Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los que no quieren (QNQ)
Per fer classe a «els qui no ho volen» cal entendre a què ens referim quan parlem d’aquest tipus d’alumnat. A més, és important fer èmfasi en l’actitud tant del professorat com del mateix alumnat. Aquesta premissa ens ajudarà a establir un punt de partida per a l’aprenentatge, tenint en compte la diversitat de capacitats i coneixements que es poden presentar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actitud favorable
La disposició favorable de professors i alumnes és un requisit ineludible per activar qualsevol projecte d’ensenyament-aprenentatge. El primer objectiu amb els alumnes «que no ho volen» ha de ser aconseguir una actitud no hostil per aprendre. Per fer aquest important pas, aquest capítol analitza què cal fer, per què i com, i proporciona a la vegada diverses tècniques i mecanismes per a l’aula, però també centrades en l’actitud del professor i les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La gestión de la clase
La contribució del professor/a en la millora del clima relacional i del rendiment dels seus alumnes depèn fonamentalment de la seva capacitat de gestió o conducció de la classe, la qual cosa es refereix a la manera que té cada professor d’organitzar les activitats i posar en pràctica els seus mètodes. Per fer-ho hem de tenir clar el nostre propòsit: aconseguir que els alumnes ho vulguin, puguin, aprenguin i convisquin.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El control de la clase
Els conflictes a l’aula es poden afrontar des de dues perspectives ben diferents: com un problema al qual cal trobar remei o com una ocasió per aprendre/ensenyar habilitats socioemocionals. Des d’aquesta mirada, en aquest capítol s’aprofundeix en la importància d’aprendre a gestionar situacions conflictives, tractant temes com els límits o l’autocontrol, i coneixent tècniques i mecanismes per treballar-los a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Asertividad
La conducta assertiva es caracteritza per la defensa dels drets propis sense violar els aliens. Basada en la reciprocitat, consisteix a respondre de manera eficaç als abusos sense espatllar les relacions: donar i rebre el que es dona. En aquest capítol podrem conèixer els diferents estils i tipus de conductes interpersonals que es basen en aquesta qüestió, la qual cosa ens permetrà entrenar l’assertivitat, tant entre alumnes com entre ells i el professor/a.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Empatía
L’empatia, una de les habilitats socials bàsiques, és la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, saber què pensa i sent i actuar en conseqüència per aconseguir una relació positiva. En aquest capítol s’aborda l’empatia com un element fonamental per generar confiança, respecte, calidesa i afecte mutus: elements que, en suma, ens permetran millorar la transferència emocional entre professor i alumnes i, en conseqüència, l’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Roles
A l’aula cada persona busca un paper a la seva mida que li permeti adaptar-se funcionalment a la situació. Aprendre a detectar els principals rols que adopten els alumnes a l’aula és l’objectiu d’aquest capítol. Per fer-ho es fan servir tècniques com l’observació, que ens pot ser de gran ajuda per actuar amb les estratègies òptimes i potenciar un bon clima de classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Autoestima
Hi ha dos conceptes clau per entendre per què uns alumnes «s’enganxen» a l’estudi i d’altres no: l’autoconcepte i l’autoestima. En aquest capítol s’aprofundeix en tots dos, coneixent i analitzant diferents potenciadors de l’autoestima i l’autoacceptació: dos factors determinants per a l’èxit acadèmic del nostre alumnat. Tot amb la finalitat de fer-los veure que tots tenen potencialitats per explotar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tutorías
L’activitat tutorial té entre les seves finalitats la de prevenir/resoldre problemes que puguin afectar el rendiment i el desenvolupament personal de l’alumne, a més de ser un espai privilegiat per aprofundir en l’empatia i el coneixement mutu entre professor i alumnes. D’això es parla en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Motivación
L’alumne només aprèn si «vol» aprendre, però aquesta disposició favorable no se sol produir espontàniament, sinó que generalment ha de ser induïda pel professor. «Fer que vulguin aprendre» esdevé, així, una de les principals funcions del professor de nivells obligatoris: el problema és com fer-ho. Conèixer diverses tècniques i mecanismes per poder-ho fer implicarà grans beneficis per a l’aula, com ens mostra aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Atención
Captar i mantenir l’atenció dels alumnes és un procés clau per la seva influència en el rendiment acadèmic. Fent servir diverses estratègies podrem aconseguir un clima d’atenció generalitzat: una condició prèvia imprescindible per començar qualsevol activitat escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El equipo docente
Perquè hi hagi un bon treball en equip del professorat, convé que l’equip docent (ED) actuï intercanviant informació, coordinant-se entre si, unificant criteris, creant aliances, fent-se costat, prenent mesures conjuntes... En aquest capítol veurem que potenciar l’ED facilita la comunicació entre professors, i unificar criteris d’actuació pot tenir grans beneficis per a la gestió de l’aula i del centre, ja que aporta significat i coherència a les nostres accions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
El secret d'ensenyar no és tant transmetre coneixements com encomanar ganes, especialment als que no en tenen. Què fer amb aquests alumnes per integrar-los a la classe, o almenys aconseguir que deixin treballar als que sí que volen, és el principal repte dels ensenyaments obligatoris, la qual cosa passa per la consecució d'un clima favorable a l'aula i al centre mitjançant la creació de condicions propícies que no es donaran de manera espontània, sinó que han de ser creades pel professor. Les propostes que se suggereixen al llibre parteixen de la consideració de la convivència i l'aprenentatge com dues facetes que formen part d'un únic tronc comú: la formació integral de l'alumne, que inclou el desenvolupament de capacitats cognitives (usualment identificades amb el rendiment acadèmic), però també de capacitats socioemocionals, tan freqüentment enaltides en teoria com relegades a un paper secundari a la pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El secret d'ensenyar no és tant transmetre coneixements com encomanar ganes, especialment als que no en tenen. Què fer amb aquests alumnes per integrar-los a la classe, o almenys aconseguir que deixin treballar als que sí que volen, és el principal repte dels ensenyaments obligatoris, la qual cosa passa per la consecució d'un clima favorable a l'aula i al centre mitjançant la creació de condicions propícies que no es donaran de manera espontània, sinó que han de ser creades pel professor. Les propostes que se suggereixen al llibre parteixen de la consideració de la convivència i l'aprenentatge com dues facetes que formen part d'un únic tronc comú: la formació integral de l'alumne, que inclou el desenvolupament de capacitats cognitives (usualment identificades amb el rendiment acadèmic), però també de capacitats socioemocionals, tan freqüentment enaltides en teoria com relegades a un paper secundari a la pràctica.