Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Igualdad en la educación reglada
El present capítol està organitzat en quatre apartats, que recullen aspectes generals sobre la igualtat en l'educació reglada. En primer lloc es discuteix el paper dels valors socials en la legislació educativa i la seva evolució en el sistema educatiu espanyol des del període de transició democràtica fins als nostres dies. Posteriorment, l'atenció se centra en els valors d'igualtat de gènere i en els moviments feministes que van anar calant en la societat i, també, en l'educació. Després d'això s'analitza el marc legislatiu espanyol per a valorar, finalment, la implicació dels valors d'igualtat i coeducació a l'aula de llengua estrangera.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lengua como indicador de (des)igualdad
En moltes ocasions la llengua reflecteix una societat determinada i permet albirar certs canvis socials i la seva evolució en el temps. La manera d'expressar-nos (per exemple, a l'hora d'adoptar un llenguatge inclusiu) pot tenir repercussions que van més enllà del merament lingüístic. L'ensenyament d'una llengua estrangera també haurà de fer partícip a l'alumnat d'aquests usos, de les novetats lingüístiques que es vagin produint i de les possibles connotacions de les expressions o el lèxic que triem. Contemplar les similituds i diferències existents en aquests usos en la primera llengua (L1) i la llengua estrangera (L2) pot ser un exercici de formació i conscienciació en diferents nivells educatius. La lingüística de corpus ofereix un enfocament metodològic de gran utilitat per a analitzar de manera objectiva patrons de canvi lingüístic, diferències d'ús entre la llengua d'homes i dones (o dirigida a homes o dones) i proporciona també evidències sobre el comportament lingüístic a les aules tant de l'alumnat com del professorat, que moltes vegades passa desapercebut.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de los materiales didácticos y la literatura infantil y juvenil en la educación en igualdad
Aquest capítol aborda l'educació en igualtat parant esment als llibres de textos, la literatura infantil i altres recursos formatius com ara les cançons, els jocs o la publicitat. Per a això es revisen diversos estudis que s'han fixat en aspectes com el biaix de gènere, la representació femenina i masculina o els rols familiars tant en llibres de text com en els infantils. A partir d'aquí es reflexiona sobre possibles aportacions que puguin contribuir a superar aquests aspectes a través de la creació de propostes d'aula per part del professorat o mitjançant la selecció apropiada dels recursos. D'aquesta manera, es presenta una selecció de cançons i jocs que poden promoure una educació més igualitària. Finalment, s'exploren algunes iniciatives que diverses institucions han posat en marxa i la fi de les quals és impulsar una educació menys esbiaixada entorn de la qüestió de gènere i s'apel·la a la implicació del professorat de llengües estrangeres en aquestes iniciatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones y propuestas didácticas para el aprendizaje
L'àlbum il·lustrat, per la seva combinació de text i imatge, resulta molt profitós a l'aula de llengua estrangera (LI) si s'utilitza tenint en perspectiva els objectius perseguits. Dins del marc de la lectura compartida o dialògica (Aguilar i uns altres, 2010), la guia de lectura permet desenvolupar tant la comprensió lectora com molts altres aspectes rellevants de la LI, des de la consciència fonològica fins a la capacitat d'inferència lèxica. El capítol presenta tres guies de lectura basades en tres àlbums il·lustrats en llengua anglesa i de temàtica feminista: Em… Jane per a educació infantil, The Rag Coat per a educació primària i Princess Smartypants per a educació secundària. Les tres inclouen activitats de prelectura, on es presenta el contingut o el vocabulari, activitats durant la lectura, en les quals es llegeix en veu alta o es para esment a la pronunciació, i activitats de poslectura que permeten comprovar la comprensió o promoure la crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideraciones finales
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Legislación
El volum finalitza amb una sèrie de recomanacions i propostes didàctiques basades en àlbums il·lustrats i dirigides a l'aula de llengua estrangera de totes les etapes per a l'aprenentatge en igualtat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El volum finalitza amb una sèrie de recomanacions i propostes didàctiques basades en àlbums il·lustrats i dirigides a l'aula de llengua estrangera de totes les etapes per a l'aprenentatge en igualtat.