Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
En aquest capítol es parla de la influència que tenen les etiquetes diagnòstiques en l’acció educativa i la detecció de canvis necessaris per avançar cap a una escola per a tots, conceptes que han influït en els plantejaments educatius a les aules. Així mateix, s’aborda el concepte del trastorn de l’espectre autista (autisme, trastorns generals del desenvolupament i trastorns de l’espectre autista) en el marc d’una escola inclusiva i es descriuen les dimensions i els nivells del trastorn de l’espectre autista i les característiques cognitives i emocionals relacionades amb aquest trastorn.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección: ¿por dónde empezar?
Aquest capítol se centra en la importància de la detecció per a una valoració diagnòstica i una intervenció precoç. Així doncs, es descriuen diferents instruments necessaris per a la detecció d’alumnes amb trastorns de l’espectre autista a l’escola i en les diverses etapes educatives i es mostren uns quants indicadors d’alerta que ajuden a aquesta detecció. Igualment, es parla de la necessitat del treball col·laboratiu entre els diferents professionals i la família per poder donar totes les ajudes i estratègies educatives necessàries per al benestar del nen o de la nena.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué evaluar, qué y cómo?
En el treball amb alumnat amb trastorn de l’espectre autista és molt necessària la detecció, el diagnòstic i l’avaluació. Aquests tres elements són tractats en aquest capítol àmpliament, així com el sentit de l’avaluació des d’un punt de vista pedagògic, didàctic i inclusiu. Així doncs, es remarca la necessitat del treball en equip del mestre amb altres professionals i la mateixa família durant el procés d’avaluació del nen o nena amb trastorn de l’espectre autista. En aquest sentit, es descriuen tots els elements presents en la dimensió comunicativa de l’avaluació, les estratègies d’avaluació i les propostes d’instruments que es poden utilitzar a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención educativa
La intervenció educativa en casos de trastorn de l’espectre autista és molt important. En aquest procés destaquen el tracte adequat per a la intervenció i la importància del rol del mestre per generar entorns de benestar. Aquests elements són tractats en aquest capítol. Es descriuen estratègies per facilitar la comunicació i s’ofereixen elements per oferir un context organitzat, comprensible i segur perquè els alumnes es puguin desenvolupar adequadament. També es tracta la necessitat de la formació i l’assessorament per a l’elaboració de materials adaptats en aquests casos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La relación con la familia
En aquest capítol es parla de la família de l’alumne amb trastorn de l’espectre autista: com s’aprèn a escoltar les famílies i les seves inquietuds i a construir una visió compartida, coneixent més bé les expectatives, els suports, el context i les preocupacions de la família. Així mateix, es fa un èmfasi especial en la importància del suport personal, escolar i social per a aquestes famílies. Es duen a terme diferents aportacions relacionades amb l’actitud del mestre davant les famílies i la visió global des del centre educatiu. En aquest sentit, es remarca la importància d’una bona i constant comunicació entre els mestres i les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
Aquest capítol se centra en els processos d’escolarització dels alumnes amb trastorn de l’espectre autista. S’hi aborda, bàsicament, com es pot anar avançant cap a una escola inclusiva, la necessitat de la implicació institucional i la cultura del centre, les mesures pedagògiques més adequades que ha de preveure el projecte curricular del centre i les diferents dimensions d’una educació inclusiva. Així mateix, el capítol ofereix diverses idees per continuar avançant cap a un centre inclusiu, analitzar la pràctica docent i reflexionar sobre ella.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Pretén ajudar els docents a saber quines són les potencialitats i necessitats d'aquests alumnes, tenint en compte les dificultats que el trastorn els genera en la seva manera d'aprendre i relacionar-se. S'hi aporten recomanacions, suggeriments i estratègies per dur a terme una intervenció que faciliti les condicions adequades per aconseguir la seva màxima integració personal i social possible. Així mateix planteja també una intervenció global en collaboració amb la família i altres professionals que atenen aquests alumnes fora del context escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pretén ajudar els docents a saber quines són les potencialitats i necessitats d'aquests alumnes, tenint en compte les dificultats que el trastorn els genera en la seva manera d'aprendre i relacionar-se. S'hi aporten recomanacions, suggeriments i estratègies per dur a terme una intervenció que faciliti les condicions adequades per aconseguir la seva màxima integració personal i social possible. Així mateix planteja també una intervenció global en collaboració amb la família i altres professionals que atenen aquests alumnes fora del context escolar.