Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
La malaltia és present en la infància. El tractament, la millora, la superació o la convivència amb la malaltia s'han de veure secundades per la no discriminació, la valoració de la persona, l'estima, l'acceptació de la situació, l'acompanyament, la solidaritat... I tot això es pot oferir a l'escola. El compromís educatiu del centre implica, per tant, atendre les necessitats específiques de cada alumne i assumir una responsabilitat també cap als que viuen la seva infància amb una salut deteriorada. En aquest capítol parlarem del dolor, el temor i la mort d'un alumne, de la importància de tractar l'alumne malalt com una persona complexa i de la cura qualitativa que ha de proporcionar el professorat a l'alumne malalt.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnado con enfermedades crónicas
Tot i que la major part de l'alumnat gaudeix de bona salut, hi ha un percentatge, baix, que no pot portar una vida normalitzada. Hi ha nens que tota la seva vida, o en algunes etapes de la seva infància, conviuran amb una malaltia crònica, la qual cosa implicarà, en alguns casos, que necessitin ingressos hospitalaris recurrents. El paper dels mestres, per tant, serà fonamental a l'hora d'ajudar aquests alumnes. Aquest capítol ens ensenya com una malaltia crònica afecta el nen i la seva família i com el pot ajudar l'escola. D'aquesta manera, es descriuen diversos tipus de malalties cròniques, classificades en dos grans grups: malalties que provoquen crisis (diabetis, asma i epilèpsia) i malalties que manifesten brots (cardiopaties, malalties hematològiques i malalties infeccioses).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnado con una enfermedad que implica riesgo vital
Aquest capítol centra l'atenció en el càncer infantil, perquè és la malaltia que, havent estat considerada incurable, ha passat a ser una malaltia crònica de risc alt, encara que potencialment curable. Parlarem, per tant, de la vivència del càncer infantil per a l'infant i per a la seva família, i de l'ajut que pot proporcionar l'escola. Així mateix, es tractarà el tema de l'hospitalització del nen i el que comporta, tant per a ell com per a la seva família, i la mort d'un alumne. En aquest sentit, aportarem uns quants suggeriments per a un acompanyament adequat des de l'escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnado con problemas en la alimentación
Aquest capítol presenta algunes de les característiques específiques que suposen els trastorns de la conducta alimentària (TCA) i el seu abordatge en l'àmbit escolar. A causa de la dificultat per identificar la possibilitat d'un trastorn, s'esmentarà la importància dels indicadors de sospita que poden ajudar a la detecció precoç per evitar la seva consolidació com a malaltia. D'igual manera, es parlarà dels aspectes vinculats amb la prevenció primària d'aquests trastorns i la importància del paper del professorat tant en l'entorn preventiu com en les possibilitats de sospita, així com de la relació entre l'alumne afectat i el seu entorn escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escolarización del niño enfermo
Una part important del nostre futur té la seva arrel en l'educació rebuda, així com en les experiències que hem tingut. Els alumnes que tenen una malaltia crònica poden posseir experiències traumàtiques a causa de la malaltia i una escolarització deficient per la irregularitat d'assistència al centre escolar. Des d'aquesta premissa, i tenint en compte el dret a l'educació que té tot nen, aquest capítol tracta sobre la importància de l'escola per al nen malalt, plantejant alguns dels aspectes que s'han de tenir en compte en l'escolarització de l'alumne que viu la seva infància amb problemes de salut (com el pot ajudar el mestre, la interrelació amb els companys de curs...). Així mateix, es parlarà de les escoles situades als hospitals per atendre els nens ingressats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Els annexos que es recullen en aquest capítol presenten el contingut extret d'alguns documents oficials que fan referència als drets i l'atenció educativa que mereixen els nens i adolescents que estiguin hospitalitzats, que tinguin una malaltia terminal o qualsevol altre problema de salut, com ara la Carta Europea dels Nens Hospitalitzats, Els drets del nen amb una malaltia terminal i la Carta Europea sobre el Dret a l'Atenció Educativa dels Nens i Adolescents Malalts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índice de instrumentos
El lector trobarà en aquest llibre informació sobre les
malalties cròniques més comunes de la infantesa, els
trastorns de l'alimentació, el càncer infantil, la mort
d'un alumne i les escoles d'àmbit hospitalari, sobre què
fer quan la malaltia irromp a l'escola de manera
inesperada, així com suggeriments per a l'atenció
educativa a aquests alumnes amb unes necessitats
específiques.
Adreçat als mestres i els educadors com a manual o llibre
de consulta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lector trobarà en aquest llibre informació sobre les
malalties cròniques més comunes de la infantesa, els
trastorns de l'alimentació, el càncer infantil, la mort
d'un alumne i les escoles d'àmbit hospitalari, sobre què
fer quan la malaltia irromp a l'escola de manera
inesperada, així com suggeriments per a l'atenció
educativa a aquests alumnes amb unes necessitats
específiques.
Adreçat als mestres i els educadors com a manual o llibre
de consulta.