Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agustín Fernández Paz: educación lietararia y conflictos sociales
Després de fer referència a la importància que els llibres van tenir per a Agustín Fernández Paz, aquest capítol exposa com es va anar gestant el seu imaginari a partir de la lectura d’alguns títols i d’una altra de les seves grans passions, el cinema. S’esmenten els seus orígens com a escriptor i es defineixen les línies generals de la seva obra, entre les quals se situa el seu paper d’«escriptor ideològic». Així mateix, s’esmenten els textos en què va retratar diversos conflictes de caràcter social (atacs ecològics, exclusió, problemàtica escolar, masclisme...) per despertar la consciència del lector.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conflictos sociales en tres novelas juveniles premiadas
Considerant la importància de la metodologia de l’educació literària i d’una sèrie de conceptes que s’hi relacionen intrínsecament, aquest capítol comença amb la definició d’aquests conceptes, imprescindibles a l’hora de fer una lectura literària assentada en l’àmbit lector competent. Així mateix, es resumeix la consideració dels conflictes socials i s’apunten els que apareixen en tres novel·les juvenils premiades, les quals s’analitzaran des de l’educació literària, centrant l’atenció, a més, en els premis rebuts, la perspectiva del narrador triada pels autors i la rellevància de diversos personatges en el desenvolupament de les històries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación literaria y valores: la Segunda Guerra Mundial en una selección de álbumes barratuvis
La guerra és un tema tabú i poc tractat en la literatura infantil i juvenil, ja que es considera poc adequat per a la infància i la joventut. Malgrat això, hi ha obres en format d’àlbum que apropen aquesta temàtica al receptor infantil i juvenil. En aquest capítol s’analitza la narrativa visual i textual de cinc àlbums narratius que tracten la Segona Guerra Mundial, i s’ofereix una bateria d’activitats per dur a terme en el context educatiu per a una planificació literària i artística que tingui en compte l’educació en valors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apuntes sobre las relaciones entre el arte y los conflictos bélicos
L’anàlisi que recull aquest capítol comença amb un recorregut ràpid per la història de l’art, i s’atura en la relació entre imatge i guerra. Després d’un apartat dedicat a la censura, l’estudi s’ocupa de la posició que els artistes contemporanis adopten davant dels conflictes bèl·lics i davant del sofriment de les víctimes de les guerres. Aquesta aportació finalitza amb unes reflexions sobre la inclusió de metodologies que utilitzen l’educació artística per gestionar el conflicte a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Leer, sentir, aprender: el horror nazi a través de dos obras con protagonista infantil de John Boyne
La literatura infantil i juvenil es caracteritza, en primer lloc, pel seu component estètic. Tot i això, l’especificitat dels destinataris fa necessari parlar d’un component educatiu i d’uns aspectes derivats de les característiques pròpies del lector model. Aquest capítol fa un repàs breu de l’evolució del tractament didàctic de la literatura per identificar, així, la importància de la dimensió emocional en la comunicació efectiva entre lector i text. Finalment, s’analitzen dues obres de John Boyne per justificar la utilització de la lectura literària com a recurs per a la formació integral del lectorat més jove a partir de la identificació amb els personatges de la ficció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conflictos sociales en la narrativa juvenil gallega: un itinerario posible
Aquest capítol ofereix un recorregut per l’evolució de la conflictivitat social, al llarg de les últimes dècades, a través d’algunes novel·les juvenils gallegues. Les lectures proposades es complementen amb la referència a pel·lícules en què es recreen aquests mateixos conflictes i que propicien un fructífer diàleg interartístic, a través del qual la joventut pot acostar-se a contextos ficcionals que afavoreixin la reflexió crítica, el coneixement i la presa d’una posició activa en favor de valors col·lectius que portin a una societat més igualitària, lliure i democràtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El reflejo de las mujeres refugiadas en la narrativa infantil y juvenil gallega. Un par de ejemplos para trabajar en las aulas
Després de recordar la importància que es concedeix a l’educació literària en els currículums acadèmics actuals i recollir alguna aproximació a la seva definició, el capítol se centra en dues obres narratives en llengua gallega que tracten els conflictes bèl·lics i, més concretament, en la presència i el paper de les «dones refugiades». Les novel·les seleccionades són Mañá farà bo dia, de l’escriptora francesa d’origen algerià Luce Fillol, i Tristes armas, de l’escriptora gallega Marina Mayoral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los conflictos en las creaciones poéticas de Shel Silverstein
Aquest capítol gira al voltant de diverses de les obres del polifacètic i controvertit escriptor nord- americà Shel Silverstein, relacionades amb situacions conflictives derivades de la repercussió del poder, de la violència i dels diners en la societat. Se centra en la representació de temàtiques considerades tabús en la literatura infantil i juvenil, com ara la guerra i la mort, en els poemaris Where the sidewalk ends (1974), A light in the attic (1981) i Falling up: Poems and drawings (1996)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conflictos sociales y bélicos en la planificación de la educación literaria
Després de recordar què s’entén per educació literària i la importància de la seva planificació per aconseguir un lector competent, el capítol fa referència als diferents tipus de lectura, reflexiona sobre la importància d’apropar als més joves reculls en què s’incloguin obres que tractin els conflictes bèl·lics i socials i recorda els primers àlbums testimonials, realistes, escrits o traduïts al castellà. Finalment, s’acaba sol·licitant als agents legislatius la posada en marxa d’un pla lector voluntari per ajudar al mediador en les seves funcions, sobretot en la tasca d’enriquir l’imaginari dels joves.
Una selecció literària sobre conflictes bèl·lics i socials que pretén facilitar la tasca d’assentar l’hàbit lector i aconseguir un lector competent, tant en l’àmbit dels textos com el de les imatges. També ha de ser útil com a material de suport en el sempre complicat procés de generació de projectes multidisciplinaris que tinguin com a eix els conflictes socials o bèl·lics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una selecció literària sobre conflictes bèl·lics i socials que pretén facilitar la tasca d’assentar l’hàbit lector i aconseguir un lector competent, tant en l’àmbit dels textos com el de les imatges. També ha de ser útil com a material de suport en el sempre complicat procés de generació de projectes multidisciplinaris que tinguin com a eix els conflictes socials o bèl·lics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fracturas identitarias y educación literaria: migración e integración social en Dicen que soy árabe, de Soraya Nini
Aquest capítol aborda els conflictes derivats de la percepció i la realitat del col·lectiu àrab. L’obra analitzada tracta el dret de ser diferent a través del relat autobiogràfic, ple d’innocència, de Samia, una jove francesa d’origen algerià, i reafirma el valor de la cultura de la perifèria —la cultura magribina francesa—, relatant els problemes de la protagonista en la recerca d’una identitat pròpia.