Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En un món en canvi constant, es fa imperatiu explorar el paper que exerceix la ciutadania en la construcció de sistemes educatius i societats inclusives i equitatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un mundo diverso
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ideas y actitudes del personal de administración y servicios (PAS) hacia el colectivo de estudiantes con discapacidad en la universidad
L'objectiu del present treball va ser analitzar les idees i actituds que té el personal d'administració i serveis (PAS) de la universitat cap al col·lectiu d'estudiants amb necessitats especials associades a una discapacitat. Van participar 158 membres del cos de PAS d'una de les tres universitats del Sistema Universitari de Galícia (SUG), amb una mitjana d'edat de 46,53 anys (DT = 8,16), sent el 60,1% dones. Els resultats obtinguts indiquen que el 66,5% del PAS ha atès en alguna ocasió a estudiants amb discapacitat, la qual cosa confirma que la presència d'aquest estudiantat en la universitat és una realitat. El 98,7% considera que aquests estudiants han de tenir les mateixes oportunitats i possibilitats de promoció que els seus companys defensant, amb això, el principi d'igualtat d'oportunitats. Existeix, així mateix, un alt compromís amb la integració, sent majoria els que se senten capaces d'atendre aquests estudiants (82,3%) i preparats per a això (64,6%), sense que aquesta atenció els generi ansietat (76,5%) ni els faci sentir pena (80,4%). No obstant això, un 82,3% considera necessari rebre formació especialitzada sobre com facilitar la comunicació i prestació de serveis, a fi de poder exercir adequadament les seves funcions a l'hora d'atendre aquest col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Luces y sombras en la inclusión educativa de un estudiante con una enfermedad poco frecuente: estudio de caso en la provincia de Cádiz
En aquest capítol es presenten les troballes més rellevants d'un estudi de cas en relació amb l'atenció educativa que rep un estudiant d'educació primària amb una malaltia que té la consideració d'estranya o poc freqüent. L'estudi s'emmarca dins del Projecte INCLUD-ER: Inclusió Soci-educativa de l'alumnat amb Malalties Estranyes (referència: PR2019-052), projecte de Recerca-#UCA de Responsabilitat Social del Programa de Foment de la Recerca i de la Transferència de la Universitat de Cadis. El seu objectiu principal és sistematitzar bones pràctiques inclusives, recopilant i analitzant pràctiques educatives reeixides, amb la finalitat de comprendre quins aspectes pedagògics i organitzatius estan presents a l'hora de configurar respostes educatives que s'ajustin a les necessitats de l'alumnat amb malalties estranyes durant la seva escolarització. Els principals resultats derivats de l'estudi revelen fortaleses o llums, però també febleses o ombres, en la forma en la qual el centre escolar en el qual es desenvolupa l'estudi aborda la inclusió educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Metodología Oasis: tecnología social para generar comunidades inclusivas
La Facultat d'Educació de Bilbao (d'ara endavant FEB), i més concretament el Grau d'Educació Social, fa importants esforços per atendre i incorporar diverses iniciatives i metodologies que estan en l'avantguarda de l'ofici en contextos més locals i uns altres de caràcter nacional i fins i tot internacional. Entre elles es troba la metodologia Oasi, una proposta d'innovació social que s'orienta al treball en l'àmbit del desenvolupament comunitari i a la cohesió social. En aquest capítol es comparteix una labor formativa i de reflexió que ve desenvolupant-se en el Grau d'Educació Social d'aquesta facultat des del curs acadèmic 2017-2018, i, per a això, farem un breu repàs respecte a les característiques i aportacions principals que pot oferir aquesta metodologia, així com a les diverses edicions en les quals treballem sobre el mateix en la facultat i algunes de les conclusions en les quals hem derivat a través de les avaluacions i la sistematització d'informació que realitzem. Una de les principals conclusions és l'extraordinari potencial que aquesta metodologia té per a mobilitzar a la ciutadania, per a promoure la seva participació activa, i perquè el nostre alumnat també sigui partícip de processos formatius vivencials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las TIC como medio de atención a la familia durante el confinamiento
