Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo. La transformación digital de la escuela, aquí y ahora
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La transformación digital de los materiales didácticos. De los libros de texto a la Red
En aquest capítol s'ofereixen alguns dels fonaments teòrics del que entenem per materials o objectes digitals escolars plantejant tres preguntes: d'on venim?, on som? i cap a on anem? Així doncs, comencem amb un primer apartat en el qual s'expliquen els motius de l'hegemonia dels llibres de text a l'escola del segle XX. En el segon apartat, s'esbossen els canvis sobre els instruments de la cultura i el coneixement en un context dominat o colonitzat per les tecnologies digitals. Posteriorment es descriu el concepte, les tipologies i els atributs dels materials didàctics digitals en la xarxa per a l'escola del segle XXI. S'ofereixen algunes dades sobre la venda de llibres educatius electrònics i sobre l'accés als portals de materials didàctics digitals d'accés lliure a Espanya. Acabem amb algunes previsions de l'evolució d'aquests recursos digitals en el futur pròxim.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto Escuel@ Digit@al. Una investigación sobre los materiales didácticos digitales en España
En aquest capítol oferim la visió global del que és el projecte de recerca anomenat Escuel@ Digit@l, els principals resultats del qual seran desenvolupats al llarg dels diferents capítols del llibre. A la primera part presentem els enfocaments i temàtiques de la recerca sobre les tecnologies educatives i el material didàctic. A la segona part donem compte dels motius i racionalitat del problema i del disseny dels estudis que hem desenvolupat en el projecte Escuel@ Digit@l.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio I. ¿Cómo son los materiales didácticos escolares disponibles en la Red?
Aquest capítol presenta el primer estudi del projecte de recerca que porta per títol «L'escola de la societat digital: anàlisi i propostes per a la producció i ús dels continguts digitals educatius (Escuel@ Digit@l)», l'objectiu del qual va ser l'anàlisi de l'oferta dels materials didàctics digitals atenent les seves característiques tecnològiques i didàctiques, i donant resposta a l'interrogant de quins i com són els materials didàctics que té disponibles a la xarxa el professorat d'educació primària. Destaca, entre els resultats obtinguts, l'existència de diferents plataformes educatives que ofereixen una quantitat i variabilitat de continguts i materials digitals, però també la necessitat d'utilitzar més bé les potencialitats de les tecnologies digitals en l'elaboració de materials didàctics digitals que dinamitzin el canvi i la innovació de models pedagògics que afavoreixin el desenvolupament de metodologies actives d'ensenyament i aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio II. ¿Qué opinan los agentes educativos sobre el material didáctico digital?
En aquest capítol es presenta una síntesi dels resultats obtinguts en el segon estudi del projecte I-D+I Escuel@ Digit@l, destinat a explorar i identificar les visions dels diferents agents educatius en relació amb els materials didàctics digitals en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquest capítol ofereix una síntesi dels resultats obtinguts. Els resultats s'organitzen en dues dimensions: en primer lloc s'analitzen les opinions del professorat, de les famílies i de les empreses editorials sobre el trànsit dels llibres de text tradicionals als continguts digitals educatius i, en segon lloc, les seves visions en relació amb l'ús educatiu dels materials o continguts digitals a les aules i el seu impacte en l'ensenyament i en l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio III. ¿Qué uso de los materiales didácticos digitales se realiza en los centros y aulas escolares? Un estudio multicaso
El propòsit d'aquest capítol és presentar i descriure el disseny metodològic de l'estudi III del projecte Escuel@ Digit@l, la pretensió del qual va ser explorar l'ús dels materials didàctics digitals a les aules i centres escolars. La descripció l'hem organitzat en quatre apartats: la justificació de l'ús de la metodologia d'estudi multicas, el disseny de l'estudi, el seu desenvolupament metodològic i una valoració del que s'ha après. De manera que, si el mètode condiciona el problema, esperem que la lectura d'aquests quatre epígrafs permeti albirar el que hi ha de contingent en l'ús didàctic dels nous suports de continguts en els contextos reals de les aules i els centres escolars. El capítol acaba amb la presentació dels següents vuit capítols corresponents a la presentació de l'informe de cada cas (centre) i un altre per presentar les conclusions de l'anàlisi comparativa dels casos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 1. El uso de las tecnologías y materiales didácticos en un centro escolar semiurbano: el caso del CEIP A Ramallosa
