Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Siguiendo pistas
Investigar és seguir un vestigi, una petjada, una pista. Inclou l'actitud de voler saber, que prové d'un fort impuls intern de cerca, de la curiosa curiositat que ens permet adaptar-nos al món i estar vius. Aquest capítol parla de quan aquest anhel de saber es posa en funcionament i es transforma en treball, en relació, en coneixement i plaer. En ell es realitza un plantejament general que engloba l'esdevenir quotidià a l'escola infantil. La proposta consisteix a aprendre seguint les pistes que ens porten els nens i nenes, és a dir, partir de les seves preguntes, els seus desitjos i les seves inquietuds, i no de les obligacions, els objectius i altres càrregues que tantes vegades entorpeixen i tornen tèrbol el que pot ser un esdeveniment clar i brillant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Viaje con nosotros
Quan s'emprèn un projecte de treball que parteix del desig del grup d'infants, l'ambient que es crea és tan ric i tan estimulant que a ningú se li acudiria preguntar-se com fa la mestra per motivar els seus alumnes i aconseguir tan bons resultats. La motivació prové d'ells mateixos i és el motor de la curiositat viscuda en grup. Aquest capítol comença a partir d'un succés sentimental que es va convertir en una espurna potent capaç d'encendre les ganes de conèixer el món a tots i cadascun dels infants. Veure'ls atendre fidelment les lectures o explicacions dels pares experts o de l'educadora; mirar els llibres, vídeos, revistes i objectes dels diferents països; comentar; discutir, implicar-se o emocionar-se va ser tot un espectacle.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tejemanejes
Fa anys que es diu que la creativitat és per a uns pocs dotats. No obstant això, tots tenim capacitats creatives i la millor manera d'aprendre a crear és començar des de ben aviat a recórrer camins nous. Com veurem en aquest capítol, no hi ha més que veure els alumnes i alumnes en les seves mil i una provatures, tripijocs, mescles i invents. En les seves produccions de tota mena: les seves ciutats fetes amb fustetes, les seves cases per a formigues al sorral, les seves màquines del temps, el seu ciment pur fet amb el fang del pati, els seus balls, els seus tresors, les seves pintures, els seus secrets..
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Exquisiteces. O cómo hacer un programa de televisión verdadero
El projecte que es presenta en aquest capítol va ser dut a terme per iniciativa d'una de les famílies dels alumnes de l'autora, i va fer realitat un somni: gravar un programa en un plató de televisió autèntic! Després de planificar l'activitat amb les famílies, incloure les idees que donaven els mateixos nens i nenes, gaudir de la participació dels altres pares i mestres i contemplar l'actitud il·lusionada, valenta i decidida dels petits, la mestra va notar que l'autoestima va pujar bastant aquests dies, així com la cura mútua, més que altres vegades; respectaven les seves diferències i les parlaven amb naturalitat. Una experiència memorable i divertida que va donar com a resultat un disc compacte amb el testimoniatge de l'experiència viscuda.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paraguas de Bianka
L'art és expressió, bellesa, creativitat, admiració, obertura. Mestres i educadors, per tant, han de dirigir la seva mirada cap als nens i nenes, i les seves intervencions han de despertar la seva curiositat, la seva imaginació, el seu desig de jugar, d'explorar i d'inventar; provocar-los amb materials nous, amb imatges suggeridores, amb paraules que convidin a somiar, amb obres d'art que els facin sensibles a la bellesa. Perquè s'entusiasmin, perquè s'enamorin, perquè envegin, perquè es llancin a provar i a crear des de si mateixos. Com veurem que va fer Bianka amb el seu paraigua tan bufó en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo besan en Japón?
El projecte que es presenta en aquest capítol va ser molt complet i divertit. L'ambient es va tenyir d'oriental; les converses i els jocs giraven entorn del tema, i hi havia materials, propostes, fonts i experts voluntaris per il·lustrar els alumnes amb el seu saber. Aprendre el que són els haikus, el taitxí, els ikebanas, l'origami; provar menges de la cuina xinesa i japonesa; conèixer banderes, costums, lletres, mapes, ponts tibetans, i moltes coses més referents a aquests llunyans països. Veurem, a més, com cada nen s'aproxima al que és nou tan a la seva manera: observant, comparant, imaginant, comentant o protestant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lo que tiene el cuerpo repetido
En aquest capítol es presenta un projecte que va permetre donar cabuda en la dinàmica de l'aula a la particularitat d'un dels nens, i als conflictes, converses i indagacions que aquesta va generar, tant en el grup d'alumnes i alumnes com en la mestra. En la descripció del relat apareixen reflexions i comentaris sobre el treball de projectes. Sobretot, en el sentit d'anar matisant-ne alguns aspectes: les diverses maneres que la mestra ha viscut a l'hora de triar el tema, el risc i el plaer d'assumir el resultat de la lliure elecció de l'alumnat, l'ambient de participació i diàleg en la classe, les derivacions i corbes que es van recorrent en qualsevol projecte...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Con manos de mujer
En aquest capítol es recull un projecte col·lectiu d'art que pretén acostar els nens i nenes a la bellesa, a la creació, a les formes i colors que trien els artistes per treure a passejar els seus sentiments. En aquesta ocasió, mitjançant l'elecció d'obres de dones artistes. D'una banda, per gaudir del seu magnífic treball i rendir un homenatge al seu complex recorregut per obrir-se camí en el món cultural. Per un altre, per donar a conèixer als nens que les noies no sempre han tingut el lloc d'igualtat i consideració que tenen ara. Tant els nens com les mestres van aprendre i van gaudir amb aquest projecte artístic, en el qual van poder comprovar com l'art amb mans de dona va suposar un plaer senzill, genuí i ple de vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Ya sé sumar!