Aquest capítol es basa en un estudi de cas en aules d'infantil. Sobre aquest tema, es mostraran les percepcions de l'equip docent d'infantil en relació amb les TIC amb l'objectiu de conèixer les necessitats que van tenir durant el tancament i com aquest va influir en la seva pràctica docent durant el tancament de les aules i en la seva labor actual. Segons els resultats obtinguts, durant el tancament la comunicació i la relació amb la infància es va fer molt difícil. A més, exposen que ha portat conseqüències també en l'entrada a l'aula presencial per part de la infància, que ha evidenciat signes de dificultats comunicatives verbals, gestuals i relacionals. Malgrat els escassos recursos tecnològics amb els quals comptaven, les mestres manifesten que, gràcies a les iniciatives implementades, a la comprensió i l'enteniment per tots dos contextos, la satisfacció pel procés va ser bastant alta. Al seu torn, això ha comportat que les professionals posessin en marxa l'inici de diferents cursos de formació en matèria tecnològica per a desenvolupar les competències i habilitats necessàries per a un ús didàctic-pedagògic d'aquestes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prácticas inspiradoras: eliminando barreras a las enfermedades de baja prevalencia en los contextos educativos
En el present capítol s'exposa un projecte de responsabilitat social entorn de l'alumnat amb malalties de baixa prevalença i pràctiques inspiradores. Donar resposta a la diversitat de l'alumnat comporta posar en marxa polítiques, cultures i pràctiques inclusives en els centres educatius. El treball que ens ocupa ofereix els resultats aconseguits en una recerca sota una metodologia qualitativa, concretament l'estudi de cas. Encara que el projecte realitzat analitza i desenvolupa diversos casos des de diferents informants claus pertanyents a la comunitat educativa, aquí ens centrarem sobretot a conèixer la situació des de la veu d'una alumna. Aquesta veu ha estat manifestada a partir d'una entrevista en la qual hem mantingut un diàleg intencionat a través del qual se'ns oferia informació sobre l'agrupació de l'aula, la seva relació amb el professorat, amb els seus companys i les seves companyes, així com aspectes relacionats amb l'organització, la coordinació i la pràctica docent. Els resultats semblen evidenciar que en principi les pràctiques docents desenvolupades poden ser inspiradores per a altres contextos a fi d'afavorir la inclusió social i educativa de col·lectius vulnerables com el que ens ocupa, encara que també existeixen alguns aspectes des de les dimensions polítiques, culturals i pràctiques a millorar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poniendo en valor la inclusión del alumnado con enfermedades raras desde la responsabilidad social universitaria
Aquest capítol presenta l'anàlisi de l'impacte socioeducatiu del desenvolupament del Projecte INCLUD-ER: Inclusió Soci-educativa de l'alumnat amb Malalties Estranyes (referència: PR2019-052), pertanyent a la convocatòria del Pla Propi de Recerca-UCA de Responsabilitat Social del Programa de Foment de la Recerca i de la Transferència de la Universitat de Cadis. Aquest projecte té com a objectiu principal analitzar experiències d'inclusió educativa de l'alumnat amb malalties estranyes o minoritàries, de cara a identificar i sistematitzar els aspectes que configuren bones pràctiques des de la perspectiva dels professionals educatius i les famílies. Inicialment, s'aborden els aspectes metodològics del projecte, es presenten els estudis de casos desenvolupats i s'informa dels principals resultats obtinguts. Posteriorment, s'analitza i avalua l'impacte del projecte en relació amb la responsabilitat social universitària entorn de tres grans dimensions: rellevància del coneixement generat, contribució en el pla acadèmic i formatiu universitari, i incidència en l'àmbit associatiu i social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Intervención neuroeducativa en personas con discapacidad: optimizando la inhibición para potenciar la inclusión
Aquest capítol es contextualitza en el marc d'un projecte neuroeducativo destinat a la millora de la qualitat de vida i la inclusió social i laboral d'adults amb discapacitat intel·lectual usuaris d'una organització sense ànim de lucre. Més en concret, aquest treball se centra en el mòdul dedicat a la millora de les funcions executives, i, en particular, del seu component inhibitori (tant de tipus conductual com cognitiu).
L'objectiu d'aquest mòdul és analitzar i intervenir sobre la funció executiva d'inhibició, procés afectat en diversos trastorns com és la discapacitat intel·lectual i que afecta la qualitat de vida d'aquestes persones. Les dificultats en inhibició que aquestes presenten els impedeix controlar les seves conductes i atenció per a seleccionar els estímuls i informació rellevant en cada cas, especialment en situacions noves o complexes (com és l'entorn social i laboral).
S'espera trobar que la intervenció proposada permeti optimitzar la inhibició dels usuaris participants, #obtenir millores superiors en la inhibició conductual que en la de tipus cognitiu.
