Aquest llibre ens aproxima de manera rigorosa, però també amena i accessible, als coneixements científics que hem obtingut sobre les accions i les circumstàncies que promouen l'aprenentatge en el context educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre ens aproxima de manera rigorosa, però també amena i accessible, als coneixements científics que hem obtingut sobre les accions i les circumstàncies que promouen l'aprenentatge en el context educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
En aquesta introducció es contextualitza què succeeix al cervell del subjecte que aprèn i es justifica que aquest llibre parteix de la premissa que els processos d'aprenentatge i ensenyament poden ser analitzats sota la lupa del mètode científic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’estudi científic de l’aprenentatge i l’ensenyament
En aquest primer capítol s'exposa com s'investiga en l'àmbit dels processos d'aprenentatge i ensenyament i per què aquesta investigació aporta una informació única per recolzar les decisions que prenem diàriament com a docents i com a estudiants. Així mateix, s'adverteix sobre la naturalesa i les limitacions del coneixement científic, especialment, en un camp tan complex com el que ens ocupa, subratllant la importància d'interpretar adequadament els resultats de la investigació, amb la cautela i l'esperit crític que això requereix.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els components de la memòria
En aquest capítol s'aprofundeix en les funcions de la memòria humana i quines implicacions té en el context educatiu. En aquest sentit, s'abordaran de manera molt reflexiva i científica el concepte de múltiples memòries: la memòria a curt termini, els sistemes de memòria a llarg termini, la memòria explícita, la memòria implícita i la memòria procedimental.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’organització de la memòria
L'organització de la memòria no tindria res de semblant a les prestatgeries buides d'una biblioteca. En aquest capítol es descriu que la memòria s'organitza de tal manera que els nostres records i coneixements formen xarxes on cada element es connecta amb aquells amb els quals manté una relació de significat. Així, doncs, s'aprofundirà en aspectes com els coneixements previs i la seva avaluació, la creació de connexions, la teoria dels nivells de processament, l'aprenentatge actiu i l'aprenentatge amb comprensió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els processos de la memòria
La capacitat de la nostra memòria a llarg termini és infinita a la pràctica. Podem afirmar que hem après alguna cosa si no tenim la capacitat de recuperar-la de la memòria? A la pràctica, no. Evocar el que s'ha après permet refermar la informació en la memòria. Aquest i altres aspectes com la codificació, l'emmagatzematge i finalment l'evocació es tracten en aquest capítol com a elements que ens permeten avaluar el nostre aprenentatge tenint en compte les dificultats que poden aparèixer. Es presenten, també, diferents mètodes per practicar l'evocació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reorganització de la memòria
Amb massa freqüència, la manera amb què els alumnes s'aproximen al coneixement a l'escola no comporta un aprenentatge significatiu que transformi les seves preconcepcions. En aquest capítol s'aprofundeix en aprendre fets i conceptes a través de diferents mètodes per a la reorganització de la memòria per promoure en l'alumnat el canvi conceptual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La transferència de l’aprenentatge
Aprendre per transferir és una de les idees principals que s'aborden en aquest capítol dins del bloc dels processos cognitius de l'aprenentatge fent èmfasi en aquells factors que principalment faciliten aquest procés. L'aprenentatge amb comprensió permet dur a terme tota una sèrie d'activitats cognitives que van més enllà de la mera evocació literal del que s'ha après.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La memòria de treball
Quan evoquem algun dels nostres coneixements o records, els situem en l'anomenada memòria de treball. Aquest capítol se centra en això i en la memòria operativa, la qual ens permet mantenir la informació important mentre la processem de manera conscient. Així mateix, es detallen també les limitacions de la memòria de treball, la teoria de la càrrega cognitiva i la capacitat de la memòria de treball com a característica de l'alumne com a espai mental en el qual es produeix l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’aprenentatge profund
Els coneixements profunds o altament significatius proporcionen als experts diversos avantatges cognitius en la seva àrea d'especialitat. En aquest capítol es reflexiona sobre l'aprenentatge profund, la percepció, el raonament, la resolució de problemes, l'anàlisi crítica i la creativitat com a elements que ajuden a assolir la condició d'expert a partir de les habilitats cognitives superiors esmentades anteriorment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paper de les emocions en l’aprenentatge
Aquest capítol afronta un dels temes més importants en els processos d'aprenentatge i ensenyament: el paper de les emocions. Sovint, arriben missatges suposadament recolzats per la ciència sobre com les emocions modulen l'aprenentatge i sobre com hauríem d'emprar-les a l'aula. Però què diu realment la ciència respecte de la relació entre emoció i aprenentatge? En les línies següents del capítol s'exposarà breument quines evidències tenim sobre com les emocions participen en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La motivació
