Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius es troben davant el desafiament de capacitar-se per a promocionar i donar suport a la participació i aprenentatge de tot el seu alumnat, cada vegada més divers. L'educació inclusiva ofereix a tots els alumnes i alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d'adaptació i integració futura a la societat. En aquest capítol s'aborda la influència de les etiquetes diagnòstiques en l'acció educativa, d'algunes transformacions necessàries per a avançar cap a una escola per a tots i dels canvis que han influït en els plantejaments educatius (o d'ensenyament-aprenentatge) a les aules, així com també els referents per a iniciar la inclusió de l'alumnat amb dificultats de regulació del comportament en secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El instituto como un espacio social de vida en común
Aquest capítol se centra en la necessitat de recuperar el sentiment de pertinença en un lloc comú, l’institut. Reflexionarem sobre la importància del vincle educatiu i la necessitat de trobar noves formes de vinculació fonamentades en la confiança mútua, així com dels canvis profunds que estan configurant una nova societat i que influeixen en les relacions interpersonals que se centren en el pla individual. Parlarem sobre la fragilitat d’allò que és comú i les vulnerabilitats que això genera en els instituts, i de la necessitat de crear en els centres educatius nous punts de referència i d’orientació comuna on es puguin regular les diferències, els interessos i els conflictes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Maneras de entender los comportamientos no regulados de los alumnos
La regulació del comportament és una capacitat clau per al desenvolupament de les relacions interpersonals a la vida. També ho és en el procés d’aprenentatge que es produeix a l’institut. En aquest capítol s’exposen diverses maneres d’entendre i explicar les conductes que presenten els alumnes i, en conseqüència, diferents formes d’atendre’ls. Tractarem, per tant, la complexitat i les distintes interpretacions del concepte de regulació del comportament, els sistemes diagnòstics (problemàtiques que comporten dificultats de regulació del comportament), els tipus de trastorns que inclouen en els seus símptomes comportaments no regulats, el comportament pertorbador com a expressió del malestar de l’alumne que no pot resoldre per la via del pensament i els efectes dels comportaments no regulats en els mateixos adolescents i en els altres, en el seu entorn.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El comportamiento no regulado: significado y causa
Aquest capítol mostra la importància del desenvolupament de competències i capacitats de regulació de la conducta en les relacions i en la qualitat de vida de les persones, i els efectes de pertorbació i malestar que els comportaments no regulats dels alumnes produeixen en l’espai comú de la convivència i en ells mateixos. Parlarem dels alumnes amb dificultats per regular el seu comportament i dels problemes que també mostren davant les demandes educatives i les expectatives dels seus professors, i en general davant tot el que comporta conviure i aprendre a l’institut, així com del sentiment d’indignitat com a causa del sentit i valor (o la seva absència) de la seva existència en el vincle amb els altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La inflexibilidad en el pensamiento, en la comunicación y en el aprendizaje. Elaborar para poder pensar, interactuar y aprender
Una de les característiques més importants dels joves que comparteixen l’experiència de sentir la vida amb indignitat és la dificultat que demostren per regular els seus pensaments en les relacions que estableixen amb els altres i amb el món. Sense aquesta capacitat és molt difícil afrontar els reptes, les contrarietats i les responsabilitats que els ofereix la vida. El pensament inflexible és un intent de fer front a aquesta dificultat. En aquest capítol ens ocuparem de les característiques que defineixen aquesta manera de pensar i de la seva incidència i funció en les relacions, en la comunicació i en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Transformar el comportamiento no regulado
Aquest capítol centra l’atenció en les característiques protectores que poden adoptar els contextos educatius en què participen els alumnes per ajudar-los a transformar els seus comportaments. Al llarg del capítol mirarem de teixir les nostres aportacions al voltant d’un gran eix de reflexió: impulsar en el centre un diàleg dinàmic entre els diferents agents educatius amb el propòsit d’entrellaçar el que és comú i el que és particular a partir de la construcció de vincles de confiança que al seu torn promoguin l’espai de la convivència. Parlarem, doncs, sobre la socialització dels alumnes amb dificultats de regulació del comportament i de l’escenari actual de la socialització contemporània.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las relaciones entre el centro escolar y la familia: la confianza como fundamento de la colaboración y el apoyo mutuo entre padresn y profesionales
La col·laboració entre la família i l’institut contribueix en gran manera a teixir un espai comú que pot ajudar a elaborar interpretacions compartides sobre els comportaments, neguits, necessitats i interessos de l’alumnat que presenta dificultats per regular el seu comportament. Aquest capítol tracta sobre com les relacions de confiança entre la família i el centre afavoreixen tant l’aprenentatge de l’alumnat com la convivència a l’institut, i com la gran varietat de formes d’organització familiar fan cada dia més complexes les relacions entre els membres d’aquesta organització. Parlarem de la desorientació de molts pares en l’exercici de la seva funció parental, i de les diverses possibilitats de crear i oferir a les famílies d’aquest alumnat un temps regular i espais de suport a l’institut que siguin acceptats pels pares.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Llibre de gran ajuda pràctica que parteix de la premissa
que hi ha una altra manera positiva d'educar i afavorir
aquest alumnat i que aquesta neix de comprendre'ls,
identificar-ne les fortaleses, preparar amb cura la
proposta educativa i treballar proactivament en equip.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibre de gran ajuda pràctica que parteix de la premissa
que hi ha una altra manera positiva d'educar i afavorir
aquest alumnat i que aquesta neix de comprendre'ls,
identificar-ne les fortaleses, preparar amb cura la
proposta educativa i treballar proactivament en equip.