Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comprender el conflicto y actuar educativamente
Les causes i els orígens dels conflictes són diversos i, per tant, els mètodes d’intervenció també ho haurien de ser. En aquest sentit, la visió integral de les persones i de les societats en situació de conflicte resultarà d’extrema utilitat de cara a la intervenció pràctica. En aquest capítol es recullen les causes diferents i els efectes dels conflictes, així com la seva corresponent proposta d’intervenció. D’igual manera, es redueixen els orígens dels conflictes a quatre grans grups, o tipologies, i s’analitzen uns quants exemples de processos que generen conflictes. Finalment, es presenta la conflictologia o resolució de conflictes, que es diferencia de la mediació i de la gestió de conflictes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación para la con-vivencia y la democracia
A través de les trobades de joves dels sectors d’alt risc, de joves de les classes marginals, i de joves de les classes mitjana i mitjana alta dels quals és professora, l’autora d’aquest capítol va començar a aprofundir en el tema de la manca d’expressió dels afectes com una de les principals causes de violència i, alhora, un dels valors determinants a l’hora d’intentar recompondre el teixit social. Això la va portar a mirar de desxifrar els principis amagats a la cultura de violència de la qual formem part i a descobrir el valor polític de la tendresa per a la convivència, eix principal del capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ante el conflicto... Una apuesta por la educación
Quina pedagogia cal dissenyar perquè l’educació estigui realment orientada a desenvolupar actituds de pau? La pau no ve sola, l’hem de treballar. L’educació de les actituds i els valors pot ser una eina, però com podem arribar a contagiar la pau? Atrevir-se a educar és tenir l’atreviment de viure amb el conflicte, mirant-lo cara a cara, afrontant-lo, i des d’una proposta no necessàriament competitiva, sinó cooperativa. Aquest capítol pretén que fem les paus amb l’educació, amb el conflicte, des del realisme i la reconciliació, i amb els altres, i ens convida a atrevir-nos a educar, a tenir conflictes, a acceptar-nos, a cedir, a conviure i, sobretot, a ser feliços.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Resolución de conflictos. Transformación de la escuela
Perquè els ensenyaments en resolució de conflictes compleixin realment els objectius que ens proposem, la institució escolar s’ha d’adaptar als principis i valors que hi ha darrere d’aquests ensenyaments. Això suposa un canvi sistèmic de l’escola, no exclusivament una qüestió curricular. Així doncs, aquest capítol es basa en l’enfocament escolar global (EGG), que suposa la posada en marxa simultània en el marc escolar de programes curriculars de resolució de conflictes, programes de mediació entre companys, transformació de la relació pedagògica, intervenció en el clima escolar, etc., i la implicació dels diversos protagonistes, alumnat, professorat, direcció, pares i mares.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conflictos y emociones: un aprendizaje necesario
Considerar la cognició i l’emoció com a qüestions separades, o fins i tot oposades, constitueix un dels mites culturals que més ha influït en el nostre comportament. Conseqüentment, també ha influït en la manera com totes dues han estat tractades en l’educació, la qual prioritza tot el que és relatiu al coneixement matemàtic, científic i les matèries que permeten desenvolupar-lo o les que proporcionen qualsevol tipus de formació intel·lectual, i relega el terreny de les emocions al domini privat i personal. Aquest capítol presenta una proposta metodològica que permet introduir en el sistema educatiu uns aprenentatges tan absents com necessaris, encaminats a desenvolupar el coneixement i la gestió dels propis sentiments, el coneixement de les altres persones, i l’anàlisi i la resolució de conflictes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar para la gestión alternativa de conflictos como vía de profundización de la democracia
El tractament dels conflictes escolars exigeix no sols programes de convivència i mediació en els centres, sinó un tractament integral dels conflictes que miri d’arribar a les causes que els generen. Això suposa tractar la violència directa i també les violències estructural i cultural. Qualsevol programa de convivència que vulgui ser eficaç ha de sortir dels murs dels centres escolars i implicar barris, ciutats i la societat. D’aquesta manera, l’escola es convertirà en el motor de democratització de la societat i d’educació en els valors bàsics que sustenten la vida democràtica, com ara la solidaritat, el respecte actiu i la llibertat. Aquest capítol analitza els conflictes escolars i proposa una sèrie d’estratègies per tractar-los.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vida y conflicto. Narración de una experiencia en resolución de conflictos y mediación en un centro de educación secundaria
En aquest capítol es presenten tres casos molt diferents que ens permetran analitzar i reflexionar a propòsit de situacions conflictives que poden aparèixer a qualsevol centre escolar. Els tres exemples que s’exposen pertanyen a casos mediats des del servei de mediació d’un centre d’educació secundària, en el qual les persones implicades van saber fer-se càrrec dels seus problemes, responsabilitzar-se i donar-los una sortida positiva, fent servir una bona dosi d’imaginació i esforç personal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El juego del rol: recurso metodológico para la resolución de conflictos escolares
El conflicte és un procés natural de la societat que pot ser un factor positiu de canvi i desenvolupament personal i social, si bé pot generar accions de violència si no es resol adequadament. Així, cal saber-ne les causes i comprendre’n la generació i el desenvolupament. La conflictologia o resolució de conflictes és un sistema integral i integrador de coneixements, tècniques i habilitats orientades al coneixement dels conflictes, les seves possibles causes i maneres de facilitar la seva solució pacífica i no violenta, i pot representar una ajuda efectiva per a la resolució dels conflictes escolars. En aquest capítol es presenta el joc de rol com un recurs metodològic adequat per facilitar la resolució de conflictes escolars, el qual facilita la perspectiva social i l’empatia entre els seus participants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La conflictología: una perspectiva socioeducativa
Durant molt de temps s’ha intentat donar entrada a la conflictologia en el món educatiu, a partir de la mediació com a tècnica i juntament amb altres iniciatives d’educació per a la pau. Però és necessari ampliar el camp d’acció i sortir de l’entorn reglat, projectant-nos cap a l’educació no formal, amb la finalitat de traspassar els murs de les escoles i dur a terme altres intervencions des de la pedagogia del conflicte. Aquest capítol pretén establir, sobre la base d’un paradigma sociocrític i a partir de la conflictologia, uns principis pedagògics d’actuació d’educació per a la pau, a dins i a fora de les institucions educatives, així com el marc teòric de treball del conflictòleg en l’àmbit educatiu no formal, establint uns principis teòrics i citant les funcions pròpies del seu rol com a tal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El conflicto: escuchar, aprender y crear
En aquest capítol es comparteixen unes quantes de les idees que l’autora ha anat desenvolupant i aplicant en relació amb el tema dels conflictes, tant des del punt de vista personal com professional. Un recorregut en el qual va incorporant les idees i estratègies sorgides de diferents converses i trobades amb persones implicades en la qüestió, relacionades de manera activa amb el fet de trobar vies positives per a la resolució de conflictes, ja sigui en l’àmbit personal o institucional, amb grups de persones o organitzacions. L’art d’observar, escoltar, crear i apreciar, la visió compartida, conrear la pau, els valors com a eix de cooperació o la cara positiva dels conflictes són alguns dels temes tractats.
Els autors tenen en comú la seva formació en conflictologia, i la seva dedicació professional a intentar establir les paus i proposar mètodes intel·ligents de solució no violenta de conflictes reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els autors tenen en comú la seva formació en conflictologia, i la seva dedicació professional a intentar establir les paus i proposar mètodes intel·ligents de solució no violenta de conflictes reals.