Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los estudiantes de educación secundaria: características y contextos de desarrollo y socialización
La psicologia actual aporta una infinitat de coneixements sobre les edats que comprèn l’educació secundària obligatòria (ESO). En aquest capítol es parla d’aquesta qüestió i es posa l’accent en temes relacionats amb els adolescents en els seus contextos, els seus canvis físics i com influeixen en els processos d’aprenentatge, el desenvolupament cognitiu en aquesta etapa i el desenvolupament de la seva identitat. A més, es para una atenció especial als agents i els contextos de desenvolupament i socialització en aquest període. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar y aprender, construir y compartir: procesos de aprendizaje y ayuda educativa
La capacitat i disposició per aprendre en una àmplia gamma de contextos i situacions és un tret característic de les persones. En aquest capítol s’aborden els conceptes d’ensenyar i aprendre com a dos elements indissociables dins dels processos d’ensenyament i aprenentatge i d’ajuda educativa. Així, es dona resposta a com aprenen les persones i com podem ajudar a aprendre a algú, analitzant els diferents processos implicats en l’aprenentatge i estudiant les seves implicacions per a la teoria i la pràctica educativa. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje de contenidos escolares y la adquisición de competencias
El punt de partida d’aquest capítol són les necessitats formatives en la nova cultura de l’aprenentatge: coneixements, capacitats i conseqüències. Al voltant d’aquest tema, s’aborda el desenvolupament de competències mitjançant l’aprenentatge de continguts, així com els diferents tipus de continguts que podem trobar al currículum (verbals, procedimentals i actitudinals). El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar a aprender en la educación secundaria: las estrategias de aprendizaje
Aquest capítol analitza com es pot ensenyar a aprendre des de les múltiples perspectives que podem trobar per abordar aquest tema, insistint especialment en les estratègies d’aprenentatge com a continguts. A més, també es parla del paper i la identitat del professorat com a aprenent i ensenyant estratègic de la seva matèria. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender y enseñar con tecnologías de la información y la comunicación en la educación secundaria
El centre d’aquest capítol són les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), a partir de les quals s’analitzen temes com l’alfabetització digital o la seva relació amb la qualitat de l’ensenyament. Així mateix, s’analitza la potencialitat de les TIC per a l’aprenentatge i l’ensenyament, així com la seva incorporació als processos didàctics a l’aula aprofitant la seva potencialitat educativa. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Motivación y esfuerzo en la educación secundaria
En aquest capítol es parla de la motivació i l’esforç dels adolescents i el seu important paper en el procés d’ensenyament aprenentatge, i s’ofereixen idees tant per a la reflexió com per a la intervenció al voltant d’aquests temes. Així mateix, s’analitzen les diferents variables (internes i externes) que afavoreixen o dificulten el desenvolupament de la motivació i l’esforç en l’alumnat (autoestima, relacions o entorn familiar, entre d’altres). El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación de los aprendizajes en la educación secundaria
Aquest capítol gira entorn de l’avaluació des de la seva essència —els seus objectius i la relació amb l’aprenentatge i l’ensenyament— fins a les seves característiques principals. Així mateix, es parla del paper del professorat i l’alumnat en l’avaluació, i es presenten i analitzen els conceptes de resultats d’aprenentatge, titulació i acreditació. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención a la diversidad en la educación secundaria
L’eix central d’aquest capítol és l’educació inclusiva com a element per a la transformació global de l’escola i dels sistemes educatius. A partir d’aquest tema, s’aborda l’ensenyament adaptatiu com a estratègia bàsica de resposta a la diversitat en una educació inclusiva, analitzant els diversos nivells i àmbits d’atenció a la diversitat en l’educació secundària des d’una perspectiva inclusiva. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las aulas de educación secundaria como espacios de convivencia y aprendizaje: relaciones interpersonales y gestión del grupo-clase
Aquest capítol tracta l’etapa de l’adolescència des de les seves fortaleses i vulnerabilitats, amb un èmfasi especial als conceptes de xarxes d’iguals (reciprocitat moral i domini-submissió) i la gestió del grup classe (protagonisme de la disciplina a l’aula). A més, s’ofereixen diferents estratègies relacionades amb aquests temes, tant per millorar les relacions interpersonals a l’aula com per millorar la convivència per mitjà del procés instruccional. El capítol acaba amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els processos d'aprenentatge a les institucions i a les aules d'educació secundària, el suport a l'adquisició i el desenvolupament de les competències, com planificar i dur a terme un ensenyament que afavoreixi l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els processos d'aprenentatge a les institucions i a les aules d'educació secundària, el suport a l'adquisició i el desenvolupament de les competències, com planificar i dur a terme un ensenyament que afavoreixi l'aprenentatge.