement didàctic del contingut, fins a les orientacions per al desenvolupament del pràcticum, tant a la fase d’observació com a la d’elaboració, experimentació i avaluació d’una seqüència d’ensenyament-aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pretén donar a conèixer els aspectes més pràctics de la formació del professorat de Física i Química a través d’una sèrie de capítols que aborden des del coneixement didàctic del contingut, fins a les orientacions per al desenvolupament del pràcticum, tant a la fase d’observació com a la d’elaboració, experimentació i avaluació d’una seqüència d’ensenyament-aprenentatge.