En aquest capítol s'aborda un altre dels factors socioemocionals més importants de l'aprenentatge: la motivació com a estat emocional que ens impulsa a emprendre i mantenir una conducta amb un objectiu determinat. Es tractaran aspectes relacionats amb l'enfocament cap a metes o objectius i els factors que determinen la motivació (el valor subjectiu i les expectatives), així com també la relació entre motivació i rendiment acadèmic. Igualment, s'aporten les claus per incrementar la motivació dels estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les creences
En aquest capítol es reflexiona sobre els coneixements previs de l'estudiant com a factor decisiu que condiciona els processos d'aprenentatge. En aquesta ocasió, no pel paper que tenen en els mecanismes cognitius, sinó per la seva influència sobre la motivació. Val repetir-ho una altra vegada: els coneixements previs són una de les diferències més importants entre els alumnes. En aquest sentit, s'aprofundeix en aspectes com les creences i les expectatives, les atribucions, l'entrenament atribucional i el feedback.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La dimensió social de l’aprenentatge
L'aprenentatge i l'ensenyament formen part de la nostra naturalesa. I si bé és cert que l'aprenentatge succeeix sense necessitat d'interacció social, l'ensenyament és un acte social per definició. Aquest i altres aspectes es detallaran en aquest capítol dedicat a la dimensió social de l'aprenentatge en la qual es potenciarà que estem fets per aprendre els uns dels altres i que el nostre cervell també aprèn de la interacció amb tots els companys i companyes. S'analitza, doncs, el paper de les emocions en l'aprenentatge social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La metacognició
En aquest capítol es descriuen els aspectes relatius a l'autoregulació cognitiva, o la metacognició, associats a la competència d'«aprendre a aprendre», una de les vuit competències bàsiques definides per la Unió Europea com a objectius prioritaris de l'educació. S'hi analitzen les habilitats metacognitives per a l'aprenentatge autoregulat i es detallen els processos metacognitius que hi intervenen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’autocontrol
L'autocontrol és també un dels elements destacables en l'autoregulació de l'aprenentatge, entesa com la funció cognitiva que ens permet inhibir les respostes automàtiques que el nostre organisme ofereix davant determinades situacions, especialment les respostes emocionals. El capítol se centra en la relació entre l'autocontrol i el rendiment acadèmic, així com en els factors que modulen la capacitat d'autocontrol i la promoció d'aquest element a l'escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’autoregulació emocional
L'autoregulació emocional té molt a veure també en l'autoregulació de l'aprenentatge. En aquest capítol es definiran els mecanismes per a l'autoregulació de les emocions per aprendre i s'associaran al concepte de rendiment. En aquest sentit, se centrarà també en la promoció de la regulació emocional i en les diferents estratègies per aconseguir-ho. Així mateix, el capítol versa també sobre les funcions executives i la regulació emocional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Resiliència i grit
Quina relació té la resiliència amb l'aprenentatge com per incloure-la com un capítol més? En aquest capítol es resol aquesta pregunta i també es centra en, principalment, una presumpta qualitat íntimament relacionada amb la resiliència: el grit, la traducció del qual és coratge i es defineix com la qualitat implicada en la consecució dels objectius acadèmics, o de qualsevol altre tipus, sempre en un marc comparatiu amb altres qualitats personals. Hi veurem la seva relació amb la motivació i la metacognició, així com les creences i les crítiques associades a aquest concepte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La instrucció
En aquest capítol s'exposen quines accions de les que realitza l'ensenyant durant una lliçó han estat recolzades per l'evidència científica en relació amb la seva efectivitat. La investigació sobre els mètodes d'instrucció gairebé sempre ha mesurat l'efectivitat en termes de resultats acadèmics o de rendiment en una prova de coneixements per part dels estudiants, per la qual cosa no hem de perdre de vista que és l'espai en el qual ens mourem aquí.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El feedback
Un factor rellevant en els processos clau de l'ensenyament és el feedback. En aquest capítol s'aborda la naturalesa del feedback i els seus objectius per promoure accions per part de l'alumnat que els ajudin a superar la diferència que separa el seu rendiment actual del que s'explicita en els objectius d'aprenentatge. Es descriuen diferents tipus de feedback i s'analitza l'efectivitat d'aquestes diferents formes en l'aprenentatge dels alumnes i les alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’avaluació
L'avaluació és un procés clau de l'ensenyament i l'aprenentatge. En aquest capítol es tracta la ciència de l'avaluació i la importància de dissenyar avaluacions adequadament, independentment de la seva funció. Per això, es parlarà sobre les pràctiques educatives que es recolzen explícitament en l'avaluació per millorar el procés d'aprenentatge. Així mateix, s'entrellaçarà íntimament amb el tractat en anteriors capítols, abordant la importància de l'avaluació formativa o l'avaluació per a l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Annex: Mites pseudocientífics sobre l’aprenentatge
Aquest annex mostra els mites pseudocientífics sobre l'aprenentatge i els diferents neuromites educatius existents relacionats amb els estils d'aprenentatge que coneixem. Així mateix, es defineixen també períodes crítics i entorns enriquits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referències