Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: Prólogo: Los desafíos sociales y pedagógicos de la educación
L'estudi que presentem és part d'un projecte de recerca més ampli que pretén explorar les pràctiques pedagògiques disruptives en l'educació secundària al nostre país, finançat pel Pla Nacional d'I+D1 i, en l'àmbit regional, per la Conselleria d'Educació de la Junta de Castella i Lleó (Projecte VA005G19). Amb aquest estudi pretenem explorar algunes d'aquestes pràctiques pedagògiques disruptives emergents amb la finalitat d'identificar els seus elements vertebradors, analitzant en profunditat la creació, habilitació i sosteniment d'entorns de producció, recerca i difusió d'aquests projectes educatius disruptius que exploren les noves formes d'experimentació creativa i d'aprenentatge col·laboratiu en els centres d'educació secundària. Un tercer objectiu del projecte se centra a implementar un espai transversal de trobada virtual (Laboratori de Pedagogies Emergents i Pràctiques Disruptives) per connectar, traduir, recontextualitzar, articular i recombinar el coneixement generat en els centres de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El estudio realizado: la metodología Delphi para recoger las percepciones y opiniones de las expertas y los expertos en educación secundaria
En aquest capítol, oferim una detallada explicació dels punts de partida de la recerca: les preguntes de recerca que ens plantegem, la metodologia usada, en aquest cas, una tècnica Delphi amb diverses fases de preguntes en diferents formats [qüestionaris (C) i entrevistes (E) a un total de vint persones expertes seleccionades pel seu coneixement i la seva implicació a l'educació secundària del nostre país i pertanyents a tres zones geogràfiques (Andalusia, Extremadura i Castella i Lleó)]. Igualment, oferim les categories d'anàlisis i els criteris ètics amb els quals hem treballat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Demandas al sistema escolar en los escenarios digitales y knowmádicos
En aquest capítol, oferim una panoràmica de la visió de les i els experts consultats sobre alguns assumptes relacionats amb les demandes instituïdes i instituents realitzades al sistema escolar, el canvi en les maneres de construir el coneixement en una societat tardomoderna i knowmàdica en la qual tenen un rol important els ecosistemes digitals. Per això, duem a terme una petita introducció sobre les relacions de l'escola amb aquests contextos globals, neomoderns i tecnocapitalistes que unes vegades habiliten i altres inhibeixen la conformació de ciutadania. Posteriorment, s'ofereixen dades relatives a la recerca feta respecte de les categories associades amb aquests tòpics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación expandida en el sistema educativo del siglo XXI. Una propuesta participativa y de ciudadanía frente a lo curricular
L'educació que tradicionalment s'ha denominat «informal» exerceix en l'actualitat un paper essencial en les nostres vides. Gran part del nostre coneixement i les nostres capacitats no s'obté a les aules ni comptem amb un títol que l'acrediti. De la constatació d'aquesta nova realitat neix el concepte d'educació expandida: l'educació té lloc, sobretot, fora de les institucions educatives i dels processos educatius formals.
Les pràctiques de l'educació expandida recullen elements de l'educació no formal i informal, es recolzen en la cultura digital, promouen dinàmiques interdisciplinàries, tenen un caràcter públic, de ciutadania, i advoquen pel que és participatiu i experiencial abans que el que és curricular.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículo y la innovación educativa en los centros de educación secundaria
Aquest capítol presenta els resultats de recerca entorn del desenvolupament del currículum i els processos d'innovació educativa en els centres d'educació secundària al voltant de quatre temàtiques: les possibilitats d'establir pedagogies atractives per a les i els adolescents, l'anàlisi dels discursos ambivalents sobre la innovació educativa, quins impactes poden tenir les innovacions educatives en l'aprenentatge i, finalment, el paper del professorat i dels equips directius en aquests processos d'innovació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado y sus familias en los centros de educación secundaria
En aquest capítol, oferim una panoràmica de la visió de les i els experts consultats sobre les i els estudiants de secundària i la seva relació amb els centres i amb l'etapa educativa en el seu conjunt. Per això, fem una petita introducció sobre les característiques dels joves espanyols en l'actualitat i, a continuació, oferim les dades que donen la recerca sobre la situació de les i els adolescents en els nostres centres de secundària, amb particular atenció a la diversitat i el paper de les famílies. Finalment, recollim les idees clau que aporten les i els experts consultats per millorar la situació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desafíos y oportunidades para la educación secundaria
En aquest últim capítol, oferim una anàlisi transversal de les dades a manera de conclusió utilitzant una matriu DRAFPO, en la qual valorem les febleses, resistències i amenaces de l'educació secundària davant els processos d'innovació educativa, així com les seves fortaleses, potencialitats i oportunitats. En cadascun d'aquests elements, destaquem quatre aspectes sobre els quals hi ha gran consens. L'objectiu d'aquesta anàlisi és aconseguir una mirada global sobre la problemàtica abordada.
Ofereix una anàlisi dels principals desafiaments als quals s'enfronta l'educació secundària. També afegeix una anàlisi transversal en forma de febleses, resistències i amenaces que es detecten en l'actualitat en l'àmbit educatiu però també es troben fortaleses, potencialitats i oportunitats amb les quals treballar de cara al futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ofereix una anàlisi dels principals desafiaments als quals s'enfronta l'educació secundària. També afegeix una anàlisi transversal en forma de febleses, resistències i amenaces que es detecten en l'actualitat en l'àmbit educatiu però també es troben fortaleses, potencialitats i oportunitats amb les quals treballar de cara al futur.