Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Uso de la cartografía de controversias para analizar la pandemia de COVID-19
La crisi derivada del SARS-CoV-2 pot considerar-se una qüestió socialment viva en la qual es posen en joc multitud d'interessos i punts de vista que dibuixen escenaris diversos i complexos a tot el món. La presa de decisions en aquesta mena d'escenaris controvertits requereix de l'ús d'un pensament crític basat en el coneixement científic. En l'àmbit educatiu es necessiten eines adequades per tractar amb la complexitat de les qüestions socialment vives. En aquest treball es presenta una cartografia de controvèrsies sobre la pandèmia de la COVID-19 i s'ofereixen orientacions sobre com utilitzar-la amb estudiants de diferents nivells educatius. Finalment, s'ofereixen referències per saber més sobre les qüestions abordades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Ser competente ante la COVID-19?
Mantenir la nostra salut en una situació de pandèmia com l'actual COVID-19 és un problema complex. S'estan desenvolupant visions preventives, higienistes, que són necessàries però que poden ratllar en l'individual i oblidar la perspectiva global, comunitària i salutogénica. El desenvolupament de competències davant el SARS CoV-2 demanda enfocaments diversos i complementaris que atorguin una panoràmica àmplia de la realitat, que permeti plantejar-se qüestions sociocientífiques, buscar possibles causes i col·laborar en mesures que promoguin canvis d'opinió i de comportaments. Això requereix una planificació d'activitats educatives la qual es facilita atenent els nivells de salut.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñanza de las ciencias experimentales en la era de la pos-verdad
La mala interpretació intencionada o la negació de l'evidència científica i el rebuig o la ignorància de l'experiència científica estan contínuament presents en la societat actual, tal com ho demostren els moviments contra la vacunació, la popularitat de l'homeopatia i la negació del canvi climàtic i les seves causes. La comunitat científica i educativa està demanant un esforç per combatre aquest flux de «desinformació». En aquest capítol analitzarem les característiques dels nous currículums de ciències que emfatitzen promoure les pràctiques científiques en els estudiants amb la finalitat que aprenguin a utilitzar les habilitats pròpies de la ciència, per estar millor preparats per fer front a la desinformació que distorsiona deliberadament una realitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿De dónde proviene este coronavirus?
En el present capítol, en primer lloc, es planteja una aproximació a les principals característiques del virus que causa la COVID-19 des del punt de vista morfològic i funcional. A més, es desenvolupen els aspectes que avui dia es coneixen sobre el seu origen i la seva transmissió a l'espècie humana. En segon lloc, es presenten les idees o dificultats que mostren els alumnes respecte a les qüestions abordades, la qual cosa facilitarà al professorat el disseny d'activitats concretes. Finalment, se seleccionen algunes estratègies útils per a programar activitats relacionades amb el tema abordat en els últims nivells d'educació secundària obligatòria i batxillerat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué hace el virus en mi cuerpo?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo podemos detectar la presencia del virus SARS-CoV-2 en el organismo?
En aquest capítol es presenten de manera resumida les principals tècniques de detecció del virus SARS-CoV-2 (PCR i proves immunològiques) i les seves diferències, fent èmfasis en les idees clau més rellevants per a les etapes d'educació primària i secundària. A continuació, s'exposen algunes de les principals dificultats que poden oferir la construcció d'aquestes idees en l'alumnat i s'ofereixen algunes indicacions per poder-les abordar en activitats d'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cuáles son los mecanismos de defensa que posee el organismo humano ante los ataques de los microorganismos patógenos?
En aquest capítol s'aborda el coneixement sobre la resposta immunitària de l'organisme humà d'una forma més concreta, descrivint diferents mecanismes d'immunitat (específica, antigen-anticòs, hipersensibilitat) i tipus de tècniques de detecció de microorganismes patògens. Després es presenta l'estudi de les vacunes, com funcionen en el nostre organisme i els seus tipus. S'analitzen aspectes d'interès per a la progressió del seu aprenentatge en l'alumnat, com, per exemple, l'alt grau d'abstracció per a la comprensió de conceptes i mecanismes de la biologia molecular o la microbiologia, els conceptes de gen enfront de proteïna, la visualització d'estructures tridimensionals, la confusió en el tractament de malalties víriques (consum inapropiat d'antibiòtics) o el concepte de PCR o RTPCR amb la controvèrsia sorgida entorn de la confusió ARN/ADN i el seu trasllat a la modificació del genoma humà per vacunes ARN.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Te vacunas o enfermas? ¿Tú qué eliges?
