Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lengua oral formal objeto de enseñanza
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lengua oral formal: características lingüísticas y discursivas
Aquest capítol presenta una descripció dels principals aspectes que caracteritzen els usos orals i són una referència bàsica per a l’ensenyament d’aquesta modalitat de llengua. Es repassen els autors que s’han interessat per la relació entre oralitat i escriptura, optant per la perspectiva dels gèneres discursius com la més adequada per concebre l’espai de la llengua oral formal, i els trets contextuals, discursius i lingüístics que la caracteritzen. Així mateix, es presenta l’estil nominal i l’estil verbal com a característiques sintàctiques i cohesives d’aquesta modalitat de llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El discurso explicativo oral: estrategias comunicativas
Un dels objectius de l’educació és que els alumnes aprenguin a explicar coneixements de manera adequada. En aquest capítol es presenten les característiques del discurs acadèmic oral i s’analitzen els diferents tipus d’estratègies comunicatives que formen part del discurs explicatiu oral, oferint una visió global dels elements que configuren aquest gènere discursiu. Aquestes estratègies es classifiquen en tres blocs: les que tenen la funció d’aclarir, regulant la densitat informativa, les que fan explícita l’estructura del discurs i les que permeten contextualitzar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La argumentación oral
L’argumentació és una activitat discursiva que pot sorgir en qualsevol situació de la vida quotidiana i professional, on es presenta una controvèrsia, desacord o polèmica sobre un tema, i que té com a finalitat aconseguir l’adhesió del destinatari a l’opinió que exposa l’argumentador. Aquest capítol presenta les característiques discursives i lingüístiques del discurs argumentatiu, com ara el context de l’argumentació, l’estructura del discurs argumentatiu formal i les estratègies argumentatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La modalización: educación del texto a los parámetros de la situación comunicativa
Un dels aspectes en què l’ensenyament de la llengua oral hauria d’incidir és en la variació del llenguatge a fi que els alumnes sàpiguen adaptar el seu discurs a les necessitats de la situació comunicativa. Aquest capítol defineix el concepte de modalització, apunta algunes de les formes en què es manifesta el discurs i presenta sis aspectes que hi intervenen i que els alumnes han de tenir en compte durant la planificació del discurs oral: la inscripció de l’emissor, la presència del destinatari, l’atribució de diferents graus de certesa, la validació dels enunciats, la transmissió de judicis de valor i la preservació de la imatge de l’interlocutor.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competencia prosódica y la comunicación no verbal
Aquest capítol defensa el valor de la veu i dels elements no verbals com a instruments de comunicació que es poden ensenyar i aprendre. En primer lloc, s’analitza la relació d’aquests elements amb les propietats del discurs oral: l’adequació a la situació comunicativa, la coherència i la cohesió del discurs. En segon lloc, es relaciona la veu i la comunicació no verbal amb les actituds i punts de vista dels parlants. Finalment, es parla de la importància de la competència prosòdica en la conversa espontània, en la lectura pública i en les intervencions orals planificades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las creencias del profesorado y la enseñanza de la lengua oral
Aquest capítol tracta el tema de les destreses orals des de la perspectiva de les creences que tenen els professors sobre què és la llengua oral i sobre les dificultats per ensenyar-la i aprendre-la. S’exposen una sèrie de reflexions teòriques sobre el pensament del professorat i el seu concepte de l’assignatura de llengua, i sobre el concepte de llengua oral que tenen alguns professors formats en el corrent formalista de l’aprenentatge de la llengua. Així mateix, es planteja la necessitat que el professorat sigui conscient de les seves creences i reflexioni sobre la seva pròpia pràctica, per tal de construir propostes didàctiques coherents per a l’ensenyament i aprenentatge en l’educació primària i secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La secuencia didáctica como metodología para la enseñanza y el aprendizaje del discurso oral formal
L’objectiu de l’ensenyament i l’aprenentatge del discurs oral formal és aconseguir que els estudiants desenvolupin al màxim la seva competència comunicativa oral en situacions formals. Amb aquesta finalitat, el professorat ha de prendre decisions sobre què ha d’ensenyar i com ho pot fer a les aules, de manera que els estudiants millorin tant el procés de construcció com la producció de discursos adequats a la diversitat de situacions formals. Aquest capítol presenta les característiques de la seqüència didàctica (metodologia adient per a l’ensenyament i aprenentatge del discurs oral formal), i mostra un model centrat en la planificació del discurs i l’estructura que ha de seguir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ejemplos de secuencias didácticas sobre la enseñanza y el aprendizaje del discurso oral formal a niveles académicos superiores
Aquest capítol presenta un petit inventari de seqüències didàctiques sobre l’ensenyament i l’aprenentatge del discurs oral formal, adreçades a alumnes des del final de l’educació primària fins als ensenyaments postobligatoris. Aquest material permetrà al professorat la selecció i adaptació del que consideri pertinent d’acord amb la seva programació i d’acord amb les característiques concretes del seu alumnat. Cada seqüència està formada pels apartats següents: tasca final, objectius d’aprenentatge, fases de la seqüència, organització de les activitats i pautes de valoració.
Perquè els nois i les noies millorin la seva competència oral, no només és necessari crear situacions comunicatives per parlar, sinó que es tracta, sobretot, d'ensenyar-los mitjançant seqüències didàctiques específiques, a reflexionar sobre com parlen i com escolten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Perquè els nois i les noies millorin la seva competència oral, no només és necessari crear situacions comunicatives per parlar, sinó que es tracta, sobretot, d'ensenyar-los mitjançant seqüències didàctiques específiques, a reflexionar sobre com parlen i com escolten.