Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Interacción de contextos en la investigación sobre composición escrita
A partir de l’anàlisi d’una seqüència didàctica sobre el text explicatiu, l’autora d’aquest capítol enfoca el seu treball a l’estudi de la complexitat del context (contextos) que es crea en les situacions d’escriptura en col·laboració en el marc de projectes d’escriptura. L’aportació més gran d’aquest treball és l’anàlisi del context de la investigació com un dels elements imprescindibles per a la comprensió de la situació. La teorització de l’autora sobre el lloc de l’investigador participant aporta un punt de vista imprescindible per a l’anàlisi d’aquesta modalitat d’investigació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cambio de lengua y funciones de la interacción oral en L1 en la composición en L2
En aquest capítol es presenta una investigació didàctica de la llengua basada en l’observació sistemàtica d’una activitat escolar; en aquest cas, d’una seqüència didàctica d’ensenyament i aprenentatge de la composició escrita. El context sociolingüístic en què l’activitat es duu a terme és una situació de llengües en contacte i el fenomen que centra l’atenció és el canvi de llengües que es produeix en la interacció oral entre els escolars en les tasques de redacció grupal. Aquest minuciosa anàlisi permet avançar en la comprensió de la relació entre les llengües en aquestes situacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La regulación del proceso de composición escrita en grupo: análisis de la utilización de pautas de revisión
L’avaluació formativa com a regulació del procés de composició escrita en relació amb el procés d’aprenentatge i ensenyament és el tema que tracta aquest capítol. Es presenta una investigació sobre l’avaluació formativa en l’àrea de composició escrita, que s’inscriu en un dels àmbits propis de la didàctica de la llengua: la comprensió de com aprenen a escriure els alumnes a l’aula. L’objectiu és conèixer la incidència dels instruments d’avaluació formativa en el procés d’escriptura, a través de l’anàlisi de l’ús que fan els alumnes de les pautes de revisió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Investigación en acción en el aula de lengua extranjera: la evaluación de la interacción mediante el portafolio oral
L’autora d’aquest capítol, en un procés d’investigació-acció, analitza la utilització d’un instrument innovador en l’avaluació de la llengua a l’aula de llengua estrangera: el portafolis oral, resultat de la gravació de tasques interactives. Aquest treball pretén conèixer com incideix l’ús del portafolis oral en l’aprenentatge, i amb aquest objectiu s’utilitzen diversos instruments d’anàlisi: entrevistes, transcripcions de la interacció entre estudiants, diaris dels i les alumnes i de la professora investigadora, qüestionaris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de la lengua oral formal
El propòsit de la investigació que es presenta en aquest capítol és elaborar coneixement sobre els mecanismes d’aprenentatge de la llengua oral formal i aportar elements de reflexió per enfocar amb més eficàcia i confiança l’ensenyament i l’aprenentatge del discurs oral a les aules. En aquest treball es defineixen uns objectius i continguts d’aprenentatge pel que fa a un gènere discursiu oral i a unes formes d’organització de les activitats i d’actuació dels participants a les aules dels nivells educatius superiors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lengua oral en la educación infantil
Aquest capítol focalitza l’atenció en l’ús de la llengua oral en diverses activitats en aules d’educació infantil. Una d’elles, no programada, té com a objectiu l’educació afectiva i sociomoral. La investigació estudia les intervencions de la professora que s’orienten a l’explicitació del que el nen o nena sent, fa, coneix, diu i valora. L’anàlisi de la segona activitat, la frase notícia, aprofundeix en els esquemes interactius i en les estratègies de la professora per promoure la participació de tothom en la construcció d’un llenguatge formal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La actividad metalingüística en la enseñanza de la lectura y la escritura. Análisis de situaciones en las aulas de 5 y 5 años
Les activitats de redacció o de lectura col·lectiva de textos a les aules d’educació infantil permeten una anàlisi profunda dels contextos que el professor ofereix, de les estratègies que fa servir i dels continguts metalingüístics que posa a disposició de nens i nenes. L’anàlisi de les estratègies de les professores i de les seqüències interactives és l’objectiu d’aquest capítol, dedicat a l’activitat metalingüística en l’ensenyament i aprenentatge de la lectoescriptura en educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evolución de las capacidades cognitivas y metocognitivas sobre la lectura en niños y niñas de educación infantil (3/6 años)
Un dels punts d’interès de la investigació dins dels enfocaments constructivistes de l’ensenyament i l’aprenentatge és la comprensió de les idees o concepcions que els infants elaboren en el procés d’aprenentatge. La recerca que es presenta en aquest capítol té per objectiu avançar en la comprensió de les concepcions dels nens en el procés d’aprenentatge de la lectura. Concretament, es planteja com pensen els nens i les nenes sobre la lectura i l’acte de llegir abans de llegir convencionalment, i quins recursos cognitius utilitzen per donar significat als escrits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los conceptos gramaticales de los alumnos de secundaria: el pronombre personal
El treball que recull aquest capítol sobre el pronom sorgeix d’un projecte d’investigació sobre l’activitat metalingüística en l’aprenentatge de la llengua i en concret sobre els conceptes gramaticals que són objecte d’ensenyament a l’escola. La investigació permet constatar que els estudiants són capaços d’utilitzar les seves pròpies estratègies i raonaments per resoldre els problemes d’identificació d’elements gramaticals que se’ls plantegen. L’entrevista apareix com a instrument facilitador de la reflexió gramatical i, per tant, com a mediadora en el procés d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conceptos gramaticales de los alumnos de secundaria: el objeto
El treball que recull aquest capítol sobre el subjecte sorgeix d’un projecte d’investigació sobre l’activitat metalingüística en l’aprenentatge de la llengua i en concret sobre els conceptes gramaticals que són objecte d’ensenyament a l’escola. La investigació permet constatar que els estudiants són capaços d’utilitzar les seves pròpies estratègies i raonaments per resoldre els problemes d’identificació d’elements gramaticals que se’ls plantegen. L’entrevista apareix com a instrument facilitador de la reflexió gramatical i, per tant, com a mediadora en el procés d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El pensamiento del profesor. Enseñanza de lengua y Reforma
Aquest capítol projecta l’atenció en un grup de professors de llengua. S’hi analitza la relació existent entre les creences i les actuacions dels professors de llengua i les diferències de conceptualització pel que fa a les propostes metodològiques de la reforma educativa, segons si provenen d’ensenyament primari o secundari. Aquesta anàlisi es duu a terme a partir de les declaracions verbals dels professors, de les observacions fetes a les aules i de la descripció del context en què unes i altres es produeixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Libros de texto y ciencias del lenguaje. Cómo incorporan los libros de texto el resultado de las investigaciones
El llibre de text té com a funció prioritària afavorir la pràctica diària de treball a l’aula i, així, facilitar el procés d’ensenyament-aprenentatge. A partir de l’anàlisi d’una mostra de llibres de text d’ESO i batxillerat per a l’ensenyament del castellà, aquest capítol pretén valorar de quina manera els llibres de text recullen les aportacions de les noves ciències del llenguatge, i quin tipus de reflexió gramatical es prioritza. La integració dels diversos continguts, especialment els gramaticals, és el focus d’atenció principal en aquesta anàlisi.
L'objectiu didàctic té com a objectiu comprendre i interpretar la realitat de l'ensenyament-aprenentatge, i transformar la pràctica per millorar-ne l'assimilació de conceptes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'objectiu didàctic té com a objectiu comprendre i interpretar la realitat de l'ensenyament-aprenentatge, i transformar la pràctica per millorar-ne l'assimilació de conceptes.