Aquest llibre presenta un enfocament nou en el desenvolupament de la innovació docent en explorar processos d'alfabetització multimodal i artivisme educatiu que afrontin la influència de les xarxes socials en les noves generacions discents i docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre presenta un enfocament nou en el desenvolupament de la innovació docent en explorar processos d'alfabetització multimodal i artivisme educatiu que afrontin la influència de les xarxes socials en les noves generacions discents i docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
#HazloFácilRAE: el centro educativo como espacio potencial de contrapoder
A propòsit de la idea del centre educatiu com a espai potencial d'alteritat o contrapoder, en el qual al seu torn conviuen diferents espais contextuals, el cas de #HazloFácilRAE constitueix un fenomen capaç de representar la potencialitat de la desjerarquització. En un centre públic d'educació secundària obligatòria, sorgeix aquesta iniciativa que incideix en el caràcter realitzatiu del llenguatge, omès per la #RAE, per en última instància propiciar una xarxa multimodal que desprèn un halo de llibertat, reversibilitat o resistència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La improvisación artística experimental en la formación inicial docente: estrategias didáctico-performativas en el cobijo del aula
Amb la intenció de contribuir a la millora dels processos d'ensenyament-aprenentatge, aquesta aportació presenta una experiència estrategicodidàctica basada en la pràctica de microaccions artisticoperformatives. Se situa l'activitat artística com a eix central en l'aprenentatge per possibilitar canals d'estimulació del pensament crític i creatiu i, al seu torn, explorar processos de creació artística arriscats, incòmodes i/o desconeguts entre l'alumnat, entesos com a experiències formatives reflexives i compromeses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación artística relacional. Una experiencia de artivismo educativo en la formación inicial a partir de «anticlases»
En aquest capítol es proposa una revisió teòrica inicial entorn de l'educació artística relacional com a espai alternatiu d'interpel·lació comuna i d'activació social en el qual reconèixer-nos i en el qual l'aprenentatge col·lectiu parteix de relacions humanes respectuoses amb la nostra pròpia alteritat. La proposta concilia la reflexió teòrica amb el relat de l'experiència d'«anticlasses», desenvolupada des de pressupostos artivista-educatius en el si de la formació de mestres, en l'assignatura Educació en Arts Plàstiques i Visuals del grau de mestre/a en educació primària durant el curs 2021-2022.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La figura de «filosoFHArtista» como transferencia del conocimiento de la universidad a la escuela
El present capítol explora diferents experiències didàctiques que tenen en comú haver propiciat el que hem denominat com la figura de «filosoFHArtista», entenent per aquest terme la importància que docents i discents recuperin tres sabers humanístics imprescindibles com a disciplines escolars, i que possiblement són les matèries que més passen desapercebudes i infravalorades pel currículum educatiu al nostre país: parlem de la filosofia, la història de l'art i l'educació artística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Cuentos de hadas para una ciudadanía empoderada»: un proyecto performativo para la alfabetización audiovisual de docentes feministas
«Cuentos de hadas para una ciudadanía empoderada» és un projecte resultat de l'aplicació d'un doble procés d'alfabetització crítica i pràctica performativa, l'objectiu de la qual és el de sensibilitzar el futur professorat d'educació infantil sobre els problemes socials rellevants detectats a partir dels contes de fades tradicionals i les seves representacions cinematogràfiques, abordant especialment les concepcions històriques sobre ciutadania i els estereotips patriarcals de gènere que han estat reforçats per aquestes expressions culturals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«No es cuestión de azul o rosa, es cuestión de género»: alfabetización multimodal en el grado de educación infantil a través de la lesson study
