Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El objeto de la didáctica de la Lengua y la Literatura
La didàctica s’ha consolidat com a àmbit específic d’estudi i investigació, cosa que requereix un objecte d’estudi que se situï en el centre del procés d’ensenyament i aprenentatge. En aquest cas, el capítol tracta de la didàctica de la llengua i la literatura com a àmbit específic de coneixement, així com de la seva relació amb altres ciències afins i de la interacció entre el docent, l’aprenent i l’objecte d’ensenyament, és a dir, la llengua o les llengües i la literatura. Fer didàctica no és ensenyar llengua o literatura, sinó construir coneixement sobre el seu ensenyament i el seu aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programar en Lengua y Literatura
La programació s’entén com un procés conscient i reflexiu de presa de decisions sobre l’ensenyament. En aquest cas, parlem de com s’ha de fer a classe de llengua i literatura en educació secundària i batxillerat, d’acord amb el currículum oficial, la programació d’aula i les seqüències didàctiques. El capítol mira d’abordar el problema central de la programació, és a dir, articular els continguts lingüístics i literaris amb l’adquisició de les capacitats indicades en els objectius de cada curs, així com la planificació didàctica i els criteris metodològics per construir activitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluar en el área de Lengua y Literatura
L’objectiu principal de l’avaluació en l’àrea de llengua i literatura és el desenvolupament de la competència comunicativa de l’alumnat, entesa com un conjunt d’habilitats, estratègies i coneixements que abasten la llengua oral, la lectura i l’escriptura, així com els coneixements sobre la llengua i la literatura. Aquest capítol detalla algunes de les avaluacions més habituals en l’àrea de llengua i literatura, com ara l’avaluació diagnòstica o externa, l’avaluació reguladora o l’autoavaluació, i també alguns dels seus instruments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar el discurso oral
El desenvolupament de la competència en comunicació lingüística és un objectiu fonamental de l’educació secundària i l’element central dels currículums de llengua i literatura. Aquest capítol desenvolupa el vessant oral de la competència comunicativa, dividida en dos grans blocs: el primer referit als continguts d’aquest ensenyament, aturant-se en diferents aspectes del discurs oral, i, el segon, referit a les estratègies per al desenvolupament de la competència oral i la seva avaluació, a través de la reflexió sobre el discurs i l’ensenyament dels gèneres orals formals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar a leer textos complejos
La lectura de textos implica l’accés a la informació i l’adquisició de coneixements. Però és bastant comú trobar-nos davant d’aspectes que dificulten la comprensió dels significats que es transmeten a través dels textos. Aquest capítol aborda el tema d’ensenyar a llegir textos complexos, la competència de llegir per aprendre o, el que és el mateix, la competència per aprendre en les diferents àrees curriculars mitjançant la lectura. El capítol mostra les principals dificultats que experimenten els estudiants de l’ESO davant d’aquest tipus de lectura, així com algunes estratègies i línies d’actuació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza de la composición escrita
Escriure és una activitat que s’aprèn socialment i que se situa en un context, temps i espai determinats que poden condicionar el resultat del text escrit. Un d’aquests contextos d’escriptura és el centre escolar, un entorn que ofereix diverses possibilitats per generar aquest tipus d’activitat. Aquest capítol atén la complexitat del procés d’escriptura i proposa mitjans i maneres d’ajudar l’alumnat en aquesta tasca, presentant, finalment, els projectes d’escriptura basats en el model de seqüències didàctiques i un conjunt d’orientacions bàsiques per a l’ensenyament de l’escriptura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tecnologías de la información y la comunicación y enseñanza de la Lengua y la Literatura
Les noves tecnologies es poden considerar tant eines d’aprenentatge com espais per a noves pràctiques discursives, de parla, de lectura i d’escriptura. Potenciar aquests recursos possibilita al docent formar tant el seu alumnat com a si mateix. Aquest capítol se centra en les propietats de la lectura digital i l’escriptura a la xarxa i analitza les possibilitats que presenta per formar el professorat en la seva tasca d’ensenyament en llengua i literatura. Així mateix, ofereix una sèrie de recursos, eines lingüístiques i literàries i aplicacions per elaborar continguts digitals disponibles a la xarxa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación literaria como eje de la programación
L’ensenyament de la literatura ha evolucionat notablement al llarg dels anys fins a l’actualitat, de manera que ha passat de ser conegut com a ensenyament de la literatura a educació literària. En aquest capítol es presenten les noves tendències en l’educació literària al voltant de l’hàbit de lectura i del desenvolupament de les capacitats interpretatives. L’objectiu és presentar al futur professor de secundària els components d’aquest nou model, així com els que predominen a les aules, partint d’una sèrie d’estratègies i activitats que permetin la construcció del lector literari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexión metalingüística y enseñanza de la gramática
Aquest capítol està dedicat a la reflexió metalingüística o reflexió gramatical i al seu paper en l’ensenyament de les llengües. Després de presentar el significat de llengua i de gramàtica, al capítol es discuteix la relació entre aquesta última i l’ensenyament de la llengua. Així mateix, es formulen els principis que s’han de tenir en compte en l’estructuració i l’elaboració de continguts gramaticals per, finalment, proposar una sèrie de criteris per elaborar el contingut gramatical i d’estratègies que permetin vincular la gramàtica al text.
Ensenyament de la Llengua castellana i la Literatura avalada per la investigació a l'aula, les maneres de programar i els processos d'avaluació, l'ensenyament de la llengua oral, la lectura de textos complexos i l'escriptura mitjançant el procés de composició.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyament de la Llengua castellana i la Literatura avalada per la investigació a l'aula, les maneres de programar i els processos d'avaluació, l'ensenyament de la llengua oral, la lectura de textos complexos i l'escriptura mitjançant el procés de composició.