Així mateix, s'espera que es produeixi una generalització d'aquestes millores inhibitòries a la seva vida quotidiana i diària, si bé és cert que la breu durada de la intervenció podria fer que no fos així.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formación del profesorado para la inclusión social: un reto pendiente en Andalucía
La comunitat autònoma d'Andalusia és una de les tres comunitats autònomes espanyoles amb majors taxes d'exclusió social (FOESSA, 2021). En aquest context, es planteja la necessitat d'analitzar la formació del professorat com a element fonamental en el desenvolupament de processos que contribueixin a la millora d'aquesta situació. En aquest capítol es presenten els primers resultats del projecte de recerca «Què estem oblidant en l'educació inclusiva?: un projecte de recerca participativa a Andalusia Occidental» (MISS-EQUITY), que pretén investigar des de diversos equips coordinats (Universitat de Vigo, Universitat de Cantàbria, Universitat de Múrcia i Universitat de Sevilla) les polítiques d'exclusió/inclusió socioeducatives i les respostes inclusives que es donen en cada comunitat autònoma participant. A partir d'una metodologia de recerca participativa i comunitària, prenent referències de diferents agents i contextos socials i des d'una mirada multidisciplinària, multiagente, multisite i multimétodo s'han analitzat tant la formació inicial dels futurs docents com l'etapa de desenvolupament professional continu del professorat d'Andalusia. Els resultats llancen un important dèficit en l'oferta formativa sobre educació inclusiva en tots els nivells formatius que entra en contradicció amb el concepte propi d'educació inclusiva com a procés de millora integral del sistema educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programas de segunda oportunidad: PRISMA, una experiencia para la inclusión social en Castilla-La Mancha
En aquest capítol s'exposa l'experiència del projecte socioeducatiu i per a la inclusió social PRISMA, un programa de formació i segona oportunitat que implementa des de l'any 2014 l'Associació Socioeducativa Llere, a la província de Toledo (Castella-la Manxa). Des de PRISMA s'articulen propostes d'intervenció integral, centrades principalment en la prevenció i suport mitjançant accions socials i educatives a adolescents i joves potenciant els recursos i habilitats encaminades a un correcte desenvolupament social i personal. Es treballa en coordinació amb els serveis socials d'atenció primària des d'un enfocament d'atenció a les unitats familiars. El projecte, des dels seus inicis, es desenvolupa en diferents localitats de la província de Toledo, donant resposta a necessitats socials i educatives que es generen en entorns amb escassos recursos, tenint en compte que es tracta de poblacions eminentment rurals. Aquest projecte rep el cofinançament del Fons Social Europeu en un 80%, en aquest cas a través del Programa Operatiu FSE per a Castella-la Manxa 2014-2020, dins de l'eix prioritari 2: promoure la inclusió social i la lluita contra la pobresa i qualsevol forma de discriminació, i de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa en un 20%.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Perspectivas de las familias en la inclusión educativa y sanitaria del alumnado con enfermedades poco frecuentes
Les persones amb malalties poc freqüents (EPF) són susceptibles de sofrir desatenció des dels centres educatius a causa de la falta de regulació i connexió entre els serveis sanitaris, la família i l'escola. L'objectiu d'aquest estudi és comprendre les perspectives que tenen els familiars dels estudiants que pateixen EPF sobre l'atenció que han rebut en els centres escolars. Per a respondre a aquestes preguntes, realitzem un estudi qualitatiu en el qual entrevistem quatre famílies de menors amb EPF utilitzant la tècnica d'entrevista guiada en profunditat, les dades de la qual es van analitzar a través del mètode d'anàlisi temàtica. Des del sector educatiu els estudiants amb EPF i les seves famílies se senten desatesos perquè els docents i els centres educatius desconeixen la seva realitat, exposant la necessitat de crear figures de gestió de casos que coordinin l'atenció sanitària amb l'educativa per a contribuir a la veritable inclusió d'aquest alumnat. En conclusió, aquest estudi revela la importància d'escoltar les perspectives d'aquests familiars per a establir estratègies sanitàries i educatives que poden basar-se en aquests resultats i millorar la qualitat de vida dels menors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Discapacidad visual y música en lengua de signos: un reto hacia la inclusión
El present estudi es duu a terme en un cor inclusiu que s'expressa de manera multimodal, és a dir, amb la veu, l'expressió corporal i la Llengua de Signes Espanyola (LSE), i en ell participen persones amb i sense diversitat funcional. Les persones invidents que integren aquest cor han assumit el repte de signar les cançons igual que la resta del grup. L'objectiu principal consisteix a estudiar la influència a nivell socioemocional que suposa per a les persones amb discapacitat visual cantar i interpretar en LSE. S'ha realitzat a través d'un estudi de cas. Les eines emprades per a la recollida de dades han estat l'observació participant amb presa de registres visuals i textuals, i entrevistes en profunditat. En l'estudi han participat cinc coralistas invidents. El signado de cançons en persones invidents no és un repte fàcil d'aconseguir, a causa de la falta d'orientació espacial. Entre les principals conclusions es constata que participar en un cor inclusiu d'aquestes característiques en el qual tots els coralistas signan el repertori musical, afavoreix el desenvolupament socioemocional, millora l'autoestima i estimula la capacitat d'aprenentatge dels seus integrants amb discapacitat visual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunicación comercial y corporativa urbana que promueve la inclusión social y frena la estigmatización social
La meva tesi investiga 697 anuncis, executats des de 1999 fins a 2019 en l'espai urbà de diferents països, per a detectar patrons d'ideació, planificació, execució i mesurament propis de cada categoria de producte.
