Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contextos de aprendizaje en la escuela infantil
Des d’un enfocament sociocultural, aquest capítol parla sobre els contextos d’aprenentatge dels nens i les nenes de l’educació infantil, dels espais que els permeten interaccionar socialment amb altres persones per adquirir el coneixement necessari per assolir diverses fites. D’altra banda, no tan sols es parla de la comunitat, la família i l’escola com a contextos d’aprenentatge, sinó també de la importància del diàleg i la construcció de les zones de desenvolupament pròxim en educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículo para pensar la sexualidad
Des de la primera infància l’ésser humà aprèn a través de l’observació, la interacció social i la participació amb les persones que l’envolten. D’aquesta manera, els nens i les nenes van construint la seva realitat sexual a través de l’adquisició d’un llenguatge i experiències que els serviran de guia en aquest sentit. Al llarg d’aquest capítol es consideren les característiques generals del currículum de la coeducació sexual centrada en la realitat sexual humana, per tal de mostrar la diferència entre aquest tipus de desenvolupament sexual i la pedagogia de la reproducció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de la escuela en la coeducación sexual
Per garantir una coeducació sexual adequada és de vital importància la participació tant de l’escola com de la comunitat mitjançant projectes coeducatius i comunitaris. En aquest capítol es recullen aquestes actuacions relacionades amb la coeducació sexual a l’escola infantil, així com també la rellevància que tenen per a l’educació preventiva contra la violència cap a les dones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Modelo del hecho sexual humano
A través de la ciència de la sexologia aquest capítol pretén aproximar-se a la comprensió de la condició sexuada de les persones, també coneguda com el fet sexual humà, donant a conèixer el model del fet sexual humà que permetrà plantejar els diversos continguts curriculars relacionats amb la realitat sexual de les nenes i els nens, com ara el procés de sexuació, la sexualitat, l’eròtica, l’amatòria, la parella i la procreació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El cuerpo sexuado y la adquisición de la identidad sexual
Quan els nens i les nenes prenen consciència que el seu cos pertany a un dels dos sexes, noi o noia, adquireixen una identitat sexual, és a dir, comença la fase de construcció de la masculinitat o la feminitat. Aquest capítol se centra en la sexualitat infantil, concretament en les fases d’adquisició i consolidació de la identitat sexual. A més a més, el capítol acaba amb la presentació d’un àmbit de treball específic per tractar la coeducació dels sexes a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La manifestación de la sexualidad: afectos, deseos, placer y amor
Són múltiples els nivells de relació que establim els humans, i en concret els nens i les nenes. En aquest cas, considerant la realitat sexual, aquest capítol se centra sobretot en les relacions que deriven d’aquest fet, les anomenades relacions amoroses o relacions basades en el desig eròtic, i en tots els aspectes relacionats amb els desitjos i els afectes, la tendresa, el plaer i l’amistat a aquestes edats. El capítol finalitza oferint un àmbit específic de treball per desenvolupar a l’aula la coeducació sexual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La igualdad y el cuidado:base de la convivencia entre niñas y niños
És imprescindible que tant l’àmbit sexual com el social es treballin de manera conjunta des de la infància. Aquest capítol se centra en les relacions socials i ètiques entre nens i nenes, en la igualtat, la cura i la convivència entre ells. A més, pretén ressaltar la base cultural de les creences i els comportaments que mantenen nens i nenes amb el seu entorn social i, d’aquesta manera, conèixer-ne la influència. Al final del capítol es planteja un àmbit de treball específic per a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Modalidades de organización de actividades en el aula
Part de la tasca educativa del professorat consisteix a fer diferents activitats a l’aula o a fora de l’aula, cosa que reflectirà com és aquesta escola. Tenint en compte algunes de les característiques comunes o essencials que es poden apreciar en moltes escoles infantils, aquest capítol vol englobar les diverses maneres d’organitzar activitats en tres grans modalitats de treball: unitats didàctiques, petits projectes i tallers.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividades para el aula
Aquest capítol recull una àmplia proposta d’activitats per a l’aula de l’escola infantil. Aquestes activitats estan dividides en tres àmbits que treballen continguts relacionats amb la sexualitat infantil, els quals estan distribuïts en diferents unitats didàctiques, proposades com a exemples perquè el docent les pugui dur a terme adaptant-se a les característiques i interessos del seu grup classe. Cada unitat didàctica especifica quines competències es desenvolupen quan es duu a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Familia, escuela, comunidad
Per garantir la coeducació sexual a la primera infància és indispensable la implicació de la família, l’escola i la comunitat. Per això, aquest capítol pretén conscienciar sobre la importància de formar els familiars i de la seva participació en l’educació sexual de les seves filles i fills, un treball cooperatiu amb el centre escolar i qualsevol persona de l’entorn comunitari que pugui col·laborar amb ells.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunos ejemplos para trabajar en la formación de familiares
Coneixent la importància de formar els familiars respecte a la sexualitat infantil, aquest capítol ofereix alguns exemples que permetran a les famílies implicar-se en l’educació sexual dels seus fills. Algunes modalitats formatives, com les tertúlies dialògiques i el relat d’algunes situacions, conductes i vivències de la sexualitat, tant adulta com infantil, es donen a conèixer al llarg del capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.