En aquest capítol s'aborda el projecte denominat «No es cuestión de azul o rosa, es cuestión de género», amb la intenció que el futur professorat d'educació infantil identifiqui els estereotips de gènere associats a la infància i desenvolupi les seves competències crítiques i creatives per a la seva desconstrucció i la creació dels seus propis recursos coeducatius; tot a través de la lesson study i un procés d'alfabetització multimodal que situa els i les mestres com a intèrprets i productors dels seus propis recursos coeducatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Podcasting en el aula: innovación docente, promoción de la creatividad, preparación de portafolio profesional
En aquest capítol s'aprofundeix en l'ús de la veu com a eina igualitària per a crear píndoles sonores o pòdcast d'autoaprenentatge, que disminueixin la bretxa tecnològica en l'alumnat. Els hàbits de consum d'àudio digital, els agregadores d'àudio i les podcasteres espanyoles han servit d'inspiració per als i les estudiants de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense de Madrid, que han estat avaluats a través de pòdcasts el curs 2021-2022.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Del videotrap al coeducatrap». El alumnado como agente crítico y creativo en su compromiso con la igualdad de género
El projecte «Del videotrap al coeducatrap» constitueix un exemple de transferència de coneixement de la universitat a educació secundària a partir de l'aplicació dels principis de l'«alfabetització audiovisual-pràctica performativa». Es tracta d'aplicar la desconstrucció dels videoclips mainstream fins arribar a la pràctica performativa, concebuda com una fase de construcció crítica-creativa dels seus propis vídeos com a contrarelats feministes als grans relats masclistes de les indústries musicals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«eCompañero Cultural», una app para la memoria y el seguimiento de las experiencias culturales de docentes en formación inicial en la Universidad de Q
La recerca-desenvolupament col·laborativa (IDC) «Mediadores culturales en la UQTR» apunta a enriquir culturalment la formació per a l'educació preescolar i l'ensenyament primari (programa BEPEP) que imparteix la Universitat del Quebec a Trois-Rivières (UQTR). Es desplega en diversos sectors de la formació inicial de docents generalistes en col·laboració amb una vintena de coformadors, professorat i docents associats. Dissenyada per a telèfons intel·ligents i llançada el 2021, l'aplicació mòbil eCompañero Cultural vol ser alhora la memòria de les experiències culturals de l'alumnat i un instrument de recerca sobre el desenvolupament del seu sentiment de preparació per integrar recursos culturals en la seva futura classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacia las cibercomunidades patrimoniales: buenas prácticas educomonicativas de museos de arte en Twiter
L'article realitza una revisió bibliomètrica sobre la producció científica de l'educomunicació del patrimoni, especialment des de l'esfera digital dels museus, que explora el creixement esdevingut els últims anys, els països més compromesos i els temes emergents i es planteja una nova via per a l'artivisme, des d'un enfocament de cocreació social, a través de les xarxes socials de les institucions museístiques per a la promoció, difusió, valoració, gaudi i salvaguarda del patrimoni de manera col·lectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educomunicación del patrimonio en red: un campo de investigación emergente para el artivismos ciudadano
El capítol aborda els processos participatius que es produeixen a la web 2.0 entorn del patrimoni. Per això, s'analitzen les propostes participatives més interessants que s'han dut a terme a Twitter els últims mesos. Així mateix, es comparteix el disseny d'una activitat d'aula que permet a l'alumnat dur a terme dinàmiques de caràcter «R-elacional», que es poden desenvolupar tant a la web 2.0 (Twitter, Facebook, Instagram, etc.) com en el propi centre escolar, per iniciar d'aquesta manera els discents en el que es denomina com una ciberciutadanía activa i compromesa amb la protecció i la divulgació del patrimoni.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
@Herstoriesmalaguenas o cómo Instagram se convierte en una herramienta educativa para el acercamiento de la juventud al Museo de Málaga desde la persp
En aquest capítol, es presenta una experiència didàctica en educació secundària, denominada @herstoriesmalaguenas, l'objectiu principal de la qual va ser visibilitzar les dones com a subjectes històrics al Museu de Màlaga i la seva ciutat. Per això, ens basem en la incorporació de la herstory, la «història d'elles» (her story), en contraposició amb la «història d'ells» (his story), que parteix de la idea que la història no s'ha explicat com va passar, sinó com la van comprendre els homes.