Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Siguiendo una línea de investigación en pensamiento numérico y algebraico
La línia de recerca que engloba el treball que es presenta en aquest capítol s'interessa per l'estudi dels fenòmens d'ensenyament i aprenentatge dels conceptes aritmètics i algebraics comuns als currículums d'ensenyament primari i secundari, i forma part del treball del Grup PNA «Pensament Numèric i Algebraic», del Departament de Didàctica de la Matemàtica de la Universitat de València. Sota l'enfocament dels models teòrics locals (MTL), el procés de recerca es desglossa en dues fases: l'elaboració del model d'ensenyament o la descripció de models d'ensenyament existents en el sistema escolar, i l'experimentació del model d'ensenyament, o la indagació sobre les relacions entre els models d'ensenyament existents i les actuacions dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contribuciones al desarrollo teórico de la evaluación para el aprendizaje matemático
Prenent com a referència els projectes AREA i A2PC2, l'autora d'aquest capítol pretén abordar el concepte nuclear d'avaluació des d'una altra perspectiva per respondre, així, a alguns dels reptes actuals de l'escola en general i de l'aprenentatge de les matemàtiques en particular. S'hi recullen alguns dels resultats de la seva recerca en col·laboració sobre l'efecte de l'ensenyament del professor en la regulació dels aprenentatges dels alumnes, així com els resultats sobre l'efecte de la relació entre professor i alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aproximación a los procesos de exclusión e (in) exclusión en el aula de matemáticas
En aquest capítol l'autora revisa les seves recerques sobre l'aliança entre escolarització de les matemàtiques, consolidació de l'Estat modern i administració de la ciutadania respecte a canvis en la cultura de l'aula de matemàtiques. També s'exploren els ambients d'aprenentatge en dues aules de matemàtiques, de caràcter crític per l'estratificació dels estudiants i la presència de pràctiques amb impacte en el desenvolupament de processos socials de diferenciació. Així mateix, es descriu l'escenari educatiu amb les matemàtiques com a eina amb doble significat: d'una banda, com a xarxa complexa de pràctiques d'educació i, de l'altra, com a instrument que possibilita la identificació de dimensions en el camp empíric de recerca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Oportunidades de aprendizaje matemático y diversidad de lenguas
Mostrant els assoliments obtinguts juntament amb altres investigadors del Grup de Recerca en Pràctica Educativa i Activitat Matemàtica (GIPEAM), l'autora d'aquest capítol intenta millorar l'accés a l'aprenentatge matemàtic i el seu desenvolupament en tots els alumnes mitjançant el desenvolupament de dues línies de recerca bàsiques que ocupen la seva labor científica, les quals estan íntimament relacionades: d'una banda, l'estudi de la generació d'oportunitats d'aprenentatge matemàtic i, de l'altra, l'estudi de l'ús de les llengües de l'alumnat en l'explotació d'aquestes oportunitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender (a enseñar) matemáticas. Prácticas de resolución de problemas, creencias y desarrollo profesional
En aquest capítol s'ofereixen quatre exemples d'estudis, dos sobre l'aprenentatge de la resolució de problemes, un de centrat en l'heurística i un altre en les creences i pràctiques, i dos més de centrats en el desenvolupament professional del professorat, un en la formació permanent i un altre en la formació inicial. Aquests exemples no estan desconnectats entre si, sinó que amplien la perspectiva sobre com cal mirar l'aprenentatge de la resolució de problemes (tenint en compte la cognició però també els afectes) i vinculen l'aprenentatge amb l'ensenyament, en la mesura en què els professors analitzen i reflexionen sobre els registres dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aportes sobre resolución de problemas, tecnología y formación de profesores de matemáticas
La línia de col·laboració que presenta aquest capítol s'estructura al voltant de tres temes directament relacionats: la resolució de problemes, l'ús de diverses eines digitals i la formació del professorat de matemàtiques per a l'educació secundària (que comprèn alumnes de 12 a 18 anys). Es destaca la relació directa entre els mètodes i dissenys de recerca utilitzats i les metes proposades en les diferents fases que configuren els estudis duts a terme en el marc de la resolució de problemes. A més, es posa l'accent en la influència que han adquirit els programes i desenvolupaments de l'educació matemàtica en l'àmbit internacional i els elements conceptuals que van sustentar i van resultar importants en la planificació i seguiment dels projectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estudio personal compartido sobre conocimiento y desarrollo profesional del profesorado y resolución de problemas
