Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius es troben davant el desafiament de capacitar-se per promocionar i donar suport a la participació i aprenentatge de tot el seu alumnat, cada cop més divers. L’educació inclusiva ofereix a tots els i les alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d’adaptació i integració futura en la societat. Aquest capítol ens parla de la influència que tenen les etiquetes diagnòstiques en l’acció educativa, d’alguns canvis necessaris per avançar cap a una escola per a tots i dels canvis que han influït en els plantejaments educatius (o d’ensenyament-aprenentatge) a les aules, així com dels referents per iniciar la inclusió dels alumnes amb dificultats de regulació del comportament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desarrollo socializador
El nen comença el seu procés de socialització per mitjà de les seves relacions personals amb la família, a l’escola i amb el grup d’amics. Aquestes relacions l’ajuden a vincular-se progressivament amb els seus semblants i a fer-ho de manera significativa, estable i duradora. Alhora, fan que sigui possible prolongar aquestes relacions cap a contextos cada vegada més amplis i diversos. En aquest capítol parlarem de la influència de les primeres vinculacions en el desenvolupament de la socialització a l’escola, així com del paper de la família i la societat en el desenvolupament moral del nen, de l’escola com a entorn privilegiat per poder establir nous vincles i de la necessitat de promoure una relació fluida i constructiva entre la família i l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección: ¿por dónde empezar? De los problemas normales del desarrollo a la conducta problemática
La conducta problemàtica és una manifestació comuna en el desenvolupament i el creixement social de qualsevol nen. El desenvolupament i la consolidació del que anomenarem trastorn de conducta és un procés gradual, en el qual intervenen nombrosos factors propis del nen i altres que són externs a ell. Detectar el procés i intervenir-hi de manera precoç i apropiada per millorar la interacció i la comunicació del nen amb el seu entorn familiar, escolar i social són els objectius preventius més clars en la labor docent. Aquest capítol mostra el ventall de factors que poden originar la conducta problemàtica i la importància de la seva detecció, detallant uns quants indicadors adequats en aquest sentit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué evaluar, qué y cómo?
Els alumnes que mostren dificultats de regulació del comportament són nens amb conductes poc habituals o modes de conducta i actuar que per als adults resulten inesperades. A l’avaluació és important partir de la base que no cal enjudiciar la persona, sinó analitzar el seu comportament. En aquest capítol parlarem de la importància d’avaluar el nen i el seu entorn per entendre i atendre més bé les conductes desajustades a l’escola. Tractarem els factors de protecció i de vulnerabilitat relacionats amb el nen i el seu entorn, i també els sentiments i les vivències dels mestres respecte a l’alumnat amb conductes desadaptades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer? la intervención educativa
Aquest capítol se centra en la intervenció educativa, entesa com un conjunt d’estratègies proactives que impliquen tota l’escola i les famílies, sobre aquells alumnes que presenten un comportament problemàtic. Hi tractarem temes com la resiliència a l’escola, que té una doble via: la de l’alumne i la del mestre, la gestió de l’aula com una intervenció proactiva del centre per a tots els seus alumnes i la necessitat de preveure intervencions individuals per a aquells alumnes més vulnerables. Es presenten, a més, algunes estratègies educatives per millorar la relació amb l’alumnat i es reflexiona sobre la necessitat d’un diàleg fluid i constructiu entre la família i l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
L’escola ordinària, l’escola per a tots, l’escola del poble, del barri, la del seu germà... és la millor escola per als nens que mostren dificultats per regular el seu comportament. Aquest capítol aposta per un entorn escolar protector i segur que promogui la confiança del nen en l’aprenentatge, mitjançant la creació d’una cultura de centre que pugui influir positivament en tots els alumnes i en la comunitat educativa. Així mateix, es presenten diferents models d’intervenció universal proactiva per promoure una cultura de centre responsable i eficaç. Concretament, s’han triat tres projectes que promouen una escola socialitzadora, segura i participativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Instrumentos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Llibre de gran ajuda pràctica que parteix del fet que hi
ha una altra manera positiva d'educar i afavorir aquest
alumnat i que aquesta neix de comprendre'ls,
identificar-ne les fortaleses, preparar amb cura la
proposta educativa i treballar proactivament en equip.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibre de gran ajuda pràctica que parteix del fet que hi
ha una altra manera positiva d'educar i afavorir aquest
alumnat i que aquesta neix de comprendre'ls,
identificar-ne les fortaleses, preparar amb cura la
proposta educativa i treballar proactivament en equip.