Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo son los niños y niñas de 2 a 3 años?
Per tal de fonamentar una proposta metodològica per al grup de nens i nenes de 2 a 3 anys, en aquest capítol es revisen les característiques que presenten aquests infants, des del punt de vista evolutiu i de manera molt general. Els infants, en el seu tercer any de vida, han avançat molt significativament en el desenvolupament de les seves capacitats: els seus coneixements, les seves habilitats, les seves formes d’expressió, la seva manera de relacionar-se, la seva autonomia personal. Al llarg d’aquest capítol es recullen els trets més característics de les capacitats físiques, intel·lectuals, afectives i socials que desenvolupen els nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escolarización actual
En els últims anys s’està estenent l’escolarització de nens i nenes de 2 anys al nostre país, responent a poc a poc a una demanda creixent. Una proposta metodològica no pot anar deslligada de les condicions en què es produeix l’escolarització; més aviat caldria reconèixer alguns factors que influiran en el tipus d’educació que es produirà. Aquest capítol incideix en tres d’ells: les ràtios (grups de nens/es per aula i educadors/es), els espais i la formació dels educadors i el treball en equip.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diseño del ambiente
El primer pilar de la metodologia d’aula de 2 anys és l’organització, el disseny o la distribució de l’espai i dels materials; el que anomenem globalment l’ambient físic. Els educadors i les educadores saben que és un dels principals recursos i que, a més, cal aprendre a concebre’l com un element metodològic de primer ordre. Aquest capítol mostra quin ambient convé oferir al grup de nens i nenes de 2 anys, presentant algunes zones, espais, mobiliari i materials a tenir en compte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las relaciones personales
La metodologia de treball amb els nens i nenes de 2 a 3 anys té un dels seus pilars en les relacions personals que s’estableixen en el grup, que constitueixen una font de benestar afectiu i emocional, base imprescindible dels aprenentatges que es produiran. En aquest capítol es parla de tres tipus de relacions: la que és capaç d’establir l’educador/a amb cadascun dels infants, la que s’estableix amb les famílies, i la que els educadors/es són capaços d’incentivar i motivar entre els nens i nenes del grup, afavorint els aprenentatges entre iguals i l’inici de la socialització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La vida cotidiana
Un dels pilars de la metodologia a l’aula de 2 anys és com s’han d’organitzar les rutines de la vida quotidiana, des d’un enfocament d’autonomia personal. Un dels principals objectius de l’escola infantil és que aprenguin a fer les coses per si mateixos, no simplement que mengin, es rentin o dormin. Dels 2 a ls3 anys els nens i nenes aconseguiran incrementar el seu grau d’autonomia; per tant, des d’aquest enfocament educatiu, en aquest capítol s’analitzaran les principals rutines diàries: la higiene, el menjar, la migdiada i el vestir-se i desvestir-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las actividades
Una de les principals decisions que pren l’educador/a, en un grup de nens i nenes de 2 anys, és el tipus d’activitats que organitzarà a la classe. La proposta que es presenta en aquest capítol es basa en dos tipus d’activitats: joc lliure i activitats dirigides. S’hi ofereixen uns quants suggeriments d’activitats adaptades a aquesta edat i experimentades a les aules que s’han observat (joc simbòlic, manipulatiu, psicomotricitat, explicar contes, projectes, entre d’altres), no sense abans veure quines són les funcions de la persona educadora en relació amb la realització de les activitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conclusiones
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Proposa una metodologia per a educadors i mestres de les aules de 2 a 3 anys basada en quatre puntals: el disseny de l'ambient, les relacions personals, la vida quotidiana i, finalment, l'organització d'activitats que combinin el petit grup amb el joc lliure dels nens i nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proposa una metodologia per a educadors i mestres de les aules de 2 a 3 anys basada en quatre puntals: el disseny de l'ambient, les relacions personals, la vida quotidiana i, finalment, l'organització d'activitats que combinin el petit grup amb el joc lliure dels nens i nenes.