Les concepcions del professorat, la resolució de problemes (per part del professor, les seves concepcions sobre la manera de fer problemes a l'aula i la resolució per part dels estudiants), el desenvolupament professional i les interaccions entre professors i investigadors d'un grup col·laboratiu són el contingut bàsic sobre el qual gira la tasca investigativa que es relata en aquest capítol. S'inclouen, a més, reflexions sobre el paper del vídeo en el treball en grups de professors, l'aplicació d'idees i activitats de contextos de formació contínua i desenvolupament professional en contextos de formació inicial, la idoneïtat dels informants d'una recerca qualitativa i, finalment, part de la recerca sobre el coneixement del professor de matemàtiques (models MKT i MTSK).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Etnomatemática y problemas auténticos en la formación del profesorado de matemáticas
L'autora estructura aquest capítol en dues seccions principals, una sobre reflexions i dades derivades de la seva recerca amb persones involucrades en diferents graus en el Moviment Sense Terra, el major moviment social de Llatinoamèrica, i una altra sobre reflexions i dades derivades de la seva recerca en el domini de la formació del professorat de matemàtiques, en estreta relació amb la planificació dels cursos vinculats a la matèria de la Pedagogia de la Terra. Prèviament, es presenten dues seccions preliminars sobre els significats de l'enfocament etnomatemàtic i la tasca de problematitzar la recerca per mostrar allò que és substancial i roman invariable en tots els seus treballs i els estimula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orígenes y evolución del programa socioepistemológico en matemática educativa
L'autor d'aquest capítol narra els orígens i l'evolució d'un programa de recerca que anomena programa socioepistemològic en matemàtica educativa. El sistema teòric de la socioepistemologia s'ocupa del problema que planteja la constitució del saber matemàtic entre la població. Primerament, s'expliquen els trets bàsics del programa de recerca i la discussió de relacions amb altres programes en matemàtica educativa. A continuació, s'exposa l'origen del programa i algunes de les seves dimensions per acabar, finalment, amb un exemple del tipus d'estudis empírics que es desprenen, concretament, entorn de problemàtiques lligades a l'anàlisi matemàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Articulación de teorías en educación matemática desde la perspectiva ontosemiótica
En aquest capítol l'autor descriu el camp d'estudi en educació matemàtica que des de fa més de vint anys desenvolupa en col·laboració amb altres investigadors, el qual es pot identificar com el desenvolupament d'un sistema teòric per a la recerca en educació matemàtica sobre postulats semiòtics i antropològics. S'hi descriuen els problemes epistemològics i didacticomatemàtics que van motivar la creació de l'enfocament ontosemiòtic del coneixement i la instrucció matemàtica (EOS). Així mateix, es resumeixen les etapes de desenvolupament d'aquesta línia de recerca i les seves principals nocions teòriques, i es mostren els resultats aportats sobre la comparació i articulació de marcs teòrics usats en didàctica de la matemàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Perspectiva de la praxis en educación matemática para una reforma del currículo
La recerca en educació matemàtica, així com l'anàlisi del currículum de la matemàtica escolar, especialment en l'àmbit de l'ensenyament universitari, han estat els principals focus d'atenció del treball acadèmic de l'autor d'aquest capítol, en el qual es recullen algunes accions cap al disseny i posada en pràctica d'una nova manera de comprendre l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques. El capítol centra l'interès en la reforma de l'educació matemàtica en un país en vies de desenvolupament i en la proposta estratègica d'una perspectiva de la praxi per al canvi curricular, didàctic i educatiu.
El llibre contribueix a enriquir la reflexió mitjançant l’explicació de processos que conjuguen idees teòriques, experimentacions, espais formatius i realitats d’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre contribueix a enriquir la reflexió mitjançant l’explicació de processos que conjuguen idees teòriques, experimentacions, espais formatius i realitats d’aula.