Per què haig de vacunar-me? I els efectes secundaris de les vacunes? Què passa si part de la població no es vacuna? Aquest capítol aborda la controvèrsia sociocientífica entorn de les vacunes, incloses les desenvolupades enfront del SARS-CoV2. Començarà amb el seu origen i la seva evolució, mostrant els avenços aconseguits en l'erradicació de malalties contagioses i s'indicaran les mesures de seguretat emprades abans d'aprovar-les. S'analitzen les idees prèvies de l'alumnat de secundària i es proposa l'ús de determinats recursos TIC i notícies periodístiques per millorar la comprensió dels conceptes i promoure l'argumentació i el pensament crític.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué cambios ha producido en el ruido sísmico la disminución de la actividad humana debida a la pandemia?
Els períodes de confinament deguts a la pandèmia a molts i diferents llocs del món han tingut múltiples efectes a la Terra. Les mesures adoptades per controlar-la han reduït de manera important algunes activitats humanes com el trànsit, la indústria, la construcció o els viatges, i això ha ocasionat una disminució dràstica de les vibracions del sòl i en conseqüència del soroll sísmic. Aquesta situació ha permès o pot permetre «escoltar» millor la Terra i obtenir dades sobre l'activitat humana, que poden utilitzar-se per monitorar-la i valorar l'impacte de les mesures aplicades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por qué la distancia social y la ventilación ayudan a evitar la propagación del virus en la población?
Evitar la propagació de la COVID-19 és una necessitat imperiosa. Les mesures preses per les administracions són molt diverses, però totes elles requereixen de la participació ciutadana. Els joves tenen aquí un paper primordial i la societat demana el seu compromíso, però no hi ha compromís amb el que no es coneix, amb el que no s'entén o fins i tot es malinterpreta. Aquest document pretén aportar les bases per a la comprensió dels mecanismes de transmissió del virus, de manera que algunes de les mesures considerades per evitar-la promoguin un procés d'anàlisi i reflexió, no d'imposició. A més de l'ús obligatori de mascaretes i el rentat de mans, el manteniment de la distància social i la ventilació sorgiran com a resposta a la pregunta de com evitar la propagació del virus en la població?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿En qué superficies y por qué persiste el virus?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué sabemos de las mascarillas?
Aquest capítol tracta diferents aspectes de les mascaretes com ara per què és necessari usar-les, quins tipus existeixen, com actuen i quines són les principals tendències per reutilitzar o desinfectar les mascaretes. A continuació, s'aborda la càrrega microbiana present en una mascareta i els riscos que comporta utilitzar-la diversos dies, així com la respiració amb màscara incidint en què succeeix amb el diòxid de carboni produït. Es continua amb la relació entre mascaretes i sostenibilitat. Finalment, s'ofereixen algunes dificultats habituals dels estudiants en els coneixements científics implicats i diverses idees per a l'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para prevenir contagios por coronavirus hay que lavarse las manos, ¿con jabón, hidroalcohol, lejía o agua oxigenada?
Les recomanacions de l'OMS per disminuir la probabilitat de contagi per SARS-Cov-2 (responsable de la pandèmia COVID-19) inclouen la distància social (2m), l'ús de mascaretes, esternudar o tossir en el buit del colze, usar mocadors d'un sol ús i, fonamentalment, el rentat freqüent de mans juntament amb evitar tocar-nos la cara, la boca, el nas i els ulls perquè són l'entrada del virus en el nostre organisme. És a dir, mentre no es trobi algun tractament o vacuna contra el virus, cal dur a terme mesures profilàctiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Podrá la COVID-19 reducir la huella de carbono en España?
El Covid-19 ha alterat profundament la situació econòmica, social i ambiental del nostre planeta. Els confinaments van reduir els nivells de contaminació a nivell global però, alhora, també es va relegar la preocupació pel canvi climàtic. La petjada de carboni és un paràmetre utilitzat per descriure la quantitat d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i el seu potencial d'escalfament global. Aquí s'inclouen algunes maneres de calcular-la. A nivell educatiu existeixen seriosos obstacles per a la seva comprensió i la conscienciació necessària per reduir-la. Es resumeixen aquests obstacles i es proporcionen alguns suggeriments per treballar aquesta temàtica a l'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tensión ciencia, salud y medio ambiente: ¿Cómo influye la contaminación atmosférica en la evolución de los pacientes con COVID19?
