Visual Thinking: Pensar visualment o visualitzar pensaments

El Visual Thinking, també conegut com a Pensament Visual, és una poderosa eina pedagògica per desencadenar la creativitat de l’alumnat, deixant fluir les idees lliurement a través del dibuix. Però no només això, ja que a més ens pot ajudar a transformar la manera com accedim, comprenem i retenim la informació, convertint-la en quelcom tangible i emocionant.

En lloc de dependre únicament de paraules, el Visual Thinking es recolza en elements visuals per expressar pensaments, idees i relacions entre conceptes. En altres paraules, ens permet representar idees i conceptes visualment mitjançant dibuixos, diagrames i altres representacions gràfiques, cosa que pot ajudar a facilitar la comprensió dels conceptes treballats en aprofitar el poder de la imatge.

Aleshores, com podem aplicar-lo per crear un ambient d’aprenentatge dinàmic i atractiu a les nostres aules? Per explorar aquesta qüestió, Garbiñe Larralde i Mª Carmen Díaz -dues grans expertes en aquest tema-, ens presenten una proposta pràctica recolzant-se en aquesta tècnica amb l’alumnat de 5è de primària del CEIP Clara Campoamor (Huércal de Almeria), amb la qual ens demostren com la representació visual d’idees a través del dibuix pot ser una eina efectiva en el procés daprenentatge.

Acompanyeu-nos en aquest viatge d’exploració del Visual Thinking a l’educació, on descobrirem com els docents poden aplicar aquesta tècnica de manera pràctica a l’aula, pas a pas, creant mapes visuals amb l’alumnat. Podeu trobar aquesta experiència a l’article «Pensar visualmente o visualizar pensamientos» (Revisa Aula de Secundaria nº50).

A més, si voleu saber més sobre l’interessant tema del Visual Thinking, no us podeu perdre el llibre «Dibujar para aprender. Visual Thinking (VT) en educación», de Garbiñe Larralde.