Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El conflicto cultural y religioso. Aproximación etiológica
Després de delimitar els conceptes bàsics de cultura, religió i conflicte, aquest capítol se centra en els factors que hi ha a l’origen de les situacions de confrontació amb components culturals i religiosos, agrupats en diferents nivells d’anàlisi. És a dir, s’analitza l’etiologia del conflicte, associada, en certs espais i temps, a la diversitat cultural i religiosa. Així mateix, es presenta l’educació com a escenari d’aproximació entre diferents sistemes de creences, situant-la en l’horitzó de la prevenció i superació de l’aparent xoc cultural i religiós, a través del diàleg interreligiós.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Políticas europeas en relación con la formación en materia religiosa: la promoción del diálogo interreligioso y la educación intercultural
Aquest capítol revisa els marcs politiconormatius des dels quals, en el context internacional i, específicament, en l’europeu, es proporcionen orientacions sobre el paper de les religions en l’educació dels ciutadans, així com especialment sobre la contribució de les institucions educatives a la llibertat de consciència i religió, a la comprensió i convivència interreligiosa, i als drets humans i la pau en diversitat i equitat. S’ofereix, per tant, una síntesi de les aportacions dels organismes internacionals que repercuteixen sobre les polítiques europees.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Religiones, sociedad y educación en la Europa multicultural
L’interès creixent per la religió i la seva rellevància per a la comprensió intercultural i interreligiosa és la base de programes recents duts a terme per organitzacions internacionals com la Unesco i el Consell d’Europa, que han protagonitzat iniciatives en el camp del diàleg interreligiós. Aquest capítol insisteix sobre la potencialitat que té l’educació religiosa en la promoció de la convivència i mostra alguns resultats rellevants d’un projecte d’investigació sobre aquest tema: REDCo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación intercultural en una era global. ¿Podemos reconstruir una nueva ciudadanía?
Aquest capítol mira d’establir els principis o bases pedagògiques d’una educació intercultural i interreligiosa que impacti de manera efectiva sobre els aprenentatges de la ciutadania democràtica i la convivència. L’estudi sosté que les competències interculturals no es poden deslligar de les competències cíviques i defensa una educació per a la democràcia en la qual destaquin els desafiaments de la igualtat cívica i l’assoliment de competències culturals per a tots els ciutadans; una educació a i per a l’espai públic, en què les escoles lluitin per la inclusió i la cohesió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bases para el desarrollo de buenas prácticas de educación para la convivencia en la diversidad cultural y relogiosa
Aquest capítol mira d’establir els principis o bases pedagògiques d’una educació intercultural i interreligiosa que impacti de manera efectiva sobre els aprenentatges de la ciutadania democràtica i la convivència. S’hi relaciona la convivència democràtica en la diversitat religiosa amb l’oberturisme, el pluralisme, el feminisme, la neutralitat dels espais públics i l’aconfessionalitat de l’Estat, cosa que implica que l’escola ha de promoure els aprenentatges ètics i ciutadans, així com els que estan relacionats amb el coneixement de les tradicions religioses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mujer e inmigración. Dignidad e igualdad según la mirada religiosa
Si no es reconeix a les dones i als immigrants la seva condició de ciutadans lliures, si no s’accepta que són persones que posseeixen dignitat, capaces de dirigir la seva pròpia vida, no hi haurà un veritable diàleg democràtic entre les religions. Aquest capítol introdueix la noció de gènere en relació amb la religió i l’educació. S’hi revisa la representació de la dona i la persona immigrant en les cinc religions professades mundialment, i es fa una anàlisi crítica que aposta per imatges en què imperi l’equitat i el diàleg oberturista entre els diferents posicionaments religiosos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de la mujer en el cristianismo y en el islam. Aspectos educativos
Qualsevol aspecte relacionat amb la situació de la dona i el seu futur es torna summament complex i adquireix força controvèrsia quan s’estudia des de diferents punts de vista, com ara l’educatiu, el religiós, el cultural i el social. Aquest capítol, que introdueix la noció de gènere en relació amb l’educació i la religió, se centra en el paper de la dona en el cristianisme i l’islam, plantejant qüestions i dubtes pel que fa a les finalitats de l’educació, que no són independents de les antropovisions i contextos socioculturals des dels quals es formulen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Implicaciones organizativas y de la diversidad religiosa y de creencias en la escuela. Principios, valores y temas claves