Al llarg de 2020 s'ha generat una gran quantitat d'informació sobre les vies de propagació del coronavirus SARS-CoV-2, així com sobre els grups de risc en la població i el desenvolupament de símptomes greus de la malaltia COVID-19. Alguns treballs parlen de la possibilitat que les partícules inhalables fines de l'aire (PM) estiguin actuant com a mitjà de transport dels coronavirus. Uns altres indiquen que la presència a l'aire de nivells alts de NO2 o PM és perjudicial per als sistemes respiratori i cardiovascular, la qual cosa augmenta el risc de mortalitat en malalts de COVID-19.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buscando información sobre la COVID-19: Certezas, dudas y mentiras ¿Cómo estar seguros?
Un cop acabat l'ensenyament reglat, situació en la qual es trobaran els nostres alumnes la major part de la seva vida, continuaran enfrontant-se a temes amb contingut científic que tindran gegantines repercussions personals, laborals, socials i, fins i tot, vitals. Arribat aquest moment, la destresa en la cerca i gestió de la informació aconseguirà especial rellevància.
Pensem que els ciutadans adults estan exposats a un conglomerat de dades certes, dubtes i mentides (fakes news). No obstant això, ja superada l'educació formal, no disposen de directrius per actualitzar-se en la capacitat de buscar, contrastar, garbellar i seleccionar la informació i, tan sols, depenen dels seus propis mitjans. En aquestes circumstàncies, és assumible que se sentin desinformats, dubitatius, indecisos, tal vegada, atordits i exposats a la manipulació. La pandèmia generada pel SARS-COV-2, està sent un molt desgraciat exemple d'aquesta situació.
En el primer apartat d'aquest capítol sintetitzarem algunes certeses sobre la COVID-19 (moltes altres estan magníficament detallades en altres parts d'aquesta obra); a més, considerarem com funciona el procés de comunicació de la informació en els mitjans i les xarxes socials. En el segon apartat, ens plantejarem les dificultats dels estudiants, la progressió de les seves idees respecte al procés de cerca i a proposar activitats per millorar la seva gestió de la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Manipulación mediática: ¿Las ondas del 5G han provocado la pandemia?
En aquest capítol sintetitzarem algunes dades sobre les ones electromagnètiques. L'objectiu és tenir referents per entendre el seu comportament i els seus efectes. Després analitzarem com determinats mitjans trastoquen i falsegen les dades i acaben per generar-nos pors a coses que usem tots els dies, a les quals arriben a atribuir-los la pandèmia. És per ignorància? Hi ha alguna intenció oculta? En el segon apartat, ens plantejarem les dificultats dels estudiants sobre el tema de les ones electromagnètiques, com solen progressar les seves idees respecte aquest tòpic i acabarem proposant algunes activitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pseudociencia en cadenas de WhatsApp. ¿Puede una dieta ("ácida", "alcalina" u otra) combatir el virus?
Des de l'inici de la pandèmia s'han estès missatges amb tota mena de «receptes pseudocientíficas» per prevenir o curar la malaltia vírica a través de l'alimentació o la ingesta de diversos productes. En aquest capítol s'aporta informació i algunes activitats per treballar amb els estudiants i aclarir el sentit o contrasentit d'algunes d'aquestes propostes, en relació amb els processos i característiques del nostre cos. En particular, tractem la proposta de «la dieta alcalina».
A més, s'inclou una recopilació d'idees inadequades promogudes en les xarxes socials durant la pandèmia amb l'objectiu de generar altres possibles activitats per treballar a classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emociones y actitudes hacia el aprendizaje de las ciencias: ¿Ha cambiado algo en mí el confinamiento?
L'aparició de la pandèmia COVID-19 i les mesures de confinament imposades per limitar la seva propagació van obligar al fet que la docència en tots els nivells educatius passés a ser virtual. D'aquesta manera, l'avanç de la pandèmia ha posat de manifest la importància que la comunitat educativa estigui preparada, tant cognitiva com afectivament, per flexibilitzar l'educació. Això és encara més rellevant per al cas dels docents en formació, atès que la virtualització dels ensenyaments és un procés cada vegada més comú. En aquest treball analitzem com ha afectat la virtualització de les assignatures científiques durant el confinament a les emocions sentides per una mostra de 330 mestres en formació, així com les principals causes que s'atribueixen per a aquestes emocions. A partir d'aquests resultats, s'identifiquen les principals dificultats que tenen aquests estudiants amb l'ensenyament virtual de les ciències i es proposen una sèrie d'estratègies didàctiques per superar-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Aquest llibre ofereix als docents de les diferents etapes educatives informació bàsica per afrontar l'ensenyament dels continguts científics relacionats amb la pandèmia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre ofereix als docents de les diferents etapes educatives informació bàsica per afrontar l'ensenyament dels continguts científics relacionats amb la pandèmia.