Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para qué sirve y para qué puede servir la evaluación en la educación secundaria
El professorat pren moltes decisions i algunes fan referència a l’avaluació, motiu pel qual l’avaluació serà una cosa o una altra, es farà d’una manera o una altra i complirà, o no, determinades funcions. En aquest sentit, aquest capítol convida a reflexionar sobre per a què serveix i per a què pot servir l’avaluació, què es pot entendre per avaluació o quines poden ser les seves funcions. Així mateix, es plantegen alguns criteris i referents que poden facilitar la presa de decisions del professorat sobre l’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué hay que evaluar? Los límites de la evaluación
La qualitat de l’ensenyament s’obté a partir de la regulació dels processos d’ensenyament i aprenentatge; per això, el professorat ha de disposar dels instruments necessaris que li permetin adequar la seva intervenció pedagògica a les necessitats i característiques individuals del seu alumnat. La funció de l’avaluació ha de ser reguladora, no sancionadora, ja que es tracta d’un mitjà per poder ajudar més bé l’alumnat. En aquest capítol es pretén donar resposta a qüestions com ara què cal avaluar i com s’han d’avaluar els diferents tipus d’aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proceso de enseñar y de aprender en el aula de secundaria y cómo la evaluación puede mejorarlo
L’avaluació és un dels instruments més poderosos per ajudar a fer que l’alumnat aprengui més bé, sempre que el professorat prengui les decisions adequades per aconseguir aquesta finalitat. Així doncs, aquest capítol recull uns quants aspectes a tenir en compte per millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge a través de l’avaluació, com ara les característiques de l’alumnat de secundària, les perspectives psicològiques més influents, la funció reguladora i autoreguladora de l’avaluació i quan i mitjançant quins instruments és adequat plantejar activitats d’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación inicial
El procés d’aprenentatge de l’alumnat parteix necessàriament de les seves concepcions prèvies, dels seus hàbits i actituds davant l’estudi. Per això és imprescindible fer algun tipus d’avaluació inicial que proporcioni informació al professorat sobre quin és el punt de partida dels seus estudiants. Aquest capítol se centra en les característiques que ha de reunir l’avaluació inicial, així com en els instruments que es poden fer servir durant la seva realització i la manera en què s’ha de presentar a l’alumnat el tema d’estudi i els objectius que es pretenen aconseguir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación formativa
En una perspectiva de l’avaluació com a ajuda a l’aprenentatge, cal plantejar-se de quina manera es pot avaluar la fase de construcció dels aprenentatges per part de l’alumnat. Aquest tipus d’avaluació s’anomena avaluació formativa, la més difícil de fer, i es relaciona directament amb la presa de decisions de regulació per part del professorat i d’autoregulació per part de l’alumnat per millorar l’acció d’ensenyament-aprenentatge. Aquest capítol presenta els enfocaments que poden fer més viable aquest tipus d’avaluació, així com els instruments i metodologies més adequades per dur-la a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación sumativa
Al final d’un procés d’ensenyament-aprenentatge (en acabar un tema, una unitat didàctica o al final d’un trimestre) l’avaluació permet fer balanç sobre el progrés en l’aprenentatge de cada alumne o alumna, i sobre el del grup en el seu conjunt; però, alhora, aquesta avaluació ha de permetre a l’alumnat concloure el seu procés d’aprenentatge; no és una cosa independent i amb finalitats únicament acreditatives. Aquest capítol se centra en les característiques que ha de reunir l’avaluació sumativa, els instruments per a la recollida d’informació i com cal considerar la promoció de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención a la diversidad en secundaria: ¿un reto o palabras huecas?
En aquest capítol es tracta el tema de la diversitat, de l’atenció educativa i de com es relaciona tot això amb les decisions referides a l’avaluació. Amb aquesta finalitat, s’ofereixen algunes consideracions generals clau respecte al paper de l’atenció a la diversitat de l’alumnat en l’educació secundària. Així mateix, es plantegen elements a considerar en el moment de decidir com s’han d’enfocar i dissenyar les tasques avaluatives, els instruments d’avaluació que afavoreixen l’atenció a la diversitat i algunes qüestions respecte a l’ús de la informació subministrada per l’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La información de los resultados de la evaluación, algo más que un trámite
A l’hora de transmetre els resultats obtinguts de l’avaluació de l’alumnat, és important l’anàlisi i reflexió sobre com cal informar-ne les famílies, el mateix alumne o alumna i la resta del professorat. Cal tenir present que la informació és un element clau en tota interrelació, i més en una que es pretén que sigui educativa. En aquest capítol s’aborda aquesta qüestió, tant des del punt de vista dels continguts (de què s’ha d’informar) com de les maneres (com s’ha d’informar), diferenciant entre els diversos destinataris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación no es sólo individual: dinámica y progreso del grupo
L’ensenyament individualitzat gairebé és impensable en la realitat actual de l’educació secundària, ja que el grup també compleix una funció educativa i, per tant, influeix en les persones que el formen. Per tant, aquest capítol pretén donar a conèixer la influència del grup en l’aprenentatge de l’alumnat que el constitueix, veient què es pot analitzar respecte del funcionament i la dinàmica d’un grup, així com alguns instruments que es poden utilitzar per a aquesta avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Y la evaluación de la enseñanza?
És important que l’equip de professorat avaluï els components del procés educatiu (programes, materials curriculars, sistema d’avaluació), ja que es tracta d’una bona manera de reflexionar sobre l’educació que s’està impartint. En aquest capítol es tracta aquesta qüestió, dedicant una atenció especial a l’avaluació de l’avaluació, als materials curriculars i a la investigació-acció, una manera de plantejar-se les tasques docents en què l’avaluació de l’ensenyament permeti al professorat millorar la seva pràctica docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo
L'avaluació pot servir per acreditar i segregar, o bé per ajudar a aprendre i a ser cada vegada més autònom. Aquest llibre se situa en la segona perspectiva, sens dubte difícil, però també suggestiva i gratificant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'avaluació pot servir per acreditar i segregar, o bé per ajudar a aprendre i a ser cada vegada més autònom. Aquest llibre se situa en la segona perspectiva, sens dubte difícil, però també suggestiva i gratificant.