Una proposta pràctica per dur a terme l'avaluació a través de l'ús del portafoli, és a dir dossiers o carpetes que contenen una selecció de treballs i produccions de nens i nenes que ells mateixos confeccionen amb la col·laboració del professorat i de les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una proposta pràctica per dur a terme l'avaluació a través de l'ús del portafoli, és a dir dossiers o carpetes que contenen una selecció de treballs i produccions de nens i nenes que ells mateixos confeccionen amb la col·laboració del professorat i de les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo a la edición castellana
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por qué utilizar los portafolios?
Aquest capítol és una introducció i justificació de les deu fases del procés de creació del portafolis. En aquest sentit, recull les raons per les quals utilitzar els portafolis fomenta l'aprenentatge basat en l'alumnat, proporciona informació bàsica sobre l'avaluació i la qualificació i ajuda a superar l'obstacle de l'acumulació de paper. El capítol es tanca amb un apartat dedicat a la implicació de les famílies en el procés mitjançant un exemple de cas real i conclusions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo ayudan los portafolios a desarrollar una educación basada en el alumnado?
Aquest capítol és un resum sobre com ajuden els portafolis a l'educació centrada en l'alumnat i a configurar una pràctica adequada al desenvolupament dels nens i nenes en l'educació infantil i primària. Per això, d'una banda, s'explica detalladament com l'avaluació basada en portafolis recull informació de les següents categories informatives: les necessitats individuals dins del grup, el coneixement del desenvolupament infantil i el coneixement de la diversitat. D'altra banda, aquest capítol destaca la importància de les famílies en el procés de creació de portafolis. Però, com impliquem les famílies? El capítol ofereix una explicació detallada dividida en fases i, a continuació, explica de quina manera ajuden els portafolis a la formació del professorat. El capítol finalitza amb una reflexió i una conclusió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por dónde empezar?
En aquest capítol, es proporcionen algunes idees sobre com aplicar l'avaluació basada en portafolis. Existeixen diverses maneres de preparar-se abans de començar a aplicar les deu fases del procés de creació de portafolis, tot i així en el capítol es descriuen de manera molt senzilla alguns exemples a manera d'ajuda. Així mateix, es detallen alguns suggeriments per dur a terme en aquest moment de preparació, juntament amb exemples i qüestions per reflexionar. D'altra banda, atesa la importància de la implicació de la família en l'avaluació basada en portafolis, es presenta una mostra pràctica per compartir-ho amb les famílies i així, avaluar també des de casa. El capítol finalitza amb una conclusió i una reflexió per part de les autores sobre els models de les deu fases.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los portafolios y sus contenidos
En aquest capítol s'aborden, en primer lloc, els tres tipus de portafolis: els portafolis privats, els d'aprenentatge i els acumulatius, que es comparteixen amb els futurs mestres dels alumnes. A continuació, es concreten amb detall els diferents elements que poden recopilar-se i incorporar-s'hi. En el capítol es presenten mostres de treball de nens i nenes, aprofundint en els diaris d'aprenentatge, les fotografies, les anotacions escrites i els documents d'àudio i vídeo. A més d'incloure aquestes mostres mitjançant il·lustracions i exemples reals, s'exposen comentaris sobre les anotacions escrites, per la qual cosa el lector pot entendre en profunditat els punts importants a tenir en compte. Així mateix, s'ofereixen de manera molt esquemàtica, les característiques del comportament dels nens i nenes en diferents edats a manera de suport per poder utilitzar en qualsevol ocasió. En definitiva, és un capítol molt pràctic i complet, que ajuda a interioritzar les línies bàsiques d'un portafolis i els seus continguts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proceso de creación de portafolios estructurado en diez fases
Aquest capítol és una guia detallada i dirigida al docent a través de les deu fases del procés de creació de portafolis, concretades amb minuciositat. S'hi apunten les característiques que converteixen l'avaluació basada en portafolis en un procés d'innovació i adaptació permanent, en el qual han de provar-se i revisar-se noves tècniques de forma continuada. Quant a l'estructura del capítol, en la majoria dels apartats dedicats a les fases del procés, la informació s'organitza en seccions denominades Preparació, Per començar a..., Un pas més i Implicar les famílies. La primera, conté informació sobre la fase inicial. La segona, presenta una sèrie de procediments per aplicar l'estratègia, i les dues seccions finals contenen suggeriments per aprofundir en l'estratègia i treballar amb les famílies. Juntament amb això, en la descripció detallada de cada fase, s'ofereixen plantilles, imatges i exemples a manera de suport. Cal destacar que el procés està dissenyat per ser aplicat en l'ordre que resulti més adequat per a l'educador, ja que els sistemes de portafolis més efectius es construeixen en funció de les necessitats i els interessos específics d'una comunitat educativa particular.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conclusiones
Glossari de termes relacionats amb la temàtica del llibre, models de registres i llistat bàsic de material per iniciar-se en la creació d'un portafolis pas a pas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apéndices. Glosario. Modelos. Lista de material necesario