Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius es troben davant el desafiament de capacitar-se per promocionar i donar suport a la participació i aprenentatge de tot el seu alumnat, cada cop més divers. L’educació inclusiva ofereix a tots els alumnes i alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d’adaptació i integració futures en la societat. Aquest capítol ens parla de la influència que tenen les etiquetes diagnòstiques en l’acció educativa, d’alguns canvis necessaris per avançar cap a una escola per a tots i dels canvis que han influït en els plantejaments educatius (o d’ensenyament-aprenentatge) a les aules, així com els referents per iniciar la inclusió dels alumnes amb discapacitat visual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección : ¿por dónde empezar?
Gran part dels aprenentatges que els nens fan des del seu naixement es produeix a través de la visió. El 80% de la informació que arriba al nostre cervell és a partir de la via visual. Per tant, la visió té un paper fonamental en el desenvolupament global dels nostres alumnes. Un problema de visió no detectat pot influir negativament en el desenvolupament i la vida escolar d’un infant. Aquest capítol ens parla del mecanisme de la visió, per saber com funciona el nostre sistema visual i definir què és la discapacitat visual i els tipus de visió o graus en els quals es classifica. Així mateix, es tracta la funcionalitat visual i com es pot millorar, i s’acaba amb algunes pautes per a la detecció d’un alumne amb problemes visuals a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué evaluar, qué y cómo?
En la pràctica educativa, l’avaluació és una eina que permet conèixer l’alumnat i la seva evolució, detecta les possibles dificultats d’aprenentatge i facilita l’organització dels recursos educatius per millorar els resultats d’aprenentatge de cada alumne. En els alumnes amb discapacitat visual, l’avaluació ens ajuda a ajustar la resposta educativa en funció de les seves necessitats i capacitats. En aquest capítol es parla de l’objectiu de l’avaluació en els alumnes amb discapacitat visual i es determina el moment en què ha de fer-se, els professionals que hi intervenen, l’entorn i els espais més adients, la metodologia que hem de fer servir i les eines més útils.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención en el aula
L’escolarització de tots els alumnes amb discapacitat visual, si no hi ha altres discapacitats associades, es fa en centres escolars ordinaris i comporta un conjunt de recursos i adaptacions que aquests alumnes necessiten en els diferents moments i contextos escolars. Aquest capítol recull les orientacions pedagògiques i didàctiques per treballar a l’aula amb un alumne amb discapacitat visual. S’hi comenten els recursos personals, els aprenentatges i recursos materials en les diferents àrees, els sentiments dels mestres i els companys de classe de l’alumne amb discapacitat visual i els seus sentiments i necessitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención con el alumno
Si bé els alumnes amb discapacitat visual poden fer els aprenentatges de les principals àrees de coneixement que recull el currículum ordinari, necessiten complementar els aprenentatges ordinaris amb altres d’específics per promoure el seu desenvolupament i autonomia. En aquest capítol es parla sobre el pla individualitzat d’un alumne amb discapacitat visual, tenint en compte els aspectes que ha d’incloure. Així mateix, es mostren els àmbits i les capacitats que hem de prioritzar, tant respecte als continguts com en el pla personal i social, i els aspectes que poden incidir i frenar l’aprenentatge i el desenvolupament d’aquests alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
En el marc dels principis generals, l’atenció a l’alumnat amb discapacitat visual s’ha de proporcionar, sempre que sigui possible i adient, en entorns escolars ordinaris. Els alumnes amb discapacitat visual poden seguir el currículum ordinari, amb les adaptacions necessàries, i assolir els objectius generals. Per tant, tots els alumnes (excepte els que presenten una altra discapacitat associada) estan integrats en els centres ordinaris, la qual cosa permet situar l’alumne amb discapacitat visual en un entorn normalitzat que afavoreix el seu desenvolupament personal i social. Aquest capítol mostra les característiques més adequades que han de presentar els centres educatius per a la inclusió d’un alumne amb discapacitat visual, així com el qüestionari d’autoavaluació perquè els mateixos centres valorin si són inclusius amb aquests alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La familia
La família és la primera a introduir el nen amb discapacitat visual en el món de les persones i els objectes. Les relacions interpersonals que s’estableixen entre membres d’una família seran, en gran manera, el model de les relacions que mantinguin amb els mestres i companys dins de l’entorn escolar. Tant se val el model de família que tingui l’alumne, l’important és que li doni prou oportunitats per desenvolupar habilitats i competències personals i socials que li permetin créixer i viure amb seguretat i autonomia en el seu àmbit social. Aquest capítol mostra els primers sentiments i emocions que experimenten els pares d’un nen amb discapacitat visual, el que suposa per a ells l’inici de l’escolaritat i com ha de ser el primer contacte amb la família, així com unes quantes orientacions per al mestre tutor en la intervenció amb els pares.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
A través de diferents exemples, es reflexiona tant sobre els problemes i les implicacions que les discapacitats visuals poden tenir en la manera d'aprendre de l'alumne i en les seves dificultats per desenvolupar determinades capacitats, com sobre les respostes que els mestres poden donar des del seu propi rol: les dinàmiques de la classe, la relació amb les famílies...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A través de diferents exemples, es reflexiona tant sobre els problemes i les implicacions que les discapacitats visuals poden tenir en la manera d'aprendre de l'alumne i en les seves dificultats per desenvolupar determinades capacitats, com sobre les respostes que els mestres poden donar des del seu propi rol: les dinàmiques de la classe, la relació amb les famílies...