Aquest capítol recull la realitat d'un CEIP semiurbà, gallec i punter en l'ús i control de les TIC i els MDD (materials didàctics digitals), així com les visions dels seus diversos agents educatius. El centre ha estat seleccionat perquè les TIC tenen una forta presència en la seva vida escolar i en els processos d'ensenyament-aprenentatge, cosa que els ha suposat ampliar les seves possibilitats docents i oferir nous recursos i estratègies que afavoreixen les innovacions. Per a la majoria d'aquest professorat, les TIC i els MDD van ser elements diversos i complementaris als recursos més quotidians, que els ha permès usar-los d'una manera alternativa i motivadora, però buscant sempre un equilibri entre tots dos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 2. Empoderamiento de la escuela rural: el caso del CPI Plurilingüe Virxe da Cela
En aquest capítol veurem com afronta l'ús de les TIC un centre educatiu del món rural gallec. Abordarem la perspectiva de centre, destacant tant l'àmbit organitzatiu com el pedagògic. Remarcarem aquest últim aspecte analitzant el cas de l'aula on s'escolaritza l'alumnat dels dos últims cursos de l'etapa d'educació primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 3. El colegio Maximiliano Gil Melián. El avance colectivo en le proceso de normalización de la tecnología
En aquest capítol resumim els senyals d'identitat de l'escola Maximiliano Gil Melián, un centre públic de l'illa de Tenerife caracteritzat perquè té una llarga trajectòria innovadora. A més, presentem tres experiències didàctiques. Una d'elles descriu breument Radio Maxi, la ràdio escolar sorgida de l'interès col·lectiu del centre per crear sinergies amb la comunitat i que, actualment, és un estendard del treball col·laboratiu de l'alumnat. Aquest projecte, igual que les altres dues pràctiques d'aula seleccionades, mostren els esforços fets pel professorat i l'equip directiu per integrar els recursos tecnològics en la vida quotidiana del centre i les seves aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 4. El uso de materiales didácticos digitales en el colegio de educación infantil y primaria: el caso del CEIP Giner de los Ríos
Aquest capítol té com a objectiu descriure i analitzar l'ús dels materials didàctics digitals (a partir d'ara, MDD) i l'ús de les TIC com a estratègia didàctica del professorat de l'escola d'educació infantil i primària Giner de los Ríos, situada a Las Palmas de Gran Canaria. Per aconseguir aquest objectiu duem a terme observacions no participants, entrevistes grupals i anàlisis de l'ús dels MDD i les TIC com a estratègia didàctica del professorat, així com de les visions i opinions de la comunitat educativa d'aquest centre en aquest sentit. Ens centrem sobretot en els grups de cinquè i sisè d'educació primària, en què es van extreure nombroses dades de tipus qualitatiu que ens permeten afirmar que l'ús dels MDD i les TIC no és generalitzat ni uniforme en el professorat i està estretament relacionat amb el coneixement de les eines, les competències didàctiques i el valor que atorguen a les TIC per a la innovació en la pràctica docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 5. El colegio Salesianos San Juan Bosco. Ensayando metodologías innovadoras y materiales digitales
Aquest capítol recull l'experiència d'un centre concertat, dependent d'un orde religiós, que ha optat per un ús innovador de les TIC i els materials didàctics digitals (d'ara endavant, MDD) a primària plantejant la seva integració progressiva emmarcada en metodologies didàctiques innovadores. Aquestes metodologies no són presents en totes les matèries, però el centre disposa de condicions per anar-ne aprofundint i generalitzant l'ús. S'identifiquen, a tall d'exemple, tres tipus d'ús de les TIC en la pràctica de l'aula: la realització d'exercicis d'un llibre de text imprès amb suport de MDD, l'ús d'una app en un àmbit específic d'una matèria i l'ús de les TIC en el context d'una metodologia d'aprenentatge per projectes i grups cooperatius. El text acaba amb la identificació de diversos factors que estan afavorint la integració de les TIC i l'ús dels MDD a l'escola, i alguns suggeriments de millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 6. La construcción de la escuela digital: el caso del centro Carles Salvador
