Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius estan davant el desafiament de capacitar-se per promocionar i donar suport a la participació i aprenentatge de tot el seu alumnat, cada vegada més divers. L’educació inclusiva ofereix a tots els i les alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d’adaptació i integració futures en la societat. Aquest capítol ens parla de la influència de les etiquetes sobre l’acció educativa, i sobre la identitat i l’autoestima de l’alumnat, així com de la importància de mirar l’alumnat provinent d’altres cultures com a persones globals i complexes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La llegada
Sovint l’arribada de l’alumnat d’altres cultures, que ha d’incorporar-se a un nou sistema educatiu, és vista com una situació acadèmica extraordinària i anòmala. I en certa manera és així. Ho és per a l’alumne nouvingut i ho és, també, per al centre que es disposa a acollir-lo. Dit això, resulta evident que la resposta positiva, partint de les dues realitats, hauria de formular propostes constructives que facilitessin un acolliment enriquidor. En aquest capítol parlarem dels primers interrogants d’un alumne que ve d’una altra cultura i els de la seva família, i de les primeres preocupacions de l’escola d’acolliment per atendre degudament l’alumnat d’altres cultures.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Acogida y escolarización
És important comprendre situacions reals que viuen els alumnes estrangers i d’incorporació tardana quan són acollits per primera vegada per part d’un centre educatiu. A partir d’una bona avaluació inicial d’aquest alumnat, es posa en marxa el procés d’acolliment per atendre les seves necessitats i contribuir a normalitzar el seu procés socialitzador. Aquest capítol recull els mecanismes més adients per oferir un bon protocol d’acolliment i dissenyar una fitxa de recollida de dades inicials de l’alumne que acaba d’incorporar-se, així com les alternatives per conèixer el punt de partida acadèmic en què es troba i oferir una proposta de pla individualitzat com a document base per explicitar el seu currículum adaptat. Es reflexiona, a més, sobre la importància del tutor i del treball en equip per atendre al màxim les necessitats de l’alumnat i orientar-lo adequadament en el seu seguiment personal i acadèmic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención educativa
Si per als professors, en general, la intervenció directa en l’aula, la immediatesa de la docència diària, es converteix en el tema clau de la seva preocupació docent, molts d’ells, amb l’arribada d’alumnat d’incorporació tardana, centren encara més, si és possible, la seva inquietud en allò més pròxim i pràctic: com programar i dur a terme les classes, com definir el currículum específic del nou alumnat, com preparar una adaptació curricular, com concretar la seva avaluació, etc. En aquest capítol analitzarem de prop el procés docent: entrarem a l’aula, seguirem de prop els diversos itineraris pels quals passa un alumne d’una altra cultura i la seva avaluació; el paper del tutor, dels seus professors i el de l’equip docent, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
Les escoles i instituts ordinaris són, ara com ara, l’espai més idoni per dur a terme l’acolliment escolar de l’alumnat d’altres cultures. Per això és important que tots disposin d’estructures de funcionament que facilitin l’acolliment i incorporin en els seus criteris de gestió i intervenció educativa l’acolliment com una cosa normal i degudament planificada, més enllà dels gestos personals que molts professionals puguin dur a terme individualment. Aquest capítol recull les actituds i bones pràctiques pròpies d’un centre acollidor, així com el funcionament ordinari d’un pla d’acolliment, les principals tasques dels seus agents més importants i, finalment, presenta la ciutat acollidora com l’objectiu cap al qual apunten les noves perspectives en educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índice de instrumentos
Llibre que tracta d'acostar-nos a l'alumnat estranger i
de nova incorporació, centrant-se tant en l'arribada
d'aquest alumnat al centre com en el procés que segueix:
com és l'alumne nouvingut, què hem de tenir en compte per
facilitar una acollida positiva, quines són les
dificultats presumibles d'aquest alumnat i la seva
família, i com el centre hauria de vetllar per
facilitar-ne la incorporació. Tracta també altres
aspectes com la manera de treballar a l'aula, per quins
itineraris passa l'alumnat de nova incorporació, la seva
avaluació; el paper del tutor, dels professors de l'equip
docent, etc., com la tasca d'acollida va més enllà dels
aspectes burocràtics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibre que tracta d'acostar-nos a l'alumnat estranger i
de nova incorporació, centrant-se tant en l'arribada
d'aquest alumnat al centre com en el procés que segueix:
com és l'alumne nouvingut, què hem de tenir en compte per
facilitar una acollida positiva, quines són les
dificultats presumibles d'aquest alumnat i la seva
família, i com el centre hauria de vetllar per
facilitar-ne la incorporació. Tracta també altres
aspectes com la manera de treballar a l'aula, per quins
itineraris passa l'alumnat de nova incorporació, la seva
avaluació; el paper del tutor, dels professors de l'equip
docent, etc., com la tasca d'acollida va més enllà dels
aspectes burocràtics.