La sensació de sorpresa davant el que passa a l'escola és una de les que més li agraden a l'autora d'aquest capítol. Hi explica alguns esdevenirs d'un grup comptable, observador i creatiu que el van sorprendre i la van fer riure, perquè no malgastaven cap ocasió per esbrinar el costat matemàtic de les coses. A més de l'originalitat dels seus plantejaments, va ser bonic veure com sorgien espurnes sentimentals amarant els successos matemàtics. Van aflorar enveges, gelosia, curiositats, afectes, competició, repte, imaginació, plaer... Tot un món d'emocions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Idas y venidas
Les anades i vingudes del principi del curs són sempre insospitades, impredictibles, requetenoves. A l'escola de l'autora d'aquest capítol, intenten abordar-les, implicar-se, sumir-se en elles amb la intuïció presta, amb l'experiència com a guia, amb l'energia dels començaments. El pare de la Sira se'n va. És bus i està a punt d'iniciar el seu treball allèn de la mar. El de la Lola acaba de tornar. És actor i ha viatjat a Austràlia a representar una obra juntament amb el seu grup teatral. Anades i vingudes que llueixen i alimenten, que estan succeint al costat nostre, que podem aprofitar amb les criatures, que ens ofereixen el seu alè de vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Metamorfosis
D'algun temps ençà, en el llenguatge pedagògic a l'ús es diu que una de les funcions principals del mestre o mestra és l'acompanyament als nens i nenes en el seu desenvolupament, en el seu creixement, en les seves ànsies de conèixer. En el fragment del diari de classe que es presenta en aquest capítol apareix un tram de l'acompanyament als alumnes de la classe que volen saber com van néixer, com van anar creixent, quins havien estat els seus canvis més assenyalats, què els esperava en el seu recorregut de vida... i si seria o no cert això que havien de morir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A los 5, pego un brinco
Com sabem, als cinc anys s'acaba l'etapa d'educació infantil i s'entra a la recta final que conduirà a primària. No obstant això, encara que veiem els nostres alumnes i alumnes més alts i més raonadors, són tan nens com sempre ho han estat, i necessiten continuar jugant. Es tracta d'un tram molt bell en el procés evolutiu i és una sort poder compartir amb ells aquest temps de la seva crescuda. En aquest capítol l'autora fa una semblança de la seva manera de rebre'ls, de treballar amb ells, de preparar-los la classe, d'adequar-se als seus canvis i d'acompanyar-los en el seu comiat de l'escola dels petits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El juego secreto
Aquest capítol explica un fet que es va destapar gairebé en acabar el curs i que va preocupar tant pares com a mestres, fins que es va aconseguir desembullar el que havia passat i començar a pensar-ho. I és que una conducta d'atac viscuda en grup i amb l'agreujant de la clandestinitat espanta. Per això cal observar si les divagacions lluitadores dels nens estan més o menys dins dels límits de la normalitat, o la sobrepassen. Quan un nen està sempre preparat per a l'atac, l'insult, l'empenta o l'empipament, caldria pensar que alguna cosa li està passant. Estaria bé donar una mirada atenta a aquest o aquests nens enredats en un comportament cruel, mirar la seva història, la seva criança, la seva experiència escolar. Indagar si han tingut suficients vincles, escolta, acompanyament, afecte. I intentar apedaçar en la mesura del possible les malifetes...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Charlot entra en la escuela
El cinema és un art fascinant i complet. Conjumina captivadores imatges amb músiques que toquen l'ànima, embolicant les històries que porten arguments de tota mena, personatges, ambientació, aportacions de l'estil de cada director i moltes coses més. Com no fer-li lloc a l'escola per a delit dels nens, per ajudar-los a entendre el llenguatge cinematogràfic, per sensibilitzar-los a una altra mena de bellesa, per aprendre a valorar i a criticar? Si ja s'han incorporat a l'escola infantil altres arts, com la literatura, la música, la fotografia, el teatre, les arts plàstiques... per què no el cinema? En aquest capítol reflexionem sobre això, mostrant algunes experiències relacionades amb aquest art.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contagiando pasiones
Tots coneixem la bona sensació que dona sentir-nos entesos per algú, notar que una altra persona s'interessa realment per nosaltres. Això suposa una font de seguretat, un remei contra la solitud, i un afecte que s'incorpora i ens dona confiança. Una cosa així és el que es posa en funcionament en la relació mestre-alumne quan hi ha un vincle particular amb cadascun dels nens, quan circula l'escolta, quan es respira l'acceptació, quan cadascú sent que el mestre el coneix i l'estima... La història recollida en aquest capítol narra un vincle creat entre dues persones consolidat a base de companyia, de paraules i de passions entorn dels llibres. Un vincle que neix com una llavor de transmissió i acaba sent tot un afecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción. Botones de cristal
Un relat d’escola en el qual he intentat transmetre el vincle especial que es generava amb cadascun dels infants, el ric ambient relacional que aconseguíem crear entre tots, el bany d’afecte de què gaudíem
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un relat d’escola en el qual he intentat transmetre el vincle especial que es generava amb cadascun dels infants, el ric ambient relacional que aconseguíem crear entre tots, el bany d’afecte de què gaudíem