En aquest capítol presentem els descobriments d'un estudi de cas centrat en la realitat viscuda en un centre públic d'educació infantil i primària de la ciutat de València. Així, es descriuen la singularitat del centre, el grau d'integració de les tecnologies en el pla pedagògic i organitzatiu, les pràctiques d'aula i els principals avantatges i propostes de millora que deriven de l'anàlisi. En aquesta recerca de tall qualitatiu, els resultats manifesten que tant el professorat com l'alumnat entrevistat destaquen l'aportació de les tecnologies a l'ensenyament i a l'aprenentatge des d'una perspectiva ecològica. Els docents aposten per un canvi profund i innovador en el seu plantejament metodològic posant al centre l'alumnat, fent-lo protagonista del procés d'ensenyament-aprenentatge. En aquest context assumeixen que l'aprenentatge mitjançant la tecnologia és un model per aprendre al segle XXI que permet, amés, el desenvolupament de competències necessàries per a la vida quotidiana. Tot això requereix un compromís per part dels docents en la selecció, adaptació i creació de materials didàctics adequats als diferents ritmes d'aprenentatge dels discents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caso 7. Tecnologías digitales y metodologías docentes, sinergia par la transformación escolar
En aquest capítol es presenta la informació procedent d'un estudi de cas dut a terme en un col·legi privat-concertat d'una localitat de la província de València. L'escola estudiada aposta per una visió de les tecnologies i els materials didàctics digitals (MDD) com a motors de canvi i transformació de l'escola. Partint d'aquesta concepció, des de la titularitat i la direcció del col·legi s'ha fomentat la seva integració a les aules, que, lligada a la posada en marxa de metodologies actives, ha perseguit la innovació del procés d'ensenyament i aprenentatge, i la redefinició de les estructures i dels rols tradicionals dels actors educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué hemos aprendido sobre el uso escolar de los materiales didácticos digitales?
Aquest capítol és el tancament dels estudis de cas presentats als capítols anteriors sobre les pràctiques d'ús dels materials didàctics en centres i aules. Amb aquest capítol pretenem donar resposta a la pregunta: què hem après com a investigadors en analitzar comparativament els casos estudiats? Està organitzat en quatre apartats. Al primer presentem i expliquem el procés seguit en la seva construcció i escriptura. Al segon identifiquem els principals trets comuns dels set escenaris o casos estudiats i assenyalem algunes diferències que ajuden a comprendre més bé l'acció que hi transcorre. Al tercer descrivim sis modalitats d'ús de les TIC i els materials didàctics digitals que hem deduït de l'anàlisi dels set casos. Finalment, exposem els principals descobriments en relació amb les pràctiques d'ús dels materials didàctics derivats de l'anàlisi multicas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio IV: Guía práctica sobre los materiales didácticos digitales en la Escuel@ Digit@l
Aquest últim capítol del llibre respon al quart estudi planificat del projecte Escuel@ Digit@l, en el qual es va procedir a elaborar una guia o document d'orientacions de bones pràctiques en relació amb la producció i ús de materials didàctics digitals destinada als diferents agents implicats. és fruit del coneixement adquirit pels grups de recerca durant tot el procés de desenvolupament del projecte i, com a obra inconclusa, està oberta i sotmesa a la seva revisió pública.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Estem en un temps de trànsit entre l'escola moderna del segle xx i l'escola líquida de la societat digital. Un dels fenòmens destacables és que els materials didàctics tradicionals, especialment els llibres de text, han de conviure i combinar-se amb una nova generació de materials didàctics digitals i accessibles en línia a la Xarxa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estem en un temps de trànsit entre l'escola moderna del segle xx i l'escola líquida de la societat digital. Un dels fenòmens destacables és que els materials didàctics tradicionals, especialment els llibres de text, han de conviure i combinar-se amb una nova generació de materials didàctics digitals i accessibles en línia a la Xarxa.