Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo personal
En aquest capítol treballarem el desenvolupament personal. Ens centrarem en la millora de cada individu com a persona autònoma, crítica, autocrítica i compromesa amb els altres i amb el món, i que s’orienta basant-se en l’ètica de l’equitat. Així mateix, tindrem en compte diverses capacitats que hem d’anar adquirint com a persones civilitzades i el paper protagonista que ha d’assumir, en aquest sentit, l’educació. Al final, esmentem uns quants recursos disponibles per treballar aquestes capacitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desarrollo de la competencia social con los demás
En aquest capítol ens centrarem en el desenvolupament de la relació amb els altres. En aquesta dimensió, l’educació per al desenvolupament pretén educar persones socialment competents en el tracte amb els iguals. En primer lloc, definirem la competència social. A continuació, esbossarem algunes de les qualitats que es poden atribuir a les persones socialment competents i els processos per arribar a ser-ho. Finalment, abordarem el tema de l’educació de la competència social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desarrollo social y del cuidado medioambiental
En aquest capítol desplegarem el desenvolupament social, associat necessàriament a la perspectiva mediambiental, que correspondrien a la tercera i quarta dimensió. Ens centrarem en la transformació social que es desenvolupa des del col·lectiu i per a tot el col·lectiu, així com en la relació d’interdependència que s’estableix entre el planeta i aquells que el poblem. L’ètica social i l’ètica mediambiental formen part constitutiva d’un mateix projecte global. No podem pretendre construir un model de relacions socials just i sostenible menyspreant una de les parts, ja que les nostres actuacions a favor o en contra del medi ambient afecten directament la vida de les persones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexiones para una práctica educativa orientada al compromiso social
En aquest capítol intentarem mostrar unes quantes estratègies i reflexions que ens ajudin a definir les condicions que haurien de reunir una proposta didàctica, una activitat o un projecte per ser considerats transformadors en la línia de l’educació per a una ciutadania compromesa amb la justícia global. Hi mostrem una recopilació orientativa d’activitats, iniciatives i propostes que poden resultar una bona eina per treballar l’EpD, entorn dels valors, el diagnòstic i el treball en xarxa, la sostenibilitat mediambiental, la difusió i la implicació de tota la comunitat educativa. Estan agrupades per blocs i moltes tenen la virtut de ser transversals i adaptables a diferents contextos i objectius alhora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar alumnos y alumnas socialmente competentes conversando en el corro
Un col·lectiu de centres d’educació infantil, primària i secundària de la comarca del Berguedà (Barcelona) fa anys que treballa amb l’equip d’assessorament psicopedagògic per millorar la competència social de l’alumnat a través de sessions sistemàtiques de conversa. En aquest capítol volem fer visible, de la manera més clara possible, la feina feta a les seves aules. Descriurem els temes més significatius de competència social abordats, mostrarem els processos de treball duts a terme i descriurem algunes tècniques per millorar la gestió dels grups classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El hermanamiento entre comunidades
Un projecte d’agermanament entre dues comunitats pot convertir-se en un potent recurs educatiu, multicultural i transversal, a fi de promoure el treball dels valors i el compromís social en el context d’EpD. En aquest capítol exposem l’experiència de l’escola pública Jungfrau, de Badalona (Barcelona), sobre aquesta temàtica. El projecte que exposem és el resultat de més de vint anys de treball de moltes persones a Badalona i a Nicaragua: mestres, comunitat educativa, ciutadania més o menys vinculada amb les escoles agermanades, experts en cooperació i administracions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los intercambios con escuelas de otras culturas
Els intercanvis entre escoles de cultures diferents que descriurem en aquest capítol van ser propiciats i acompanyats per l’equip d’assessorament psicopedagògic de la comarca del Berguedà, a la província de Barcelona, i van suposar un treball d’uns tres cursos amb set escoles de la comarca —sis d’educació infantil i primària i un institut— i sis escoles de primària del Paraguai, dels barris de Limpio i de Villa Elisa, a prop de la capital, Asunción.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El fomento de la cultura de paz
En aquest capítol s’exposa el projecte sobre cultura de pau dut a terme a l’escola Alfred Mata de Puig-reig (Barcelona). Aquesta escola prioritza cada curs un tema de treball sobre educació per al desenvolupament. En aquesta ocasió, tot l’equip docent, des de P3 fins a sisè de primària, va estar treballant el foment de la cultura de pau durant tot un curs. En el projecte hi va participar tot l’alumnat del centre i, indirectament, les famílies i l’Ajuntament. Durant el procés, es va anar difonent el treball dut a terme a tota la comunitat a través dels canals de comunicació disponibles. Per fer el relat més comprensible descriurem el procés, procurant respectar la cronologia, des de l’elecció del tema fins al tancament de la unitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escuela comprometida con el medio ambiente
El compromís per la sostenibilitat, la cura del medi ambient i l’amor a la terra formen part de l’ADN de l’escola Jungfrau des de la seva fundació el 1963, perquè la idea de país i d’identitat que sempre ha promogut incloïa, a més de la llengua, la cultura, les tradicions i la pròpia història, l’arrelament al territori com a component d’un conjunt d’elements que no es podien produir aïllats els uns dels altres. I és evident que qui estima la terra procura conèixer-la i cuidar-la. Aquest capítol presenta les accions que es desenvolupen per a la preservació del medi ambient en aquesta escola tan compromesa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mediación y resolución de conflictos en secundaria
Des de la perspectiva de l’EpD es promou, en la mesura que sigui possible, l’aprenentatge d’actituds, sabers i competències en general a través del contacte i la col·laboració de serveis diferents. L’aprenentatge social, o l’aprenentatge servei, és una fórmula fonamental d’aprendre fent un servei a la comunitat, ajudant, cooperant. En aquest capítol despleguem l’experiència que el cicle formatiu de grau superior d’Animació Sociocultural i Turística (ASCT) de l’Institut Guillem Catà de Manresa duu a terme en l’organització d’activitats de dinamització en el marc de la Setmana per a la Pau de l’Institut d’Auro de Santpedor, en tota la secundària. El tema central és el maltractament o bullying, en el marc de les relacions interpersonals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comunidad que educa
En aquest capítol despleguem el treball dut a terme en una comunitat, entesa com un teixit sociocultural que educa i que, per tant, pot avançar cap a criteris d’EpD. L’experiència que descrivim es mou en l’àmbit comunitari. Entenem que és en el marc d’una comunitat que podem teixir sinergies prou potents perquè la ciutadania es trobi en un espai general que eduqui en aquesta direcció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A modo de conclusión
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía y recursos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.