Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es necesario aclarar el concepto de adolescencia
Què és i què no és l’adolescència? En què consisteix ser adolescent avui? Aquest capítol busca aclarir aquests interrogants, reflexionant sobre alguns temes que se solen vincular a l’adolescència, com ara la identitat, els grups i els conflictes; tot això amb l’objectiu d’entendre més bé els canvis —físics i emocionals— que suposa aquesta etapa i comprendre que l’adolescència no és al darrere de totes les nostres dificultats educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para entender a los adolescentes primero hay que conocerlos
Per entendre els adolescents convé mirar-los, observar-los, escoltar-los, preguntar. Tot sovint els nostres arguments no són els seus arguments. Partint d’aquesta idea, aquest capítol proposa consells i estratègies per comprendre l’alumnat adolescent —conèixer com és i com evoluciona— i demostrar que ens interessa, fet que és un pas essencial per poder-li fer d’ensenyant. Es tracta de comprendre, en definitiva, per encertar en la intervenció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Con los adolescentes hay que diferenciar entre tener conflictos y tener problemas
A l’adolescència convé distingir entre tenir conflictes i tenir problemes i cal saber conviure amb això en les institucions i evitar que les respostes creïn el problema. Aquest capítol parla de tots aquests elements i ofereix consells i estratègies per poder diferenciar totes dues situacions i poder millorar, així, tant la convivència escolar com la nostra intervenció educativa amb adolescents en l’educació secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los chicos y las chicas adolescentes necesitan aclararse y encontrar su lugar en el mundo
L’adolescència és un període evolutiu ple d’inseguretats i tensions, i en aquest context els i les adolescents també necessiten aclarir-se i trobar el seu lloc al món. Per això, en aquest capítol veurem que hem d’aprendre a descobrir quines són les seves angoixes, les seves preocupacions, les tensions del seu món interior, per poder ajudar-los i, en conseqüència, afavorir el seu aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La adolescencia y la escuela son compatibles
Encara que pugui no semblar-ho, l’adolescència i l’escola són compatibles, però cal posar-se d’acord en com ha de ser una «escola adolescent» i en quins són els objectius educatius d’aquesta etapa. Aquest capítol parla d’això i se centra en la compatibilitat o incompatibilitat entre les necessitats de l’adolescent i les obligacions de l’escola. De la mateixa manera, també insisteix en el fet de conèixer i entendre els «territoris adolescents» —aules, passadissos, patis...— com a espais clau de les interaccions adolescents, i en com cal «obrir l’escola» per compartir amb la comunitat (professionals socials, de la salut...) la tasca d’educar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los adolescentes deben poder aprender a gestionar
Les vides dels adolescents estan inevitablement amarades de riscos, i educar és aconseguir que aprenguin a gestionar-los. Aquest capítol parla d’això, analitzant i reflexionant sobre per què determinades conductes, revestides de risc, resulten atractives als i les adolescents i sobre l’interès per l’experimentació que es presenta en aquesta etapa. També s’ofereixen consells i respostes per ajudar-los a gestionar aquests riscos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los tutores pueden ser muy útiles en la vida de los adolescentes
Les figures del tutor i la tutora poden arribar a tenir un paper molt important i ser molt útils en les vides dels adolescents. Per aprendre necessiten adults de qui es puguin refiar, per aclarir-se i construir-se, però cal saber-ho fer correctament: es tracta de treballar per aconseguir ser una persona adulta propera i positiva. En aquest capítol es parla de tot això, abordant el tema de les tutories i les característiques d’un «bon professor» per als adolescents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los padres y las madres deben ser conscientes de la necesidad de seguir educando, pero de otra manera
Fer de pare o mare encara és necessari durant l’adolescència. Tot comença per conservar la paciència i no desesperar-se. Així, qualsevol professional que treballi amb adolescents sap que la meitat de la seva tasca té a veure amb els seus pares i mares, perquè necessita que continuïn educant els seus fills i que entenguin què passa ara amb les seves vides. En aquest capítol s’analitza justament el rol que acompleixen la família i el clima familiar en l’aprenentatge de l’adolescent, i es proposen consells i estratègies pràctiques sobre el tema
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los adolescentes pueden y deben ser responsables
Els adolescents poden i han de ser responsables. Aquesta és la idea clau de la qual parteix aquest capítol, que se centra en com cal educar els i les adolescents perquè siguin autònoms i prenguin decisions sobre la seva vida. Així mateix, es planteja en què consisteix ser responsable, què cal fer per aconseguir-ho i quin és el paper dels límits, i s’ofereixen consells i estratègies per posar en pràctica el que s’ha après.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Decálogo de criterios optimistas para trabajar al lado de los adolescentes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.