La presència de les manifestacions religioses i de creences a l’espai públic és una realitat que no pot ser eludida, i des de valors democràtics no pot ser menystinguda. Aquest capítol pretén aportar reflexions i propostes sobre les condicions organitzatives necessàries dels centres escolars per desenvolupar un projecte educatiu que conciliï la tensió entre dos aspectes fonamentals: el reconeixement de la llibertat religiosa i de creences dels membres de la comunitat educativa, i el respecte a una escola laica contextualitzada en un marc de pluralisme religiós.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El modelo Unescocat: una propuesta educativa integral para tratar la diversidad religiosa y el diálogo interreligioso en la escuela
La Unesco considera la diversitat cultural una característica que defineix la humanitat, el seu patrimoni comú. Des de la perspectiva que proposa el model del Centre Unesco de Catalunya es potencia l’educació en el coneixement de la diversitat religiosa i l’educació interreligiosa com a procés interactiu de comprensió, acceptació i col·laboració entre les diverses tradicions espirituals. En aquest capítol s’exposen tant els principis del model com la seva concreció en el currículum, el perfil de l’educador i les característiques dels recursos educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El cucrrículo inclusivo y competencial al servicio de la conviencia intercultural e interreligiosa
Les qüestions ideològiques s’enfronten a gran part de la societat, que s’identifica amb un posicionament determinat en funció de les seves creences, filiació política o visió educativa. Així mateix, aquestes qüestions es veuen reflectides en un currículum que no és neutre, i que condiciona l’educació rebuda per les noves generacions. Aquest capítol presenta el currículum inclusiu i competencial com una proposta adequada per fer factible la convivència intercultural i interreligiosa, un model que encara no s’ha refermat en el context del sistema educatiu espanyol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El entorno de la escuela como facilitador de una pedagogía inclusiva en materia religiosa
Aquest capítol tracta sobre els elements contextuals que incideixen en la formació religiosa, en concret sobre els espais a l’entorn de l’escola, i amb els quals ha d’integrar-se i cooperar en una forma de vida democràtica i des d’una pedagogia inclusiva, tenint en compte la pluralitat cultural i la laïcitat. Agents socials com la família, els mitjans de comunicació i les administracions locals que hi incideixen a través de projectes educatius d’àmbit municipal formen part de l’entramat informal i no formal de l’educació religiosa, de l’educació sobre la religió i de l’educació interreligiosa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formación de los profesionales de la educación para actuar en situaciones de conflicto interreligioso
L’enfocament intercultural s’ha d’incorporar en la formació inicial i permanent de qualsevol professional de l’educació, per situar-lo davant la complexitat i els reptes de la diversitat amb les competències professionals i vitals requerides per enfrontar-se a la tasca educativa a l’escola. Aquest capítol fa referència a la formació del professorat en relació amb la dimensió religiosa i les implicacions pedagògiques que comporta en la quotidianitat del funcionament escolar, i ofereix una sèrie de principis i propostes de formació que inclouen estratègies específiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensando el aprendizaje cooperativo en clave intercultural e interreligiosa. La acción de los profesores
Aquest capítol traça l’ús estratègic de l’aprenentatge cooperatiu en relació amb el diàleg, la cooperació intercultural i interreligiosa, els aprenentatges democràtics i la inclusió educativa. L’aprenentatge cooperatiu es presenta com una via d’innovació educativa i intercultural a través de la qual es pot obtenir un bon coneixement i una valoració positiva del pluralisme cultural i religiós. Amb aquesta finalitat, es descriu una proposta per a l’acció docent, la tècnica puzle d’Aronson, també coneguda com a jigsaw, una de les tècniques més conegudes d’aprenentatge cooperatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estereotipos y representación de las minorías en el cine. Una propuesta didáctica para la educación mediática
En la societat de la informació, la institució escolar rivalitza amb altres agents que eduquen, com els mitjans de comunicació. Aquest capítol s’endinsa en l’anàlisi del discurs cinematogràfic —i, per extensió, de l’audiovisual— en l’educació. Tal com s’evidencia, el seu ús en l’educació mediàtica, que s’exemplifica en el text amb tres propostes didàctiques concretes, pot ser molt efectiu en la revisió crítica de les representacions socials estereotipades, així com de les funcions que acompleixen en els processos comunicatius.
Visió de conjunt de les dimensions, condicionants i
implicacions de la diversitat religiosa per als centres i
els programes educatius i que, amb una mirada global,
condensa els reptes que la diversitat religiosa planteja
en els escenaris educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Visió de conjunt de les dimensions, condicionants i
implicacions de la diversitat religiosa per als centres i
els programes educatius i que, amb una mirada global,
condensa els reptes que la diversitat religiosa planteja
en els escenaris educatius.