Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El conocimiento de las convenciones temporales es esencial para concebir el tiempo
Com podem ensenyar i aprendre a orientar-nos en el temps? Com podem situar en el temps coses, accions i fenòmens? Amb l’objectiu de valorar la necessitat de comprendre el temps, navegar en el temps i en l’espai, aquest capítol aborda la resposta a aquests interrogants, així com la seva relació amb els conceptes i processos de reversibilitat, simultaneïtat, continuïtat i canvi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El dominio de las unidades y medidas del tiempo es indispensable para avanzar en la comprensión del tiempo histórico
L’aproximació al temps és extremament complexa, d’entrada perquè les durades són subjectives. Un mateix interval de temps pot semblar extraordinàriament curt o excessivament llarg en funció de la vivència o activitat. Llavors, com podem aprendre a mesurar el temps i el temps històric? Aquest capítol parla d’aquest tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cualquier dinámica de enseñanza-aprendizaje de la historia exige trabajar a partir de las fuentes del pasado
El reconeixement de fonts és importantíssim en l’ensenyament-aprenentatge de la història perquè ens aproxima al mètode científic del coneixement del passat. Partint d’aquesta idea, el capítol analitza a partir de quines informacions i restes podem estudiar, comprendre i conèixer el passat, presentant diferents tipus de fonts que ens podem trobar i maneres de classificar-les, com la seva naturalesa o el tipus d’informació que subministra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las fuentes primarias son idóneas para fundamentar la enseñanza-aprendizaje de la historia en una persoectiva científica
En aquest capítol, l’autor aborda les fonts primàries com a element idoni per fonamentar l’ensenyament-aprenentatge de la història des d’una perspectiva científica. Tracta específicament les fonts objectuals, les arquitecturals i artefactuals, les arqueològiques, les textuals, les iconogràfiques i cartogràfiques i les artístiques. Així mateix, planteja la resposta als interrogants següents: Què entenem per fonts primàries? Quin tipus d’informació ens poden subministrar aquestes fonts primàries? Com les podem fer servir a l’aula?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las fuentes secundarias nos ofrecen información sintética y elaborada sobre el pasado
En aquest capítol l’autor aborda les fonts secundàries com a element que ens ofereix informació sintètica i elaborada. Tracta diferents fonts com ara els estudis i investigacions, la cartografia, els mapes i atles, la cronologia, les novel·les, contes i llegendes, el cinema i les reconstruccions hipotètiques. Així mateix, planteja la resposta als interrogants següents al voltant de les fonts secundàries: Què entenem per fonts secundàries? Com podem identificar-les? Quins aspectes del passat ens ajuden a conèixer?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo sobre el patrimonio nos conecta con el pasado y permite la observación objetiva y el desarrollo de métodos de análisis histórico
Com hem d’interrogar el patrimoni per conèixer la història? Aquest capítol vol respondre a aquest interrogant, fent una èmfasi especial en el patrimoni com a font bàsica de la història i en el fet que la història viscuda, lligada a les emocions i, en definitiva, a la intel·ligència emocional, és una via clara del coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El conocimiento científico del pasado debe basarse en la utilización de fuentes sometidas a un juicio crítico
Qualsevol informació elaborada per humans ha de ser sotmesa a crítica. Hem de considerar-la amb reserves i comprovar si la seva informació és fiable. Partint d’aquesta idea, el capítol vol respondre a l’interrogant següent: Com podem saber si les fonts històriques informen de manera veraç sobre el passat?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La causalidad histórica es uno de los conceptos estructurantes de la historia
La causalitat històrica és un dels conceptes estructurants de la història. Una situació o fet històric té les seves causes i genera les seves conseqüències. Però, concretament, què són causes i conseqüències en història? Com les podem identificar? En aquest capítol es parla de les relacions de causa i efecte, les cadenes que es generen a partir d’aquest fenomen, i planteja alguns interrogants de futur a partir de la reflexió dels fets del passat i del present.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La empatía histórica es necesaria par entender los límites y condicionamientos de personas de otro tiempo
Saber-se posar en el punt de vista d’una altra persona, o almenys intentar-ho de manera sistemàtica, és sens dubte una competència important. Aquest capítol aborda aquest aspecte des de la perspectiva de la història, partint de la idea que podem viure la història recreant activitats en condicions similars a les del passat i aproximant actituds empàtiques per mirar de comprendre els punts de vista de persones d’altres temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La simulación y los juegos de simulación son útiles para vivir y comprender el pasado
Els jocs permeten conèixer aspectes del passat? Podem simular el passat per conèixer-lo més bé? Aquest capítol tracta aquest tema, centrant-se en la utilitat de la simulació i els jocs (de taula, informàtics...) per viure i comprendre diversos aspectes del passat, en permetre’ns reflexionar sobre de quina manera incideixen les decisions personals en el desenvolupament dels fets històrics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los saberes de la historia deben socializarse a partir de técnicas de comunicación, didáctica y difusión
Com podem organitzar, ordenar i comunicar els nostres aprenentatges i coneixements històrics? Partint d’aquest interrogant, el capítol presenta diferents instruments i estratègies per recollir dades i informacions a la classe d’història, com els qüestionaris, les entrevistes, les gràfiques o la cartografia i el SIG, entre d’altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La historia es el conocimiento científico del pasado
La història implica coneixement científic i, en conseqüència, els processos formals d’ensenyament i aprenentatge han de fonamentar l’estudi d’aquesta ciència en els seus aspectes metodològics. Tenint en compte aquests elements, com podem aplicar el mètode científic a l’aula per ensenyar i aprendre història? Aquest capítol parla d’aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo. Historia, nuevas tecnologías y revolución didáctica
Proposta desacomplexada que posa l'èmfasi en l'ensenyament del mètode, per potenciar un saber que permeti superar les visions ideologistes i doctrinàries que sovint han tipificat la presència de la història a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proposta desacomplexada que posa l'èmfasi en l'ensenyament del mètode, per potenciar un saber que permeti superar les visions ideologistes i doctrinàries que sovint han tipificat la presència de la història a les aules.