Entre aquesta llista d'anuncis, aquest article presenta l'anàlisi de les campanyes publicitàries urbanes (premiades amb or, plata o bronze per festivals internacionals de comunicació) realitzades per col·lectius o institucions internacionals que donen a conèixer programes d'inclusió social o casos d'estigmatització social, tractats mitjançant projectes socioeducatius en espais no reglats.
Els resultats mostren dos tipus de campanya: la que s'executa en el mateix lloc en el qual es troba el problema sent ella mateixa la solució, i la que es desenvolupa en zones en les quals no existeix el problema, ja que vol aconseguir ajuda de la població no afectada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La expresión corporal como herramienta de intervención en el colectivo con diversidad funcional
En la cerca de mètodes i eines no excloents que prioritzin les capacitats de les persones amb diversitat funcional per a possibilitar el desenvolupament de les mateixes d'una manera més equitativa i eficaç, ens trobem amb propostes corporals que impulsen la creativitat i expressivitat. Així, l'expressió corporal, a través de la vivència del moviment expressiu i dels seus múltiples significats, afavoreix el desenvolupament tant individual com social de les persones. A més del seu caràcter socialitzador i el seu esperit democratizante, l'expressió corporal facilita mantenir estats d'ànim positius i millorar la confiança en els altres, l'autonomia i la comunicació. L'objectiu d'aquesta recerca és analitzar les activitats i/o propostes plantejades en tres tallers d'expressió corporal amb 41 persones amb diversitat funcional d'entre 25 i 60 anys. D'una banda, a partir de quaderns de camp, s'han analitzat les propostes realitzades descrivint per a això el tipus de dinàmiques utilitzades, així com els recursos materials empleats i la dimensió que treballen. D'altra banda, s'han analitzat els indicadors de benestar de cada proposta i els comentaris dels participants. Entre els resultats cal assenyalar que la majoria són proposades a realitzar en parelles, amb material, amb música i on s'abasta principalment la dimensió expressiva. Els participants, per part seva, expressen el seu benestar en els àmbits afectiu i relacional en aspectes com l'autoestima i l'autonomia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo de competencias profesionales para generar oportunidades de inclusión en personas con discapacidad intelectual
En el marc del programa Erasmus+ de la Comissió Europea es desenvolupa un projecte centrat en el procés de transformació de les organitzacions prestadores de suports per a generar oportunitats d'inclusió social de les persones amb discapacitat intel·lectual. Durant el període 2017 a 2019 es van elaborar sis eines gràcies a la participació de cinc entitats de diferents països: Eslovènia, Portugal, Alemanya, Espanya i Àustria. Aquest capítol se centra en una d'elles: el pla de formació per a professionals d'atenció directa de persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta formació pivota sobre el desenvolupament de quatre competències clau: orientació cap a la persona usuària, capacitat de relació i comunicació, compromís ètic i planificació i gestió per a la inclusió social. En el pilotatge d'aquesta formació van participar 46 professionals d'atenció directa de les cinc entitats participants, els qui van avaluar aquesta formació a través de nou ítems relatius a aspectes com la utilitat de la formació, els materials i els resultats en clau de millora competencial. Els cinc dinamitzadors de la formació van avaluar aspectes específics a partir d'un qüestionari de 27 ítems. Els resultats, presos en el seu conjunt, validen la proposta formativa com a eina per a la millora de les competències promotores de la inclusió social de persones amb discapacitat intel·lectual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía general