Metodologías lúdicas para la personalización del aprendizaje
E-premium llibres - Número: 345 ()
ISBN / EAN : 9788419416278 - ISBN / EAN EPUB: 9788419416339
21,00€19,95€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
S'analitza com l'ús del joc a l'aula pot ser un potent aliat per aconseguir la personalització de l'aprenentatge i incorporar els diferents ritmes, interessos i capacitats de l'alumnat en els processos d'ensenyament-aprenentatge.
S'analitza com l'ús del joc a l'aula pot ser un potent aliat per aconseguir la personalització de l'aprenentatge i incorporar els diferents ritmes, interessos i capacitats de l'alumnat en els processos d'ensenyament-aprenentatge.
Presentación
Introducción al juego en el aula y sus beneficios
Finalidades del juego en el ámbito educativo
El joc pot ser una eina potent per a l'aprenentatge de competències i els seus components, però és important preguntar-nos quin tipus de competències volem que desenvolupi l'alumnat. En aquest marc, aquest capítol ofereix dos exemples de jocs que fomenten el pensament crític, l'empatia, la solidaritat, la resolució de conflictes, la creativitat, etc. i que poden ajudar a visualitzar la potencialitat educativa del joc. Es proposa el «Joc de la pau mundial» de John Hunter i el «Joc Train» de Brenda Romero, incloent il·lustracions a color.
La personalización de los aprendizajes
L'atenció a la diversitat va donar pas a la diferenciació i a la individualització, la qual cosa ens va portar a la personalització. Oferir a l'alumnat possibilitats d'elecció quant al que aprèn, com aprèn, quan i amb qui, i acompanyar-lo en aquest procés és una característica fonamental de la personalització de l'aprenentatge. En aquesta línia s'emmarca el DUA (Disseny Universal per a l'Aprenentatge), que permet un enfocament inclusiu cap a tot l'alumnat. S'ofereix un exemple dut a terme amb alumnat de 2n d’ ESO que concreta el que representa la personalització i la incorporació d'un marc lúdic d'aprenentatge. S'inclouen il·lustracions a color del procés.
Métodos lúdicos de enseñanza-aprendizaje
Ambientes de aprendizaje
Els ambients d'aprenentatge són espais en els quals l'alumnat interactua amb els elements de cada ambient de manera lliure i espontània, amb l'objectiu d'aconseguir-ne un desenvolupament integral. En aquest capítol, es descriu tant el treball de disseny, selecció i preparació de propostes i materials com la fase prèvia i posterior al treball no dirigit en aquests espais. En el procés de disseny i implementació es descriuen les tipologies d'ambients següents: artístic, científic, joc simbòlic, matemàtic, lingüístic, motriu i construcció. A més, s'exposa la seva aportació a la personalització i s'ofereix una gran varietat d'exemples reals d'ambients per a infantil i primària duts a terme en centres educatius. Aquestes exemplificacions detallen el procés de la seva posada en pràctica acompanyades d'imatges a color significatives. Per acabar, s'ofereixen algunes consideracions importants a tenir en compte i es resolen els dubtes més freqüents quant a aquesta metodologia.
Cajas de aprendizaje
Les caixes d'aprenentatge es vinculen amb l'aprenentatge basat en reptes, un tipus de proposta educativa en el qual el treball es planteja de manera col·laborativa i té com a objectiu augmentar l'autonomia de l'alumnat. Aquestes es presenten físicament dins d'una caixa amb un repte que l'alumnat haurà de resoldre. A més, s'exposa el procés de disseny i implementació, la seva aportació a la personalització i s'ofereix una gran varietat d'exemples reals de caixes d'aprenentatge per a infantil, primària i secundària dutes a terme en centres educatius. Aquestes exemplificacions detallen el procés de la seva posada en pràctica acompanyades d'imatges a color significatives. Per acabar, s'ofereixen algunes consideracions importants a tenir en compte i es resolen els dubtes més freqüents quant a aquesta metodologia.
Aprendizaje basado en juegos
L'aprenentatge basat en jocs (ABJ), consisteix a utilitzar els jocs com a recurs o eina pedagògica per facilitar el procés d'ensenyament-aprenentatge. En aquest capítol, s'explica el procés de disseny i implementació, la seva aportació a la personalització i es presenta una gran varietat de casos pràctics reals que han estat duts a terme en centres de primària i secundària. Aquestes exemplificacions detallen el procés de la seva posada en pràctica acompanyades d'imatges a color significatives. Per acabar, s'ofereixen algunes consideracions importants a tenir en compte i es resolen els dubtes més freqüents quant a aquesta metodologia.
Gamificación
La ludificació consisteix en la integració d'elements del disseny de jocs en contextos purament lúdics, com pot ser el context educatiu. En aquest capítol, es descriu el procés de disseny i implementació i la seva aportació a la personalització. A més, es presenten diversos casos pràctics reals que han estat duts a terme en centres de primària i secundària. Aquestes exemplificacions detallen el procés de la seva posada en pràctica acompanyades d'imatges a color significatives. Per acabar, s'ofereixen algunes consideracions importants a tenir en compte i es resolen els dubtes més freqüents quant a aquesta metodologia.
Paisajes de aprendizaje
Els paisatges d'aprenentatge són un mètode d'aprenentatge que consisteix en una proposta educativa entorn d'un eix temàtic que ofereix diversos itineraris a l'alumnat. En aquest capítol, es descriu el procés de disseny i implementació i la seva aportació a la personalització. A més, presenta diversos casos pràctics reals que han estat duts a terme en ceptres de primària i secundària. Aquestes exemplificacions detallen el procés de la seva posada en pràctica acompanyades d'imatges a color significatives. Per acabar, s'ofereixen algunes consideracions importants a tenir en compte i es resolen els dubtes més freqüents quant a aquesta metodologia.
Conclusiones y reflexiones finales
En aquest capítol, l'autora reflexiona sobre les cinc metodologies que es presenten al llarg del llibre i exposa quatre idees importants a tenir en compte: 1) la necessitat de tolerar el caos i perdre el control en la posada en marxa d'aquestes propostes; 2) la necessitat de canviar el tipus d'avaluació, posant el focus en l'avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat; 3) l'ús de les metodologies lúdiques han d’integrar-se en el projecte de centre; 4) és imprescindible explicar a les famílies per què s'ha pres la decisió d'utilitzar-les.
Personalització del contingut
Resum
S’analitza com l’ús del joc a l’aula pot ser un potent aliat per aconseguir la personalització de l’aprenentatge i incorporar els diferents ritmes, interessos i capacitats de l’alumnat en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
A més, ofereix una anàlisi de diverses metodologies: els ambients d’aprenentatge, les caixes d’aprenentatge (aprenentatge basat en reptes), l’aprenentatge basat en el joc, la ludificació i els paisatges d’aprenentatge.
Finalment, es presenten exemples de bones pràctiques dutes a terme pel professorat d’educació infantil, primària i secundària.
Autores
Etapas
Categorías
Ambientes, Ambients, Personalització dels aprenentatges, Personalización de los aprendizajes, Principios metodológicos, Principis metodològics
Colecciones