Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius estan davant del desafiament de capacitar-se per promocionar i donar suport a la participació i l'aprenentatge de tot el seu alumnat, cada vegada més divers. L'educació inclusiva ofereix a tots els alumnes i alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d'adaptació i integració futures en la societat. Aquest capítol ens parla de la influència que tenen les etiquetes diagnòstiques en l'acció educativa, d'alguns canvis necessaris per avançar cap a una escola per a tots i dels canvis que han influït en els plantejaments educatius (o d'ensenyament-aprenentatge) a les aules, i també ofereix una aproximació a la concepció actual de la discapacitat intel·lectual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección: ¿por dónde empezar?
Quan parlem de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament ens referim a un ampli ventall d'alumnes que, per raons diverses (neurològiques, cromosòmiques, a causa d'accidents, manca d'estimulació...), tenen limitacions en el seu funcionament intel·lectual, la qual cosa comporta diferències importants respecte als seus iguals. Aquest capítol centra l'atenció en aquests alumnes al llarg de l'escolaritat, presentant els aspectes fonamentals en els quals ens hem de fixar per detectar un possible retard en el desenvolupament mental, les capacitats que queden més afectades en les persones amb discapacitat intel·lectual i les situacions en les quals podem identificar les dificultats que tenen els alumnes amb discapacitat intel·lectual per aprendre i relacionar-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué evaluar, qué y cómo?
L'educació i la psicologia s'han transformat considerablement al llarg del segle i actualment hem de saber utilitzar d'una manera constructiva les dades que ens donen els tests que mesuren el quocient intel·lectual. Aquest capítol, centrat en l'avaluació, ens parla dels aspectes que aporta l'avaluació feta per altres professionals (metges, psicòlegs), dels moments i les situacions en què podem avaluar l'alumnat en el marc escolar (i el sentit dels aspectes avaluats) i dels eixos sobre els quals hem de centrar la nostra avaluació, presentant les diferències entre les diverses etapes educatives. Així mateix, es destaca la importància de traslladar la informació als pares de la nostra avaluació de l'alumnat i de l'ús en la pràctica educativa i en la presa de decisions de tots els aspectes avaluats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención educativa
En aquest capítol parlarem de l'organització de l'espai de classe i una bona planificació educativa com a elements importants per poder atendre la diversitat d'una classe quan tenim al grup un alumne amb discapacitat intel·lectual; la programació de les activitats al llarg d'un dia, durant la quinzena i també al llarg del curs, i les activitats més adequades. A l'alumnat amb discapacitat, com als seus companys, li convé tenir experiències de treball en gran grup, activitats en petit grup i tasques individuals. Plantejarem les tasques que ens ajuden més a incloure un alumne amb retard mental i també comentarem les particularitats amb les quals hem de comptar en les diferents etapes educatives. Finalment, tractarem els aspectes fonamentals que s'han de tenir en compte en la relació del nostre alumne amb discapacitat amb els seus companys i amb el professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La intervención con el alumno
Aquest capítol se centra en la importància de conèixer l'alumne per ajustar al màxim l'ajuda educativa que necessita en el procés d'aprenentatge, establint les relacions que existeixen entre aprenentatge i desenvolupament. També s'hi comenta l'elaboració d'un pla educatiu individualitzat que guiï la intervenció al llarg del curs i que serveixi per coordinar les actuacions dels diversos professionals (mestres, professors, logopedes, psicopedagogs, orientadors...), així com del tipus de relació individual que necessita un alumne amb dificultats per aprendre i desenvolupar al màxim les competències bàsiques per continuar aprenent. Finalment, es tracta la relació amb la família al llarg del curs, concretant unes quantes ajudes que ens poden oferir i també les que els podem oferir en l'educació del seu fill o filla.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
Aquest capítol recull els aspectes que ens fan canviar cap a una orientació inclusiva de la nostra escola: la revisió de la nostra cultura compartida en relació amb la inclusió, les normes i procediments d'actuació de les quals ens dotem i les nostres pràctiques a les aules. Així mateix, es parla dels espais de coordinació necessaris per atendre l'alumnat amb discapacitat i de la importància de la implicació de l'equip directiu en els processos d'inclusió per impregnar l'organització del centre d'un enfocament col·laboratiu del treball amb els alumnes que tenen més barreres per aprendre i participar. Finalment, el capítol reflexiona sobre els reptes que ens planteja el camí d'intentar ser una escola inclusiva en una societat que té dificultats per valorar la inclusió de les persones que necessiten més ajuda.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Páginas web recomendadas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Els annexos que es recullen en aquest capítol ofereixen diversos exemples que permetran als docents ampliar els seus coneixements i millorar la seva pràctica professional respecte a l'alumnat que presenta discapacitat intel·lectual i retard del desenvolupament mental a l'aula, com ara: situacions educatives per a cada etapa i el seu seguiment per part de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual, exemple d'unitat didàctica adaptada, exemple de la portada del pla de treball individual per a un grup de 4t d'educació primària i per a un alumne amb necessitats educatives especials, activitat inclosa en el pla de treball individual per a un grup de 4t d'educació primària per a un alumne amb necessitats educatives especials, selecció de llibres relacionats amb la discapacitat intel·lectual i exemple d'un pla individualitzat d'un alumne d'institut.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índice de instrumentos
Llibre que aborda l'atenció dels alumnes amb discapacitat
intellectual a les escoles ordinàries, que ofereix
instruments per detectar i avaluar l'alumnat de totes les
etapes educatives, alhora que planteja estratègies
d'organització i intervenció a l'aula amb exemples de
pràctiques realitzades a diferents escoles, i tenint en
compte tant a l'alumne individualment com en la seva
interacció amb els companys. També es dóna importància a
la collaboració entre els diferents membres de l'equip
docent i a la relació amb les famílies dels alumnes per
facilitar-ne la inclusió escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibre que aborda l'atenció dels alumnes amb discapacitat
intellectual a les escoles ordinàries, que ofereix
instruments per detectar i avaluar l'alumnat de totes les
etapes educatives, alhora que planteja estratègies
d'organització i intervenció a l'aula amb exemples de
pràctiques realitzades a diferents escoles, i tenint en
compte tant a l'alumne individualment com en la seva
interacció amb els companys. També es dóna importància a
la collaboració entre els diferents membres de l'equip
docent i a la relació amb les famílies dels alumnes per
facilitar-ne la inclusió escolar.